Värme allmänt
Kriko: Hej, Har samma situation nu, kan inte nollställa felet för värmaren. Hur löste det sig tillslut?
Einh: Om du har en någorlunda öppen planlösning så att luften lätt kan cirkulera så lär LLVP vara den billigaste investeringen. När elpriset är högt eller är det är riktigt kallt ute så stöttar du värmepumpen genom att elda i dina befintliga kaminer.
fribygg: [citat] Om du vill ha en Roslagspis godkänd får du nog ta en "befintlig" i bruk, tala med sotaren om han kan komma och besiktiga och provtrycka den insats som redan finns i huset så att du kan börja elda i den till hösten.
Demmpa: Troligen har det rostat hål vid någon av gängorna. Om du rör på kopplingen är det troligen risk att det går av i gängan. Jag hade bytt rören från elvärmaren upp till förstoringsmuffen. Mässingskopplingar och stålrör hade jag ersatt det där med.
pade68: Jag har ett gammalt hus med dålig isolering som dessutom har underdimensionerade element så framledningstemperaturen i rören nästan behöver vara 80 grader när det är riktigt kallt. Vi provade med lite fäktar riktade mot elementen i vintras och det gav positivt resultat. Det finns färdiga system att köpa men nu till mina funderingar 1) Sätter man en fläkt på ovan eller undersidan så
Installation: [citat] Tvårörssystem. Men du måste även då ha en separat krets för radiatorsystemet om nu inte golvvärmen är shuntad efter primärvärme
Iskakan: [citat] Okej, jag jag läste nu att det var deras fritidshus variant motsv. Bör kanske gå upp i storlek då om den är mer anpassad för vårt klimat. Får se vad det landar på då. Kanske inte skiljer så mycket mellan NIBE och Dalkin då. Får se vad som kommer in på övriga offerter.
pokasd: hmm låter som jag kanske skippar idén då!
thomaslj: Att jag föreslår att ersätta överbetong med en 50mm golvslingskiva har främst med bygghöjd att göra. Dels för att slippa göra justeringar för alla dörrposter, dels för att det hade blivit lågt till tak om vi höjer golvet med ytterligare 150mm
Treutqvist: Skruvade av packboxen och mycket riktigt så har den kärvat fast i själva ventilen. Tror jag bara byter ut hela ventilen, den har ändå 30år på nacken. Misstänker att följande är den närmsta ersättningen? UPONOR SPI VARIO TILLOPPSVENTIL RWG (Systemet är trycksatt på 1 BAR)
edyll: Svara på min egen trådstart utifrån de svar jag fått (kan säkert hjälpa någon framtida forummedlem) :) Finja: Avjämning 310 20 mm täckskikt ovan golvvärme för plastmatta 7 mm täckskikt ovan golvvärme för plattsättning (vid armering ≥2,3 mm) Combimix: Avjämning 760 10 mm täckskikt över golvvärme (vid armering 3 mm) Ingen av leverantörerna kräver täckskikt för
Jonatan79: Säg att du har 15-16mm kvar när du fräst ut och lägger golvvärme så bör bärigheten vara tillräcklig då den största delen inte är urfräst.
TommyC: [citat] Ja, bärande balkar vill man inte försvaga utan att veta vad man eventuellt ställer till med. Bottenplan är kanske ingen risk för försvagning men vad annat riskerar man att försämra? "det får vvs killen se till att fixa" .... jaha, läs alla trådar här på forumet om problem som är orsakade av att folk har beställt jobb med förhoppningen att telepati ska se till att allt blir
Bwise: Tack! Försökte googla fram manualen men hittade den inte men det är helt riktigt den som du länkade till!
Bläsa: [citat] Oj hade lite bråttom när jag skrev inlägget.....är det någon som vet något om det eller har jag hittat fel information och att det går alldeles utmärkt att få Roslagsspisen godkänd av kommunen.
Cubitus: Ja, den enorma maskinen är bara till för att flytta vatten ;-) Det är därför jag undrar vad exakt "Varmesedningens" funktion är. Jag förstår att det är 2 cirklar, "elkassett i maskinen" och "normal" cirkulation till radiatorerna. korrekt?
Demmpa: Kostnads och tidsmässigt så är det billigare att byta hela ventilen.
M90lätt: Snart 20 år senare väcker jag liv återigen i denna tråd. Vill uppdatera mina ventiler på mitt 70tals hus som just nu har vanliga ventiler med snöre dock endast i källaren och inga på planvåning så planen är att sätta in 1 i varje rum. Någon med erfarenhet? Vilken är standard?
Styrtekniker: [citat] Rent spontant. Tänk på att du få ha rätt hög luftväxling. Och "tilluften" är alltid samma som ute. Är det -20 ute kommer det in -20 grader luft som måste värmas upp. Och samma mängd luft in i huset som ut. Lite in, lite ut. Jag som bara har mekanisk frånluft har fått planera för det när jag bytte allians spisfläkt i köket och justerade in flödena i frånluftsdonen i hela
Styrtekniker: [citat] [citat] Jag är tveksam att justera själv. Som ni kanske känner till så finns det en yrkesgrupp som inte gör annat är justerar in värmesystem. Desutom med underlag hur det ska vara. Det är svårt att vattnet blir bra fördelat till alla radiatorer och golvvärme. Tänk på att skruvar du på ett ställe blir förutsättningar annorlunda på alla andra ställen. Skulle jag få 10
guggen: Den där ctc'n har väl tank och behöver hålla denna på lägsta nivån enligt dina inställningar, så går den ibland korta stunder. Avfuktare drar mkt, särkilt på sommaren.
Josth: På ett par år äldre TP är det bara att dra gallret uppåt så fjäderfästena lossnar. Finns inga sidostycken och väggfästena låser inte gallret.
joppz: [citat] Hur mycket bygger det i höjd, extra? Har inte så mycket att tumma på. Mellan tummen och pekfingret, vad kostar shunt och värmeslinga? Fixar man installation själv, även om man aldrig lagt klinker?
TheGame: Pluggade igen idag och plockade bort rör och radiatorer på slingan. Passade perfekt. Har mer VVS frågor men tar det i en ny tråd senare :)
kisumisu: [citat] Vet inte vart du bor, men vi i SE1 hade väldigt varierande pris, det var inte självklart att det var billigt på natten och tiden varierade nåt enormt. Kunde en dag vara billigt mellan 18-00, sedan dyrt mellan 00-05, nästa dygn tvärtom....Så tillslut blev jag tokig på det där och bytte till fast elpris! Det som möjligtvis skulle fungera att ha nån tidur som följer elbörsen.
Demmpa: Tex följande kan sitta ute under tak/takutsprång, i skydd av regn, https://www.bauhaus.se/infravarme-1000w-230v-ip21 Tex följande kan sitta öppet ute, https://www.bauhaus.se/infravarme-proffs-1800w-ip65
mefi: Min står på konstant varvtal.. När jag vrider på den röda ratten från högt till lågt ökar frekvensen, verkar ha med den att göra.