Har idag ett 20år gammalt golvvärmesystem från LK, kopplat till en Nibe frånluftsvärmepump.
Har bytat motorer vid 2 tillfällen, men några är nu kass igen.
I övrigt fungerar det bra.

Jag är nu intresserad av att byta ut motorer+styrning+rumsenheter till något modernare.
Det ska fortfarande kunna styras dels via rumsreglering, men nu även via app/webb.
Vi har även 5st vattenburna element på ovanvåningen och det hade varit önskvärt att dessa kan läggas till i samma system som golvvärmen på bottenplan.
Vi har idag ett ganska uppkopplat hem där det mesta kan styras via appar.

Jag har försökt kika på nätet och sett att LK har ett system med uppkoppling.
Men blir inte riktigt klok om det kan prata med andra enheter som goolge/alexa?

Önskar tips och råd, innan jag tar kontakt med min VVSare.
Kanske finns något mycket bättre än att uppgradera till LK?

Tack på förhand. =D

• Värmefördelningsskåp med etiketterade ventiler, ledningar och elektrisk komponent i skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk enhet, etiketter, "Made in Germany", kablar i bakgrunden, vitt plasthölje, CE-märkning, suddig förgrund.
    Skapa konto
  • En kopplingsbox med etiketter för olika zoner, en grön lysande indikator, CE-märkt, kablar och text.
    Skapa konto
  • Väggmonterad, vit termostat. Logotyp: "LK electronic." Roterbar temperaturkontroll, justeringsmarkeringar. Vit bakgrund.
    Skapa konto
Vad har du för modell på frånluftsvärmepumpen? Dagens värmepumpar har flytande kondenseringstemperatur. Normalt skall alla termostater då stå max öppna när man har värmepump och inställningarna för värmen görs på värmepumpen. Blir det för varmt i ett par rum såsom sovrum kan man använda termostater där men bäst är att helt enkelt bara strypa ner flödet dit så att det alltid är lite svalare. Då fungerar värmepumpen bäst. Låter som du vill gå över ån efter vatten till något som aldrig kommer att fungera bra.

okej,
Jag har idag en gammal Nibe Figher 310P.
Denna har vi nyligen servat och den fungerar som den ska.
Men den kommer bytas inom 5år.

Okej, 310P har den gamla varianten med shuntstyrning och fast kondenseringstemperatur så då kan man mecka och leka med termostaterna som man vill. Men om du om några år byter till t.ex. F730 eller S735 så blir det en helt annan sak, de kör flytande kondensering. Bara F370 som fortfarande har shunt men den modellen ska nog försvinna(?)

• Gilla
Thomas Samuelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.