S
Sir Duke: Hej alla i den begynnande vinterkylan. Har en bergvärmepump CTC EcoHeat 308 med både utegivare och trådlös rumsgivare. Häromdagen försvann rumstempen i värmepumpens display. Jag bytte då batterier i givaren men det hjälpte inte. Sensorn/mottagaren som sitter ihopkopplad med värmepumpen blinkar bara rött växelvis 1-2-1-2... snabba blink. Ska egentligen vara 1 grönt - 1 rött blink vid
0 svar · 1,7k läst
N199490
N199490: Den fjärdrar precis som jag förväntade mig. Märker ingen skillnad på fjärdringen mellan de kalla och de varma slingorna
7 svar · 2,0k läst
·
S
SnK: [citat] Det kom ett svar till slut och de skrev att det var okej att skruva bort de fem skruvarna så man kom åt bakom för en ordentlig sotrengöring. (Jag hade ingen garanti kvar på kassetten så jag vet inget om ingreppet skulle påverkat en sådan eller inte) Var ingen större operation. Jag dammsög med sotdammsugaren och blåste lagom med tryckluft samtidigt. Det löste mitt problem,
4 svar · 2,5k läst
·
S
Sassa12: [citat] [citat] Gammal tråd men chansar. Kablarna som går in i hålen i överkant av din bild, vart går dom? Var sitter plikten för anslutning i dessa aggregat?
2 svar · 3,3k läst
·
0
0lle: Hej. Jag fick en idé nu när jag tömde aska ur insatskaminen. Jag har bytt ut det orginalroster som följde med kaminen då det efter års eldande brunnit upp. Jag byggde ett eget av vinkelprofil och gjutjärnsgaller till markrännor. Jag blev förvånad hur otroligt mycket bättre gjutjärnet håller värmen jämfört med plåtväggarna i kaminen, det var kalla väggar och handskar för att
0 svar · 628 läst
·
A
Anderzzon90: Hej vi har nyligen flyttat till hus och vi har en contura 460, har testat att elda några gånger men märker att de brinner för fort. Vi använder den tillluftsspjäll men den verkar inte fungera så bra. Hur ska man göra för att fixa den? Någon som har en sån och vet hur man gör ? Lägger in bild på våran Mvh Jenny
0 svar · 1,2k läst
·
DFi
DFi: [citat] Japp du hade rätt, det var enrörskoppel. Jag bytte nedre delen och nu flödar det vidare. Det sitter dock en lika dan i sista radiatorn men där gör den inte lika mycket skada verkar det som, det ska ju typ vända där ändå. Jag kommer nog byta den ändå också ifall den tar ett delflöde av radiatorn.
10 svar · 2,3k läst
·
J
Jacob Nordström: [citat] Tar också gärna beskrivningen! :)
5 svar · 3,7k läst
·
J
Josth: Med en framledningstemperatur på bara 20 grader så blir tilluften rejält sval och frostskyddsspjället riskerar att stänga av tilluften helt.
6 svar · 855 läst
V
vinylskiva: [citat] Enklast att få tag på är nog motorpackning från biltema. Bara att klippa till en fyrkant. Locket är inget som går att köpa, hela konstruktionen är hopplöst obsolet. Bara att skära till et bit rostfritt av lämplig tjocklek och borra ett par hål i
4 svar · 1,2k läst
·
M
Mjolnir: [citat] Absolut, här kommer bild och länk till produktmanualen: https://metrotherm-se.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/produktdokument/Manual_Superb_S.pdf
2 svar · 1,2k läst
·
E
erikssou: Tack för svaret! Önskar att de kunde förklara lite sånt här i manualen...
3 svar · 3,2k läst
L
lostinsweden: Du kan se om det är MMA genom att kolla på termostatventilen under vredet
9 svar · 2,0k läst
·
B
borsno: [citat]
3 svar · 717 läst
·
B
G
Grillette Tändbrikett: Det går bra, bara ring så hjälper jag dig.
