13 856 läst ·
32 svar
14k läst
32 svar
Kulvert för att värma garage med bergvärme - hade ni gjort det?
Det lät klokt! Får rådgöra med min seniora rörmockare angående brakeeven på investeringen. LLVP ger nog bra COP i Skåne medan den får kämpa hårdare 160 mil norrut. Jag ärvde en EC45 av farsan som jag slevar runt med på farmen så jag kanske får lite billigare kulvert.namnbyte skrev:
Vi var i ungefär samma fråga, var på väg att dra kulvert från huset till garaget och upp under plattan. Arbetskostnad 25k för markjobbet, sen tillkom VVS-bitarna. Redan där höll de på att förlora jobbet, men spiken i kistan var insikten att vi är där ute så sällan att en LLVP nog är bättre för att få lite rörelse på luften också.
Beräknas kosta ungefär hälften av kulvert + allt, installeras på onsdag, vi är nöjda med det beslutet.
Det är bara att skynda långsamt! Vi har installationer från -58 så allt ska ut ur huset och ersättas med ny el, frånluft, golvvärme och några radiatorer. Låter som fin kombination med varmvatten och liten beredare i garaget. Är det kulvert med 4 rör som gäller eller finns det med tre också?J JSten skrev:Har bara halvt implementerat detta, men såhär är min tanke och vad jag har gjort såhär långt.
När jag byggde garaget så drog jag en fyrrörskulvert (Maxitherm 32+32/28+22/) till huset (ca 6 meter, totalt 8 meter kulvert). Initialt var tanken är att sätta luft-vatten pump i garaget och sedan mata huset med radiatorvatten, varmvatten och VVC. Anledningen till detta är att det inte finns någon lämplig plats inne i huset för att placera innedelen. Men, eftersom jag inte har fått tummen ur med att konvertera direktverkande radiatorer till vattenburet, så har jag inte satt kulvertern i fullt bruk, utan just nu används endast ett av rören för att förse garaget med vatten från varmvattenberedaren i huset.
Men, som flera har påpekat är VVC problematiskt, så istället är planen just nu att köra radiatorvatten och varmvatten genom kulverten och sedan komplettera med en liten varmvattenberedare i huset som aggerar buffert så att man snabbt får varmvatten i huset, men ändå utnytjar värmepumpen. Beredaren konfigureras som genomströmnings beredare, d.v.s. den matas med varmvatten från pumpen.
Nu ska man bara få tid till att konvertera till vattenburet i huset, vilket år som helst...
Tanken är att ha pumpen i garaget och liten bredare i huset (svårt att få plats med teknikrum där innedelen till pumpen får plats i huset). Jag drog fyrrörs, kan inte minnas att det fanns trerörs när jag köpte in min (år 2020). Kan ju nämna att merkostnaden för att dra in kulvert var kanske 10kkr. 8kkr för kulverten, ett hål extra som behövdes ta upp i plattan och kanske en halvtimmes extra jobb när grävaren var på plats (jag agerade gropgris, så betalade "bara" för maskin +en gubbe).T Träbyggaren skrev:
I det stora hela var det en lite utgift, och möjliggöra modernare och gemensamt värmesystem i framtiden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden