Värme allmänt
Josth: Ok, ja F370 är den äldre traditionella typen av frånluftsvärmepump. Beroende på hur gammal den är finns även ett alternativ att docka en mindre luftvattenvärmepump typ monoblock på värmesystemets returledning. LVVP kommer då att värma huset och FLVP att göra varmvattnet men desto kallare det blir ute så tillför även kompressorn i F370 värme till huset och till slut även
Krilleman: Elförzinkade pressdelar var betydligt billigare förr. Numera är det nästan tvärt om. https://www.rinkabyror.se/artikel/press-cu-m-muff-15/ https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-press-fz-m-muff-15/ Rören är dock dyrare i koppar.
Wilgriff: Dags för en uppdatering och förhoppningsvis är problemet med luft i systemet löst. Ingen luft nu på drygt en vecka men ropar inte hej än då värme o cirkulation endast är igång när det är kyliga mornar. Till ev lösning: Kom inte fram till något i våras men gjorde ett nytt försök nu när det var dags att starta pannan. Testade att öppna shunten när cirk-pump var avstängd och
Fredrik_1976: Hej! Vi har element ifrån 70-talet som börjar läcka en efter en, så jag har bytt ut flera stycken och nu är det dags att byta ett till. Jag har tidigare beställt ifrån Lenhovda som fabrikstillverkar utbyteselement. Problemet är att dom tar väldigt bra betalt för dom. Kollat lite på alternativ med nya element med lösningen TP flex för att lösa mittenanslutningen på det gamla
sepani: [citat] Tänkte nog att det var så…men det framgår absolut inte tydligt…🙀🙀🤣🤣
Dortmunder DAB: [citat] Tanken har säkerligen ypperlig funktionalitet och kvalitet, bara det att jag funderade skarpt på ett komplett Effecta Lambda-paket för snart 10 år sedan som då låg på runt 70-80.000? I jämförelse så blir det svårt att förstå prislappen, men nu låg billigaste Lambdapaketet på 115’ så visst har inflationen satt spår.
Dortmunder DAB: Behöver du utrymmet som frigörs när du tar bort vedpannan? Skulle aldrig ta bort ursprunglig/kompletterande uppvärmning med all färdig rördragning. Om du rustar upp systemet så att det fungerar så har du lite redundans till vintern (och när Putin tycker att Sverige ska bli en rysk provins). Mvh
Myckling: [citat] Den är monterad på konsoler på väggen men det är inte vibrationerna som stör mest utan ett gnisslande oljud när pumpen går på låg last. Teknikern som bytte utedelen sa att vissa Daikinpumpar dras med detta ljud och att de inte riktigt vet varför. Han beklagade sig också över att Daikin i sverige har en väldigt dålig support så de har svårt att få bra hjälp från
Alfredo: [citat] Kåken gör det men [citat] kommer ni att ha vatten måste temperaturen åtminstone hållas på plus så att inget fryser sönder, alternativt tömma systemet vintertid.
Pontstone: [citat] Hej Magnus. Det slutade med att jag bytte inte bara skruven utan hela insatsen. Dvs även den del som man sätter skruven i. Visade sig vara standardgrejor.
mexitegel: Efter lite ytterligare konsultation så verkar det inte finnas en sådan reservdel utan man behöver byta hela ventilhuset till RSK 4806073 https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-ventilhus-rak-10r/ Blir ju lite merjobb när man behöver lina om men det är bara att bita i det äpplet 😀. Hoppas bara det går utan att behöva hänga av radiatorerna.
AndersS: Om det ändå måste göras så stora ingrepp är det nog läge att titta på vad det kostar med ett byte, då vet ni vad ni ska jämföra med om ni ska kunna göra en besparing. En ny insats kostar väl runt 20 000-30 000. Vad är det för värmepump ni har och övrig värme/ventilation? Även planlösning påverkar. Har ni räknat på hur mycket ved som ni kommer att elda? Behöver ni köpa
Emanuel01: [citat] Nej du måste ha inbyggd eller en sådan man kopplar in i mobilen.
Dortmunder DAB: Verkar vara liknande problem?: https://www.byggahus.se/forum/threads/larm-a01-5246-pa-bosch-compress-avm-9-med-aw7.443361/ Mvh
Jonatan79: [citat] Jag och min sambo är också allergiska mot allt möjligt men vi märker inte av ett dugg av detta. Hon kanske är väldigt överkänslig...
Anders Fridholm: [citat] Kärlet står på golvet så det belastar inte armaturen. Nä så tänker jag med
jonaserik: Ingen dum ide, problemet blir att få in pluggen, det är ett helgjutet stycke. Du kan fila på stycket och se vad för materiel det är och kanske såga av och löda ihop det igen. Kan gå gå men lite mer jobb än att bara sätta i en plugg. Har du tur så är hålet litet, så det går att få in en plugg från undersidan och peta in i hålet. Kanske ta kontakt med Sika och fråga, dom har
Lokis81: Jag har tidigare skrivit inlägg om att byta min elpanna Autoterm C200 mot luft/vattenvärmepump. Men jag har stött på lite patrull i.o.m. att pannan är ihopkopplad med en vattenmantlad eldstad och en ackumulatortank av något slag. Sakerna har varit såhär sedan vi flyttade in för tio år sedan,och jag antar att det varit sedan huset byggdes 1984, för förra ägaren hade inte riktigt koll
Fred_3: Hej, Ikväll när jag kom hem efter tre veckors semester fanns det någon konstigt utväxt på braskaminsröret. Se bilden. Det är gulorange, sprött och litet klibbigt. Vad kan det vara? Korrosion? Isolering? En svamp? Första tanken var fågelbajs, men det ser inte ut så och det är på fel plats tycker jag. Inne i eldstaden finns inget. Kaminen är gammal (minst 20 år) och har inte använts
Franberg511: Mycket att överväga huset är värt en sån stor investering som radiatorerna innebär, huset är inte nytt och finns mycket annat att lägga pengarna på också min tanke har varit att köra luft/luft och ftx på det vet
Chrls: Jag ska installera en LK minikrets RTB på radiatorkretsen men jag är orolig över att temperaturen på tilloppet kan bli för hög när det blir som kallast i vinter. Minikretsen har en max temp på 55 grader och mitt system har legat över det emellanåt. För att komma runt problemet med för hög temp funderar jag på om det skulle gå att montera minikretsen i serie med en handdukstork.
Jonatan79: [citat] Skulle tro det, så installeras rör normalt.
DaDolly: [citat] Tack, ja jag kör på det . Det går ju alltid att gå ner i dimension i efterhand .
AnneliBoden: [citat] Det kan va så att jag inte tryckte tillräckligt hårt. För nu tyckte jag att det ändå knäppte till lite när jag tryckte hårdare 😅😊 får se imorgon! Tusen tack för att du tog dig tid att svara 🙏🏽
jonaserik: Vad står manometern på för tryck Fyll på till 1,3 bar med den ventilen Det trycket ska stå kvar. Ökar trycket så prova med att stänga inkommande vatten under natten och se vad händer Minskar trycket så kan det vara läck i VP , sämsta tänkbara fel.
Mats Jönsson1: [citat] Nej, de har gjort detta själva utan avstämning. Jag räknade ju 100% med dragning genom golv. Vi bodde inte i huset under renoveringen.
Leif i Skåne: [citat] Om man är lite teknisk så kollar man efter läckage, typiskt att spänna en koppling med kalk ränder. Är centralen ren som ny och inte något läckage så håller den i decennier och delar som kan gå sönder kostar sällan över 5000kr att reparera