É
Jag ska dra 4st slingor (8st LK 16mm slangar) från samma plats vid golvbjälklaget och sen längs källarvägg ner, och sist en U-sväng till fördelarskåpet nere i källaren.

Hur drar man detta på bästa sätt? Längst ner nära golvet tänkte jag sätta rörböjningsstöd för varje slang, kanske kombinerat med en fixeringsplatta. Men hur drar man alla slangar på snyggt sätt från tak till golv då det blir utanpåliggande?

Klumpar man ihop dem? Typ i ett avloppsrör som då skyddar allt (kanske inte jättesnyggt).

Eller sprider ut dem längs nån skena? Rörhållare som används vid gjutning är för breda/utspridda fästen för slangarna.
 
U
Jag körde på sån skena för gjutning.
Dock körde jag så slangarna överlappar, istället för att lägga det parallellt i ett stort U. För oss skulle bygga för mycket på bredden och vår vägg är precis så allt fick plats som det är nu.

Värmeinstallation med rör och ventiler på vägg, ordnat system, värmedistributionscentral, tekniska installationer inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan tillägga att jag inte behöver någon radiator i detta rummet i källaren. Den anger rätt ordentligt med värme, så funderar på att bygga ett skåp runt.
 
  • Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
É
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag körde på sån skena för gjutning.
Dock körde jag så slangarna överlappar, istället för att lägga det parallellt i ett stort U. För oss skulle bygga för mycket på bredden och vår vägg är precis så allt fick plats som det är nu.

[bild]

Kan tillägga att jag inte behöver någon radiator i detta rummet i källaren. Den anger rätt ordentligt med värme, så funderar på att bygga ett skåp runt.
Är det alltså 2 lager med skenor? Hur är andra lagret sådana fall fastsatt? Om nu första är så att man skruvar skenan i väggen.
 
U
Yes dubbla lager. Vi skruvade skenorna i väggen, de har klister som är riktigt dåligt.
Har kapat bitar av 16mm VP rör som distanser, typ 4-5cm långa och sen längre skruv.
 
É
U Utsliten och utdömd skrev:
Yes dubbla lager. Vi skruvade skenorna i väggen, de har klister som är riktigt dåligt.
Har kapat bitar av 16mm VP rör som distanser, typ 4-5cm långa.
Okej då får det nog bli att jag gör liknande med! (Om inga andra förslag dyker upp). Mitt skåp är dock för nära golvet så måste nog sätta rörböjningsstöd får att få mindre radie på böjarna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.