metramo
metramo: Hej, Skulle vara bra att ha referenser/statistik men statistik är fålig på att förutsäga framtiden. Som det är nu kan man bara agera intuitivt. Jag baserade mig på intuition, diskussioner och webbläsande. Är ganska övertygad om att jag hamnat ganska rätt. Enligt rykte är det mycket svårt att beställa en Wiessman nu. Annan erfarenhet är att de är ganska veka på
4 svar · 2,0k läst
I
Isacsson: Löste ni problemet? I såfall vad var det?
51 svar · 5,9k läst
·
A
Andersk123: [citat] Skiljer det något i effektivitet mellan dessa?
28 svar · 2,9k läst
D
Daniel Rautiainen: Hej! Jag går i tankarna att komplettera min pelletsanläggning och braskamin med en luft-luft för att dra ner på antalet pallar pellets som ska kånkas ner och annat diverse som hör pellets till. Vet att bergvärme och luft-vatten är att föredra men budgeten räcker inte riktigt till. Har ca 140kvm på ett plan som pumpen ska hjälpa till med är tanken. Det röda på planlösningen är
0 svar · 898 läst
·
4
4väggarochtak: Tack för svar!
3 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Nu har jag noll erfarenhet/kunskap om ved/pelletseldning. Men du behöver ju ha något backup system som kan värma om du vill åka på vintersemester eller liknande. Du får inte riskera att huset fryser, då kommer du hem till sönderfrusna rör. En luftvärmepump kan möjligen vara bra om pelletspriset är för högt. Men det är tveksamt om du kan lyckas värma hela huset med en
4 svar · 1,0k läst
K
Kris84: [citat] Okej, 60 grader blir det då, helt klart. Tack!
4 svar · 791 läst
J
Josth: Ok, ja har man möjligheten att få det och det är ett bra fjärrvärmebolag kan det bli riktigt bra i längden!
18 svar · 3,8k läst
·
V
Ville_Vessla: Jo så är det ju , har en ca15 cm djup och 150 cm bred sektionsradiator i ett litet sovrum, rummet har delats av från en rätt stor sal sen byggnationen. Typ 42 in och 24 ut vid -25 ute, rätt hårt strypt.
12 svar · 2,2k läst
S
statiker: [citat] Skriv i tråden när du hittat en, är du snäll. Den där såg intressant ut!
14 svar · 13,8k läst
·
B
byggeskafram: [citat] Jättebra svar 👍
15 svar · 3,4k läst
·
Risken
Risken: Hej Undrar om du någonsin fick fatt i kakel? Jag ska eventuellt flytta en likadan ugn och misstänker att kakel kommer gå sönder. Vore kul att veta om det löst sig!?
1 svar · 4,1k läst
·
M
Malin Johansson5: [citat] Tack, så bra att få insikt i detta!
19 svar · 2,1k läst
·
N
nixsi: Hej, Har råkat göra misstaget att blanda fabrikat på delarna till mitt golvvärmesystem, kan inte returnera, så försöker få ihop det. Någon som vet om det finns någon ställdonsadapter som passar på Wemgo's fördelare mot LKs ställdon? Jag kunde inte utläsa det direkt från LK's adapterguide:
0 svar · 934 läst
J
Josth: Golvvärme bör ha minst 25 cm isolering under slingorna. Standard idag är 30 cm cellplast. Bila bort den gamla betongen och gräv ur och lägg ny isolering om ni ska ha golvvärme. Annars är radiatorer bättre. Isolering ovanpå betong är också en riskkonstruktion. Man bör ha ventilerade golv. Ta reda på mer om det. Frånluftsvärmepumpar passar moderna mycket välisolerade hus med små
1 svar · 1,1k läst
M
Marc Abramsson: Nu har det ju gått lång tid men kan inte låta bli att svara. Har själv precis som du haft vedpanna men byggt ut med solvärme och luftvatten både på frånluftskanalerna och utomhus. Gjort det väldigt simpelt men fungerar otroligt bra, förstår inte ens problemet folk har med detta. Både vedpannan och lvp tar vatten i botten på acktanken. Vedpannan lägger tillbaka vattnet högt upp i
1 svar · 1,3k läst
·
L
Lippi: [citat] Du har förstått rätt! Bidraget är för bergvärmen.
