A
appelappe: [citat] Tack. Vet du hur jag kollar? (Nibe 750)? Vilken parameter ser jag det på?
8 svar · 1,5k läst
·
nikasp
nikasp: [citat] Har investerat i solpaneler, ganska krallig LLVP och ska även fixa ”smart” styrning av FLVP efter tvättstugebygget. Huset drar bara 12-13000 kWh trots fyra pers. Är lite mer högtravande skäl än att ren eldrift är oekonomiskt bakom. Försöker dra ner på elkonsumtionen där det går utan att lida.
14 svar · 1,8k läst
·
P
powercell: Tack för hjälpen
6 svar · 942 läst
·
B
BosseHansson: [citat] Fast normalt kör man väl inte rent vatten till sådana solfångare. Även om man skulle köra det via en värmeväxlare är jag tveksam till det är bra lösning om man inte redan har väldigt stora tankar. Sommartid när man inte tar ur någon effekt kommer väl vätskan i rören "koka" och expansionskärlet måste ta hela volymen. Kan ha fel, men finns nog de som kan förklara det
2 svar · 876 läst
N
nallepu: [citat] Råttor och andra djur som gillar plast kan ge sig på rör i sommarstugor. Själv bytte jag både element och rören i mitt hus och valde då kromade rör överallt i bostadsrummen och uppe i källartaket. Passade även på att sätta in flera avstängningskranar om det skulle uppstå en vattenläcka en kall vinterdag och man inte vill stänga av hela systemet.
15 svar · 4,4k läst
·
dadid
dadid: Har en Metro Therm Cabinet i fritidshuset. Den är kompletterad med en elektrisk anod. Vintertid står den vattenfylld och igång. Spillvärmen tillförs toalettrummet vars radiator är lite trött. Om vi bortser från frysrisken vilken jag bedömer vara liten. Hur mår VVBn bäst? Tömd och avstängd eller igång som om huset vore bebott? Har jag förstått saken rätt att det inte finns någon
0 svar · 724 läst
P
Pussgurkan66: [citat] Tack för tipset 🙏
6 svar · 1,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Finns massor av "elradiator 400v 400w", tex, sen är "snyggt" subjektivt, https://www.bauhaus.se/element-gnosjo-design-400w-400v-30x90cm https://www.hornbach.se/p/elelement-adax-neo-np04dt-vit-400w-400v/8035708/
1 svar · 790 läst
B
BSOD: Räknas huset som uppvärmt av direktverkande el, kan man få bidrag nu om man sätter in värmepump. https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/ Instämmer i övrigt ovan, välj rätt material och tillverkare. Vår nibe-vvb från 2002 har varit helt problemfri.
4 svar · 4,2k läst
F
Fideliox: [citat] Tack! Ska sätta mig ner när jag har tid och se om jag lyckas räkna på det. Ventilation blir bara en vanlig friskluftsventil. Huset i övrigt har ganska små radiatorer överlag men där är det ju bättre isolering också. [citat] Jo så är det ju. Har bott i enbart vedeldat hus tidigare så jag har säkert eldat lite för mycket ibland också. Fläktarna är dock jättebra men
26 svar · 3,0k läst
·
J
Josth: Ja vad beror det på att golvvärmen inte räcker till? Inställningarna i värmepumpen för att det är sommar eller golvvärme på oisolerad betongplatta?
2 svar · 540 läst
S
Sonny82: [citat] [citat] [citat] Jag körde körde in lite träbitar runt om så det bet ifrån. Men blev bara radiatorer i sovrummen. Körde golvvärme i resten vilket gjorde jag slapp en hel del radiatorer:) och det har hållit änsålänge , men tåler ju inte att man hänger på dom så rekommenderar ej barn i rum utan övervakning haha
2 svar · 1,1k läst
tommib
tommib: [citat] Då förstår jag bättre. Låter väldigt rimligt att byta pump under de förutsättningarna. Ett temperaturlarm vore kanske bra också.
12 svar · 3,7k läst
·
J
Josth: Ja har man gratis ved och eldar mycket så påverkar det givetvis hur mycket lutftvärmepumparna måste arbeta och därmed besparingen. Man kan jämföra med direktverkande el-radiatorer utan att elda på något sätt.
6 svar · 1,8k läst
·
R
Risarvaren: [citat] De var i princip fullt öppna allihop.
