Värme allmänt
Demmpa: FLVPn ska ha huvudstyrning av utetemperaturen, sen kommer den automatiskt att sänka framledningstemperaturen om rumstemperaturen är högre än inställt börvärde. Det gäller att planeringen av rumstemperaturgivaren blir så optimal som möjligt, det kan vara svårt. För bästa driftekonomi av FLVPn så behöver tre steg gås igenom. Steg1: Injustering av förinställningen på varje
Demmpa: Infravärmare/infrapaneler bygger på strålningsvärme. Den "yta" som får direktträff av strålningsvärmen blir/känns varm. Om det tex sitter infravärmare i taket över ett bord så kommer det vara "kallt" under bordsskivsn, tex för benen.
Nikoneer: Såhär blev det, funkar fint! Krävdes lite finjustering av regleringen för att matcha. Jag köpte komplett kit från https://www.varmtvandfrasolen.dk/varmtvandsstationer/867-1357-vvfs-varmtvandsstation.html#/821-varmtvandsstation_2020-a_med_styring
Lokis81: [citat] Ja, det blir förstås saftigt att ansluta sig själv till fjärrvärmen, jag tror att det är 50-100 meter ifrån där jag vet att det går fjärrvärme i gatan, och det kan bli krångligt kanske, men bra som något att iallafall kolla upp om inte annat. Blir ju lite som att installera fiber i efterhand, kan bli dyrt det med om man gör det själv. Haha, ja en grundplan har vi nog, och
Josth: Beror på flera faktorer men jag uppskattar det till ca 3 °C varmare från borran med 200 m jordkollektor.
Grillen: [citat] Jaha, nu blev det tydligare 🙂 sådär får det nog bli
Magnus567: [citat] Det är ett helt nytt system, installerat 2020, men jag vet inte typ och namn. Det är alltså i ett hus jag är spekulant på, så jag har tyvärr bristfälliga uppgifter att komma med.
Kalasfrulle: Hej. Jag är okunnig och lite nervös, min son roterade några centimeter på "startmodulen" på skorstenen, bör jag vara orolig att nått kan ha gått ur läge eller nånting vad som helst? Är extrem okunnig i denna kategorin så vänder mig till er och hoppas att de inte ställt till med något problem.. Har en Contura kamin om de spelar någon roll. Mvh
Sittställning: [citat] Själva fläktljudet är samma hela tiden, den varvar aldrig upp samt minimalt med damm. Men det kan vara en ide att rengöra, har du tips på produkt ? Ca 1 år har den suttit uppe. Känns som demmpa är på rätt spår för jag tycker också det kommer från rören..
Stepside88: [citat] Ah ok. Skönt de löste sig. Jag jagar vidare efter inspo😃
lostinsweden: [citat] Förlåt mig jag ser det nu men tolkade MaHs direkt. [citat]
Demmpa: Det finns även excenterkopplingar, tex, https://www.purmo.com/sv-se/produkter/styrning-och-reglering/reglering/verktyg-och-tillbehor/ventil-och-koppelanslutningar-samt-kopplingar/excenter-koppling
ama3282: Då var det klart. I morgon fyller jag upp värmesystemet igen. [bild] [bild]
Håkan Larsson8: [citat] Det låter rimligt. Man får pröva sig fram lite kanske. Förlänga rökgångarna eller något. Går att styra runt manteln osv.
Stefan1972: Jag satte in elektrisk beredare förut då jag planerade byte av panna men jag kan inte direkt påstå att förbrukningen ökade jättemycket. Då är/var vi ändå 8 pers varav 4 tonåringar. Så elförbrukningen om man är få på enbart varmvatten måste vara ett "ickeproblem"
FlugfiskarniJämtland: [citat] Håller med, om ekonomin och viljan finns.
majster: [citat] Tack för svar! Vi har nu också hittat problemet. Så enkelt som att proppen gick på samma huvudsäkring som utedelen var på (och inte innedelen). Då får man denna kod. Kortslutningen var pga en annan trasig inkopplad sak. Så var enkelt att fixa. Kan vara bra för er som råkar hamna här att dubbelkolla :)
Anonymiserad 358496: Har sökt med ljus och lykta utan att finna. Blir vansinnig! 🤬 🤬🤬 Fjärrvärmeskåpet här hemma är svinbra. Toppmatat. Hänger på två skruvar, kan enkelt lyftas av när åtkomst krävs. Dörr med magnetlås för avläsning och enklare jobb där inne. Men vart hittar jag ett sånt skåp?
thx1138: Jag kan inte minnas att där var något vatten i den. Den hade stått i många år och förra ägaren hade låtit rören frysa sönder i hela huset, så det kan hända att det mesta läkt ut och resten dunstat. Vad som passar på samma rör vågar jag inte uttala mig om. Jag rev ut alla rör pga ovannämnda frysskador.
Postis-Per: Det har åskat en del de senaste dagarna. Sannolikt att åskan skulle ha klippt båda kopplingsboxarna samtidigt? Alt 2 är att kopplingsboxen inte pallade med att driva två olika typer av rumsgivare?