78 svar · 25,6k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: [citat] Gammal tråd men du verkar kunna detta :) Har dessa gamla godingar (blytunga) på entreplan i villa. Nu ska övervåningen få likadana. De har stått 2 år i källaren, har börjat bära upp de. Om nu någon skulle läcka, hur får man isär de? Öppnade ena sidan, 1,5"/3/4" gängad anslutning. Från det hållet ser man bara "raka rör" mellan de olika sektionerna. Är det kanske från
5 svar · 3,0k läst
J
jonaserik: Det är en estetisk sak med VP på utsidan och kan inte ses med blida ögon på den, F-N vad fult och spikar in den nästan som i n låda. Dom tänker inte på att verkingsgraden sjunker drastiskt när luften får jobba sig igenom. Det finns t.o.m. att köpa på varuhusen, men är förkastligt att ha. Det är era grejer och ni gör som ni vill, men tänk till en eller två ggr innan ni gör
3 svar · 461 läst
J
Josth: Har man byggt garaget med ångspärr så ska man ha minst 10-12 grader i garaget enligt reglerna. Vill man ha ett isolerat garage som omväxlande ska vara kallställt ska det byggas utan någon ångspärr. Första året avger också betongplattan en hel del fukt som behöver ventileras bort så det måste man tänka på.
3 svar · 528 läst
Spaerlan
Spaerlan: Då var det som jag befara. Tack!
2 svar · 1,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Det är ingen avstängning, det är en blindplugg i T-röret. [bild]
8 svar · 1,1k läst
·
borjerik
borjerik: Härligt. Tack för hjälpen!
4 svar · 1,1k läst
·
L
LjLindgren: Det var ju förstås en bra fråga. Går det att se på något sätt? Huset är konverterat till vattenburen värme från el år 2021 om det har någon påverkan.
2 svar · 1,2k läst
·
H
HSP: Radiatorpropparna verkar heta lite olika G10, R10 och 3/8" Gängen är dock M22 till radiatorkopplet i den storleken. Och du gör helt rätt som proppar om du ska ha elementet avmonterat en tid.
10 svar · 1,8k läst
·
J
johan5588: Någon måste ju ha koll på detta 😉😉
1 svar · 820 läst
·
A
Argastesnickaren: [citat] Medlem i 250 dagar och 273 inlägg som säger samma sak. Öka värmen i källaren. Mer värme i källaren. Stäng inte värmen i källaren. Skruva inte ber värmen i källaren. Du tröttnar inte på att tjata samma sak???? Hade varit roligt att veta din agenda? Har du inget annat du skulle vilja ventilera på detta forum som inte handlar om att öka värmen i källaren:)
9 svar · 1,5k läst
J
Josth: Ok, det är en viss skillnad. Blir ju inte lika kallt på Gotland men blåsten plus hus i sten gör att det ändå kan gå åt ganska mycket uppvärmningsenergi. Finns flera typer av termostater med stickproppsanslutning att köpa för 400-500 kr om det eventuellt blir billigare än att köpa ett nytt element? De flesta golvvärmetermostater jag kan hitta ser ut att kunna ställas in på mellan 5
9 svar · 1,8k läst
R
Runnis: Vi går in nu på tredje vintern med ett Östberg Heru 100 S EC och det har hittills aldrig behövt någon eftervärmare. 15°C har tilluften legat på som kallast.
5 svar · 1,7k läst
Demmpa
Demmpa: Om termostatventilen (övre ventilen) har förinställning i sig så kan man skippa returventilen. Saknar termostatventilen förinställning så bör man ha returventilen så att man kan justera in radiatorkretsen (flödet till varje radiator). En rätt injusterad radiatorkrets är en av förutsättningarna för optimal driftekonomi. Termostaten på radiatorn bör bara strypa flödet när rummet
8 svar · 858 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.