Camilla Andersson1 Camilla Andersson1 skrev:
Jag öppnar upp dem tills det rinner ut vatten eller?
Dom ska vara automatiska när dom är öppnade, så låt dom stå öppna ett tag så borde luften komma ut utan att det kommer vatten i någon mängd.

Luftningen pratar jag om. Öppnar upp till det rinner ut vatten?
Öppnar upp dem men hör ingen luft sipprar ut. Ska jag öppna båda samtidigt och låta dem vara öppna ett tag?

D Dilato skrev:
Dom ska vara automatiska när dom är öppnade, så låt dom stå öppna ett tag så borde luften komma ut utan att det kommer vatten i någon mängd.
Ok tack

Vad är ett tag? En timme?
Så lång tid det tar att få ut all luft. Kan vara en dag eller mer.
Det är inte farligt att låta dom stå öppna, dom ska sköta sig automatiskt.
Man stänger dom efteråt för dom kan börja läcka.

D Dilato skrev:
Så lång tid det tar att få ut all luft. Kan vara en dag eller mer.
Aaaaa ja som sagt inte som gamla element som ska luftas 😃😃 Tack! De är på luftning och känner redan i skåpet för golvvärmen. För de som går till rummet där det är utan värme. Spännande. Tack!

B
Kolla så du har rätt tryck i systemet efter luftning. Bör finnas en tryckmätare i närheten av det troligtvis röda expansionskärl, som borde finnas vid värmepumpen.

B BSOD skrev:
Kolla så du har rätt tryck i systemet efter luftning. Bör finnas en tryckmätare i närheten av det troligtvis röda expansionskärl, som borde finnas vid värmepumpen.
Finns en mätare inne i skåpet för golvvärmen. Se nyinlagda bilder. Är det dem? Och vad ska trycket vara? Över 1? Frånkuftsvärmepump Nibe S735

B
Beror på mätarens plats, och höjdskillnader. Men generellt är runt 1bar lagom för de flesta villorna.

Väldigt låg framtemp du har, har ni kallt inne?

B BSOD skrev:
Beror på mätarens plats, och höjdskillnader. Men generellt är runt 1bar lagom för de flesta villorna.

Väldigt låg framtemp du har, har ni kallt inne?
Jag håller nere temperaturen ja men eldar. Men nu har framledningstemp 57 g plötsligt. Brukar var runt 30. Vet inte vad som hänt. Vart ser du framledningstempen?

B
Jag håller nere temperaturen ja men eldar. Men nu har framledningstemp 57 g plötsligt. Brukar var runt 30. Vet inte vad som hänt. Vart ser du framledningstempen?
Inlägg 16 anar man framtempen till en bit under 30, returtempen runt 23C på nån bild.

Ja 57 är ju inte bra för golven.

B BSOD skrev:
Inlägg 16 anar man framtempen till en bit under 30, returtempen runt 23C på nån bild.

Nu har det sänkts drastiskt 34 ut 27 in. Har ju stängt värmen i alla rum utom där jag inte får värme. öppnat luftningen. Trögt system!

B BSOD skrev:

29 ut/27 tillbaka

D Dilato skrev:
Nu har de varit öppna i 1,5 dygn. Stängt. Ingen förändring. Satt på termostaterna i varje rum igen då det börjar bli kallt i övriga huset. Vad för slags firma kan vara lämplig att anlita?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.