Värme allmänt
DohnnyJepp: [citat] Vi har en Thermia Eco D12S från 1998.
Wisam80: [citat] Det är bara själva rören på vänstra sidan, så ser själva skåpet ut
Josth: Man tänker som så att fuktig inomhusluft inte ska kunna kondensera på plastskiktets insida och orsaka fukt och mögelproblem. Därför ska det vara "minst 12 grader" på insidan plastskiktet. Om du vill isolera kattvindarna ska man alltså egentligen sätta åldersbeständig plast på väggen in mot arbetsrummet och sedan isolering på det. Fuktig inomhusluft får då inte kunna tränga på
Avemo: [citat] Både infravärmaren och golvvärmen är direktel. Så värmen från dem är precis lika dyr. Skall det gå åt mindre el så krävs det att det är kallare någonstans. Antingen att golvets yta är kallare eller att luften i badrummet är kallare. Jag tror inte att man har något ekonomiskt att vinna på att komplettera golvvärmen med en infravärmare. Med det sagt låter 3000 kWh per
Fre.Ny.: Ventilspindel och styrdon var uppluckrade i 2 av rummen med dålig värme, så två nya av varje där...När jag skruvade av styrdonet på den ena så stod den i vatten ända upp...I ett av rummen som har dålig värme så såg det fint ut så där saknas fortfarande förklaring. För lite vätska i systemet, luft eller tryck är nog orsaken till den. Blir att ta hit fackman nu, gjort allt jag
jonaserik: Finns igen genväg på det du har. En tystgående fläkt som blåser in på ena sidan och runt insatsen ut på andra sidan. Går att bygga någon form av inbyggnad och blåsa in i på en sida där blåset kommer ut på andra sidan. Men tror inte du vill göra så, då det inte ser bra ut. Mera som något hempul blir det.
mattias.rask: Har du provat att ringa Lk och fråga? Ser lite ut som att kretsarna längst till höger går vidare någonstans. Kan tänka att det kan finnas luft i systemet som förhindrar flödet. Antingen om det finns avluftning någonstans eller om systemet behöver spolas för att få bort luften. Generellt är det lite lurigt med luft om man har fördelare lägre än själva kretsen (slingorna ser ut att
mattias.rask: Vi satte golvvärmen bakom köksskåpet. I det här fallet i ett lite större hörnskåp. Djupare bänkskiva och 10cm bakom skåpen blir perfekt både för arbetsyta, avloppsrördragningar och fördelarskåp för golvvärmen.
Magnus Eriksson7: [citat] Du kan koppla ifrån in och utgång och trycka slingan,eller så rinner det i den fasten den ska va tom. Är ingen rörläggare men så kan jag tänka mig.
jonaserik: Ett 1/4 varv brukar kulventiler vara mellan öppet och stängt. Det med mäta är tempen ut respektive på returen, en diff på ca 4 - 5 är som tumregel
Per-Olof34: Stiftet går utåt (mot mig) om jag skruvar åt vänster. Blir elementet kallare eller varmare?
Mikeee1: [citat] Ja, stiftet fjädrar bra. Kan ha varit för jag bara hade en slinga öppen under testning?
Jochi: [citat] * Nikasp har bra kommentar. Lite skämtsamt kan man jämföra med hur lång tid det tar att gräva en grop. Jag kan inte ge någon tid men tycker frågan var intressant och här följer mina funderingar. Utgångsläge - 0 C ute och inne. Uppvärmning till 20 C med rumsvärmare vars effekt är lika stor som värmeförlusten då det är årets kallast dimensionerande dag -20 C ute.
13th Marine: [citat] Ngenic består av en innegivare och en puck du kopplar mellan värmepumpen och dess utegivare. Så den kikar på innegivare och säger åt värmepumpen att det är varmare ute än det är, så den inte värmer så mycket.
Daniel 109: Plattan ligger väl på marken, dvs under plattan har du inte -10grader. Dessutom är ju nästan hela temperaturdifferensen i isoleringen.
Hybro: Tänkte en gång i tiden att endera skicka frånluften från husets FTX till garaget. Det sket sig, verktyg mm började bli röda av rost. Än värre med luften från absortionsavfuktarens frånluft i grunden. Men i ett garage behövs väl bara några få plusgrader den mesta av tiden. Jag kör direktel de gånger jag vill mecka.
jonaserik: Ser ut som en liten prick mitt för 3,5 ungefär på vredet i dalgången, men hur många varv den vridits går inte att säga. Du får notera var den står nu och vrida till höger som verkar vara max, strecket slutar där efter 3:an , kan vara åt andra hållet med, men ingen garanti, så för att det ska gå lite fortare så vrid max höger. Har du termometrar som går att temp på , så håll
Håbbe01: Verkar vara termostat https://www.byggahus.se/forum/threads/trasig-termostat-till-golvaermen.300711/
kmohsan: Jag ska ha vattenburen golvvärme på 1st våning, 45kvm vardagsrum , halva yta har krypgrund under och halv yta har källarplan under. Huset byggdes 1974. Det finns isolering i golv . idag har jag spånskivan och parkettgolv ,det ska bli parkettgolv jag vet inte vilka alternativ är bäst : option A [HEADING=2]LK Spårskiva EPS 30 på nuvarande spånskiva `? Ska jag få mindre ljud i nedre
PellePeps: Jag testade att flytta runt ställdonen och det stämde att ett av dem var trasigt. Lägligt med rea hos golvvärmebutiken just nu! 😄
jerseykev95: Varning för oseriös företag Värma Norden AB,i Sollentuna,Rotebro. Hade installerad en helt nytt värme pump,efter 3 veckor, fläkten gick sönder och dom hade ingen aning vad dom hålla på med. VD var otrevlig och lämnade oss en hel vecka utån värme och ingen värm vatten med 7 personer i huset Han Erbjud,ingen kompensation eller bad om ursäkt. Bara sa vända mig till Hus försäkring
JockeHX: Ja då känns det som att cirkulationspumpen inte går. Brummar/vibrerar den? Ett annat alternativ är det finns luft i slingorna och att den behöver avluftas.
Gizmokvack: Era svar råkade fastna i spamfiltret i min epost. [citat] Smart. Testade det inte men gillar förslaget. Ska ha med mig det om jag hamnar i liknande fällor framöver. [citat] Testade det också men kunde tyvärr inte borra bort "låspiggen". Efter lagt ner åtskillig tid på borra, dra, slita så tog jag fram multiverktyget. 30 sekunder senare var ringen borta och jag fick loss termostaten. Den
MultiMan: De har iaf dubbel funktion oavsett vad som var tänkt från början och jämförelsen tycker jag är relevant ändå eftersom pluggarna är förhållandevis stora och jämt fördelade, och har räddat många motorer. Stort skillnad mot en radiator och dess minimala luftningsksruv.
villaköpare: [citat] Hur funkar din panna? Hur mycket pellets går det för dig?
Muhamed77: [citat] Har exakt samma problem undrar vad som va fel hos dig