8 svar · 2,5k läst
M
Marinette Tjernberg: [citat] Tack så mycket för alla svar, ni kan det här ni, själv har jag haft noll koll men blivit lite klokare, fantastisk att man hjälpte varandra i sådana här forum 🙏
17 svar · 3,7k läst
·
J
Josth: Exempel på ny termostatventil:
6 svar · 882 läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Ja, det *kan* ju gå att bara sänka trycket och skruva ur/i fort som fasen, men satsar man på det kommer det ju garanterat visa sig vara något strul som gör att man inte får tillbaka någon av dem... Misstänker att 36mm betyder att du har något i stil med R25 bakom den, vilket inte verkar vara det lättaste att hitta, men det finns ju övergångar till mer moderna standarder att tillgå
3 svar · 1,1k läst
·
C
Cold Gin: [citat] JaG har försökt det hjälper tyvärr inte. Så därför jag tog till orda här. Finns tydligen ingen pigg på denna ventilmodell så får helt enkelt byta ut ventilinsatsen en vacker dag om jag inte byter element. Ändå dags snart. Fick en bra beskrivning av dempa ovan i tråden. Känns logiskt att en ventil kan gå sönder efter 50 år. Tack för alla tips 👍
6 svar · 1,4k läst
·
S
sladdbarn: [citat] Japp, alla element är varma och går att lufta ur, förutom detta.
2 svar · 876 läst
·
E
Er Ar: Har precis flyttat in i nytt hus där det är elgolvvärme i flera rum. I köket upplever jag dock aldrig att golvet känns särskilt varmt. I övriga rum ser jag att det finns en uteffekt när jag kollar i menyn, i köket står bara ”-”. [bild] Även när man väljer ”förbrukning” i menyn så visas den som X Hrs i köket, i övriga rum står det X kWh. En annan knepig grej är att
0 svar · 1,3k läst
·
nino
nino: Är väl minst 50års hållbarhet så nästa gång du byter golvet om så där 20år så kanske man kan fundera men troligen behövs det aldrig göras
3 svar · 1,3k läst
Buffelen
Buffelen: Hei, har termotech ICR 8 mottager/styreenhet. Til denne er det i dag enkle trådløse temperatur kontrollere, disse er helt enkle med en vridknapp. Kan man koble til noen andre som har tall? Kan man bruke rumstermostat iQ Room mot en ICR mottager?
0 svar · 538 läst
F
fredrik.johansson: Välkommen till forumet! Första googleträffen: https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.178_grundfos-upm3_auto.pdf?1690664275470
2 svar · 1,6k läst
·
L
lostinsweden: Esbe 4TM serie heter din
20 svar · 2,3k läst
·
Ulltand
Ulltand: [citat] Absolut om det löser problemet!
11 svar · 1,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Se till att du har tryck i hela värmesystemet, fylls på någonstans i fjv-centralen, oftast sitter påfyllningsventilen efter plattvärmeväxlaren på tappvarmvattnet å innan plattvärmeväxlaren för värmesystemet. Inte så viktigt att stänga av huvudcirkulationspumpen.
1 svar · 3,4k läst
Demmpa
Demmpa: Bilder? Skiss på hur det är kopplat? Har det fungerat tidigare? Har det gjorts någon ändring?
1 svar · 987 läst
M
maja02: [citat] Ursäkta - jag var otydlig! VAd jag menade var att själva luftningen sker ljudlöst. Det fräser inte eller spottar. Elementet låter fortsatt. Det susar ungefär som det brukar susa i vattenrör när vatten spolar.
8 svar · 2,0k läst
V
Vonsmelly: [citat] Bet i dyra äpplet och Köpte thermotecs trådbudna (halva priset mot trådlösa), har krypgrund så kunde enkelt dra kabel. Entrehall och wc behövde ingen för dom är alltid fullt öppna slingor, så blev tre ställdon på mina tre slingor i kök/vrum som går på en termostat. Ska göra samma sak i resten av husets sovrum. Det man missar med en extern lösning är thermotecs basenhet
9 svar · 3,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.