Värmen/energin kan som sagt inte försvinna.

När skruven var uppskruvad, enrörssystem, så gick det mesta av flödet direkt till returen.
När skruven är nedskruvad i botten, tvårörsystem, så går allt flöde till gv-slingorna, men troligen så är det för dåligt flöde till gv-shunten i förhållande till flödet i gv-slingorna som gör att ni inte känner någon temperaturskillnad mellan utgående & inkommande gv-slingor.
Eftersom gv-slingorna är ingjutna i betong så tar det länge att höja temperaturen.

Ni kan prova att strypa flödet på gv-slingorna så bör ni kunna mäta temperaturhöjning på utgående gv-slingorna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.