13 svar · 2,6k läst
·
T
termibh: [citat] Eller kan det vara att man justerar öppningen [citat] japp, vad det ser ut som om jag kollar in kopplet och skruven så har den endast påverkan på själva öppningen där skruven sitter, den påverkar inget flöde i själva bypassdelen av kopplet. Så då är frågan om jag kan använda denna ändå eller om det behövs någon ytterligare koppling för att det ska fungera? Viss del av
14 svar · 4,2k läst
·
H
Håbbe01: [citat] Det är nog maxtermostat (överhettningsskyddet) som strular o isåfall byter man ut den mot ny https://www.eldkraft.se/kategori/CTC-EcoEl
9 svar · 4,5k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: Generellt kan man vanligtvis uppfylla värme i ett rum bara man har tillräckligt med effekt, så 2 eller tre element funkar båda två. Är det vattenburet är det förstås mer komplicerat, el element kan det räcka med lite större efekt på elementsn, med vattenburet får man räkna lite på hur det slår, kan behövas större radioatorer eller högre framledningsvärme eller liknande.. MEN,
8 svar · 1,5k läst
·
R
Runnis: [citat] Ja. Förbrukas inget varmvatten startar bara kompressorn några gånger per dygn för att toppa upp varmvattnet. Det plus ventilationen förbrukar bara några enstaka kilowattimmar per dygn.
3 svar · 920 läst
Demmpa
Demmpa: Bilder över systemet underlättar, dels en/flera översiktsbilder, dels specifikt på hur det är kopplat. En skiss över exakt hur allt är kopplat, vilka ventiler mm som finns underlättar också.
1 svar · 1,1k läst
J
Josth: Varför split? Fritidshus på landsbygden som står obebott långa tider och där det kan förekomma längre strömavbrott? Installationen blir lite mer komplex.
2 svar · 867 läst
Demmpa
Demmpa: Cirkulationspumpen sitter troligen inne i värmepumpen. Får plocka bort en fråntplåt för att se den. Att justera in radiatorkretsen är egentligen inte särskilt svårt. Med en IR-termometer så mäter man lätt framledningstemperaturen och returtemperaturen på varje radiator. Sen behöver ibland (beroende på radiatorventilerna) ett specialverktyg för att justera förinställningen. Det
4 svar · 3,1k läst
J
Jo Mel: [citat] Tack, jag ska kolla lite mer på självcirkulationen.. Och känna på rören..
6 svar · 869 läst
J
jonaserik: Det med V-kabel i eller på matta, den är lite klibbig och fäster mot underlaget, lätt tt lägga då den har måtten som ska vara. Ca min 10 cm mellan slingorna. Men det ska flytspacklas ovanpå, du ska även ha en våtrumsspärr och den kan läggas ovanpå flytspackleet.
7 svar · 748 läst
D
Daniel 109: [citat] Hur många decimaler måste du mäta med för att se någon skillnad?
7 svar · 2,1k läst
S
Sigward: Upptäckte en rätt varm fläck ca 20x20 cm på köksgolv entreplan. Linoleum på trägolv. Gamla element o rör med fjärrvärme. Kan inte tänka mig att andra rör än möjligen rören till elementet går där under. Kåk från 56. Kollar trycket systemet o den står på drygt 1 bar, men nålen darrar lite. Ska jag avvakta o hålla koll på tryck o golvet under, tänker om det är en läcka att
0 svar · 1,4k läst
J
Jochi: [citat] * En shunt för golvvärme behövs om pannan producerar högre temperatur än golvvärmen bör ha, för att tillgodose temperaturen för normalt dimensionerade radiatorer. Det blir fallet om du skall försörja radiatorer för en del rum som sannolikt är dimenesionerade för högre vattentemp än golvslingorna. Om det inte blir varmt i befintliga radiatorer är det ett annat problem som
11 svar · 6,1k läst
·
E
etompau: Sannolikt stenull/gullfiberi isoleringen. Inga problem med detta.
1 svar · 1,4k läst
·
J
jonaserik: [citat] Tänkte lite som Josth, det är nog inte fel på vattendelen, utan det är något som bråkar med el-delen och det klarar inte en röris. Så ta hem en elektriker som kan mäta upp alla manöverspänningar och följa schemat. Det vrukar vara ett schema på insidan av fråntplåten. Annars så följer hen kablar och ser vad som kan vara fel.
31 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.