Jag ska starta element med glykol i ett vedspis-system som inte använts på några år. Verkar som systemet inte har något tryck. Kan någon vänlig själ tipsa om risker med ett sånt projekt.

Inga större risker, har det alltid varit fyllt, är det ett öppet system ( ett kärl/burk på vinden ) eller ett slutet med ett kärl i källaren. Med glykol som blir vattenmolikylerna mindre ovh det kan börja läcka i kopplingar som är gängade med lin, som brukligt i äldre hus. Vet du procenten på blandning glykol-vatten. det med trycket kan vara så att det tappades ur en del, när det togs ur bruk. Att fylla: när du fyller så håll koll på manometern om den fungerar, är det ett öppet system så finns ett som det kan rinna från när systemet är full och ska gå till en golvbrunn. Sen blir det att följa alla rör efter någon dag, ha hushållspapper att torka runt alla synliga skarvar/kopplingar, är det läck så syns det direkt på pappret

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Tack. Öppet tror jag. Skvallerrör över vasken. Luftning på taket och stort kärl på vinden. Jag undrar om det är 50-50 blandning som gäller? Speciell kvalitet? Bör jag spola rent? Manometern verkar sitta på röret där påfyllningen görs.

Vattenmolekylerna blir definitivt inte mindre av glykol. Glykol har klart större molekyler.
Men egenskaperna ändras ju.

• Gilla
Rullsten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.