Bor i Halland så först nu i dagarna som den relativt nyinstallerade golvvärmen kunnat testas i skarpt läge.

Har en pump/shunt som leder värmen till ett rör i taket på garaget och vidare till golvet som ska värmas. Där delar sig röret med varmt vatten i två.
Det ena röret fortsätter varmt och det andra är kallt.

Sedan kommer det två rör tillbaka med det svalnade vattnet, de åker in i en koppling till ett gemensamt rör som går tillbaka till värmepumpen.

Jag antog att eftersom ena slinga inte blir varm så är det luft i systemet.
Försökte skruva på den vänstra av de här två skruvarna för att avlufta, men 15varv motsols..och inget händer.
Är jag ute och cyklar?
Metallfäste med bultar på väggen, kopparledning och kabel, installationsdetaljer, närbild, out of focus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rickard.
Går matarröret uppåt som det ser ut på bilden är det omöjligt att luften skulle fastna i fördelaren.

Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det är inga luftningsskruvar, det där är injusteringsskruvar för att justera in flödet/tryckfallet/difftemperaturen över varje slinga.

[länk] Minifördelare.pdf?1698487531362
Suck, som jag nu då justerat helt off i ett försök att lufta..

• Wow
Cerb
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Går matarröret uppåt som det ser ut på bilden är det omöjligt att luften skulle fastna i fördelaren.
Matarröret går horisontellt, det är fotografen som är dålig.

Utifrån given information tror jag fördelarmojen är monterad på fel rör.. Rörledningar med isolering monterade på vägg, över kartong och verktygslåda, i ett förråd eller garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Fick du löst det?

S SvanteC skrev:
Fick du löst det?
Japp. Sladden till pumpen var inte i :S
Postade det i en annan tråd

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.