Värme allmänt
Hammarfall: Actic betalar ut hemförsäkringens självrisk och åldersavdrag. Förra ägaren tecknade försäkring vilket jag kunde nyttja efter ett kretskort gick sönder efter blixtnedslag och jag fick några tusen lappar. Jag förnyade det dock aldrig.
AndersMarquzi: Tänkte också den där vita hatten bredvid de fyra ställdona. Trodde först att det var den man skulle använda. En sån finns även på stora systemet.
Ann-Marie Bergh: [citat] Hej! Vi fick lämna åter, där vi köpt den, fick pengar tbx.
RickyRickardo: Hej! Vi har precis rivit ut en gammal kamin från säkert 80-talet. Vi har eldar i den fram till nu och den har varit godkänd. När vi tar bort den så ser jag att det är ett hål även ner i rökkanalen. Behöver man mura igen det? Det har ju funkat i många år. Det finns ingen sotningslucka eller motsvarande i källaren.. man kommer åt att dammsuga hela vägen in i rökkanalen när den nya
blackarrow: Börja med SGUs brunnsregister. Saknas info om hålet kan kommunen ha info. https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
newbadboy: Kunde prova de nya radiatorerna iom vi har så dassigt väder. De är 100ggr bättre än de gamla. Blir varma mycket snabbare och jämnare, de verkar även sprida värmen mycket snabbare i huset Jag har alla termostater på max och bara reglerat det via panelen på fjärrvärmen. Mycket nöjd
GoC: [citat] Låter inte som en särskilt enkel manöver att gräva upp och flytta slangen. Näst intill ogörligt skulle jag vilja påstå, du måste ju gräva upp väldigt mycket slang för att eventuellt kunna flytta den. Men det är troligen tunnväggig PEM slang i jordvärmeslingan så den är inte så tålig, det är lätt hänt att det blir veck på slangen om man börjar dra och försöker
Roga1337: Har soffan står 30mm ifrån elementet…så använder inte strålningsvärmen alls utan enbart värmen som stiger uppåt. Temp vintertid ca: 19-24grader samt 18-20grad sommartid i rummet, beroende på antal personer samt tiden som de vistas…sedan kan jag reglera tempen någon grad med rummets Tilluft/Frånluft👍 Jag kör bvp som jag ställt på 45grader Max driftemp. Sedan har ju olika
Argastesnickaren: Du har ju golvvärme nergjutit i 10 cm betong och sen golv ovanpå det som fungerar. Ända som händer är ju desto mer avstånd från golvvärmen till ytskiktet ju längre tid tar det innan värmen känns och på andra hållet så varar den längre innan den försvinner helt.
Daniel 109: Det rycks vara rakt blås i röret, så anslutningarna kan pluggas. Om hela flödet är uppe och vänder i en ventil på radiatorn måste den byglas. https://onlinebyggvaror.se/stall-lantbruk/vatten/installationsmaterial-vatten/nippel-1-6-kant-galv-rsk-1309 https://onlinebyggvaror.se/stall-lantbruk/vatten/installationsmaterial-vatten/t-ror-1x12x-1-galv-rsk-1261 Föredömlig ritning.
fredde254: Hej, är det någon som har fått Nest thermometer 3 med heat Link att funka som rumsgivare till nibe?
gone_fishing: [citat] Min Perfecta funkar i alla fall bra än så länge😉
Jonatan79: [citat] Du kan tolka mig som: de som har ved som främsta uppvärmningskälla (vedpanna) är en minoritet i landet Långkalsong.
InsidersUnited: Jag tänkte du skulle sätta en sådan här upp på krönet och sedan sätta en kinahatt(likt din bild) på denna.Men kan du direkt sticka ner en kinahatt i din mynning så gör det. Fördelen med att sätta en stos innan är att du exvis kan sätta någon form av låsning som håller fast hatten och är lätt demonterbar för sotaren. [bild]
Anonymiserad 358496: Ahaaa!!! Det hade jag aldrig kommit på utan att hålla en av varje i handen. Tack för du tog dig tid att svara. :)
Jonatan79: [citat] Ok, kan fungerar alldeles utmärkt för vissa. Det "farliga" är om du stänger in fukt med ett laget mellan plattan och ytskikt, nu har ni klinkers så att grunden kan "andas" något genom fogar och flytspackel osv.
Hybro: TKLU 2050 /1 Ett stort projekt att få på plats. Om det är möjligt, kan det vara stor vinst att ta bort lilla skiljeväggen mellan vardagsrum och hall. Värmen sprider sig efter taken, ut mot väggarna och efter golven in mot kaminen. Jag har öppnat upp ordentligt, och använder kaminen som enda värmekälla. Gör en myseld till kvällen och grillar nåt gott, typ marinerat älgkött då det
Josth: Jo 65 W/m² räcker helt förmodligen men räkna som sagt med en del värmeförluster neråt.
LarryLarrysson: Den är igång nu. Var bara ström till den så fungerade det👍
Demmpa: Låssa så lite som möjligt, för då blir det minimalt med vatten som läcker ut. Men ha en/flera skräptrasor redo att torka upp vattnet som läcker ut.
Fulkemisten: [citat] Men precis. Så då blir det blästring och ett helt jävla projekt. Sen kommer samma problem igen tre veckor senare eller kanske 3 år senare. Enklare att bara byta tror jag faktiskt. Nödlösningen i väntan på ny radiator blir kärlet under och att hålla koll. Samt att sänka trycket då jag klarar mig på golvvärmen nere om det skulle bli kallt och jag har avstängning till hela
mrPersson67: [citat] Ja precis - värmen dras mot kylan och därmed borde väl en nedkylande faktor (den kalla väggen) i huset vara delvis eliminerad? Sen finns det förstås fler nedkylande faktorer ex.vis kallt tak eller kallt golv. Och gällande kallt tak så hade det kanske varit bra att få in så mycket varm luft som möjligt i rummet (med hjälp av en refl bak en radiator) som sen kunde möta upp
mrPersson67: [citat] Är stor "fan" av solpaneler men skulle jag skaffa fler paneler i ert fall skulle det vara i komb med batterier - och det är tyvärr inte ekonomiskt försvarbart. Ta in ett vattenburet värmesystem och/eller lägg pengarna på tilläggsisolering (om huset är dåligt isolerat). mvh
anders07: [citat] Toppen, tack! Jag hade inte den manualen... Bra idé med värmekurvan! Det ska jag testa så fort jag får en ny display... Början av september... 😔 Den är restnoterad hos IVT tydligen.
Lippi: [citat] Tack för tydliga instruktioner! Det är en kombipanna av märket Albin, årsmodell -86. Drivs idag av elpatron.
Stefan1972: Oavsett vem som sotar så är det ju en dum konstruktion och man behöver nog rimligen möjligheter till öppning där röret tar slut. Att få ner en viska som tar dubbla diametern (efter 4 meter kanske) i ett 100 mm insatsrör blir nog svårt.
Nalleman64: [citat] Sannolikt bara ytrost. Rör till element har otroligt lång hållbarhet. Vad gäller ventilen går den att täta om det inte räcker att dra åt muttern lite försiktigt.