1 854 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Tömma gammalt vattenburet system?
Hej
Vi har bestämt att vårt gamla vattenburna system i stugan ska utrangeras - men jag blir osäker på hur jag ska tömma det på vatten.
Anledning är att systemet är gammalt, pannan är från 1940 talet och vi använder inte systemet som primär värmekälla, vilket innebär att vi måste värma hela huset på vintern för att det inte ska frysa. Enklare och billigare att ex slippa värma övervåningen.
2 våningshus med källare. Nyttjas som fritidsboende året om.
Flera element/våningsplan. Självcirkulerande. Expansionskärlet sitter i källaren.
På expansionskärlet går det att tappa ur vatten, och det är där jag tänkte tömma systemet.
Men, missar jag något? Det lär ju finnas (lite) vatten kvar men det borde väl inte ställa till det om det fryser?
Vad säger ni?
Vi har bestämt att vårt gamla vattenburna system i stugan ska utrangeras - men jag blir osäker på hur jag ska tömma det på vatten.
Anledning är att systemet är gammalt, pannan är från 1940 talet och vi använder inte systemet som primär värmekälla, vilket innebär att vi måste värma hela huset på vintern för att det inte ska frysa. Enklare och billigare att ex slippa värma övervåningen.
2 våningshus med källare. Nyttjas som fritidsboende året om.
Flera element/våningsplan. Självcirkulerande. Expansionskärlet sitter i källaren.
På expansionskärlet går det att tappa ur vatten, och det är där jag tänkte tömma systemet.
Men, missar jag något? Det lär ju finnas (lite) vatten kvar men det borde väl inte ställa till det om det fryser?
Vad säger ni?
Om rörinstallatören kunde sitt jobb så ska det alltid finnas en avtappningskran på lägsta (nåbara) punkten.
Men, utrangera inte ett vattenburet system genom att ta bort det helt och hållet. Det vore vansinne.
Men, utrangera inte ett vattenburet system genom att ta bort det helt och hållet. Det vore vansinne.
Huset och inventarier mår ofta sämre av att vara helt kallställt. Lätt hänt att det blir fuktskador och rostar. En luftluftvärmepump i läge underhållsvärme +8 °C drar inte särskilt mycket el och ni har ju fortfarande ett bra pris på el i Norrland.
Är väl risk för läckage om man fyller med glykol.R reez skrev:
För att ha igång det vattenburna så måste vi atingen köra pelletsbrännare, eller elpatron. Båda är ytterst oeffektiva när det gäller uppvärmningen.
Det är ju inte så att ett helt tätt system börjar läcka bara för att man blandar i glykol.
Men det sänker ytspänningen, så om det skulle finnas minsta hårfina öppning någonstans så droppar det lättare igenom.
Men det sänker ytspänningen, så om det skulle finnas minsta hårfina öppning någonstans så droppar det lättare igenom.
Om det bara är övervåningen som ska kallställas borde det väl räcka med att cirkulationspumpen är igång för att det inte ska frysa.
Det går ju även att nyttja vattenburet med LVVP.
Hur värmer ni bottenvåningen?
Det går ju även att nyttja vattenburet med LVVP.
Hur värmer ni bottenvåningen?
Klicka här för att svara