Hej och god jul på er!
Jag har en mindre toalett i garaget som jag ska dra tappvatten i. Det blir kromade kopparrör och klämringskopplingar. Bockverktyg finns också.
Inkommande tappvatten kommer in uppe i ena hörnet. Jag ska dra till tvättställ, WC och varmvattenberedare som hänger på väggen bakom toastolen. Jag vill även förbereda för att kunna dra varm och kallt vatten till en övervåning som ska inredas på sikt.
Hur drar jag rören på bästa sätt så det inte ser alltför hempulat ut?
Skulle någon ha förmågan att rita ut på bild två där jag ”vikt ut väggarna” så det blir supertydligt vore det fantastiskt!
Tack på förhand!
Jag har en mindre toalett i garaget som jag ska dra tappvatten i. Det blir kromade kopparrör och klämringskopplingar. Bockverktyg finns också.
Inkommande tappvatten kommer in uppe i ena hörnet. Jag ska dra till tvättställ, WC och varmvattenberedare som hänger på väggen bakom toastolen. Jag vill även förbereda för att kunna dra varm och kallt vatten till en övervåning som ska inredas på sikt.
Hur drar jag rören på bästa sätt så det inte ser alltför hempulat ut?
Skulle någon ha förmågan att rita ut på bild två där jag ”vikt ut väggarna” så det blir supertydligt vore det fantastiskt!
Tack på förhand!
Om det blir trassligt där vattnet ska ut till övervåningen, kan man ju dra inkommande vatten rakt ner också, resten lika som på skissen.
Man kan också överväga att dra vertikala rören bakom vvb och toa, det finns det nog plats för.
Man kan också överväga att dra vertikala rören bakom vvb och toa, det finns det nog plats för.
Tack för svar och de alternativen. Ska överväga dessa! Men då var jag inte helt off i mitt förslag då.MathiasS skrev:
Kallvatten rören ska gå under varmvatten rören. Kika på bbr och ama så blir det rätt
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Nu har du fått två rimliga alternativ att klura på, varmvatten brukar generellt dras överst men det finns inget som absout kräver det i en liten toa.
Hur tänker du med säkerhetsventil och skvallerrör från VVB:n?
Hur tänker du med säkerhetsventil och skvallerrör från VVB:n?
Ja, verkligen!Rickard. skrev:
Är det skvalleröret som går från säkerhetsventilen och som läcker lite vatten ibland när beredaren värmer vatten?
Jag har inte funderat på det så mycket men en spontant tanke är att kanske dra något (oklar vad eller hur) till tvättställets avlopp eller direkt till stammen som går genom golv och vidare upp till övervåningen. Det röret går i hörnet mellan tvättställ och WC.
Jag har sett att det även hört att det finns toastolar med anslutning för t.ex. tvättställ. Kanske man skulle kunna dra ett rör till en sådan anslutning?
Alls tips mottages tacksamt gällande skvalleröret!
Mvh Amrich
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Ja det är precis det röret som du tänker på. Att dra ett extra 15mm rör hela vägen till tvättstället känns väl lite sådär men Toan kanske går bättre. Jag är inte någon expert på alla regler runt detta men en WC stos med extra inlopp och typ en sånhär bör funka och bör gå hyffsat att "gömma" i hörnet bakom toastolen.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Spilltratt med vattenlås.
Jag vet inte, det passar då "öppna" toastolar men jag vet inte hur det funkar med dom mer moderna varianterna som är mer igenbyggda men det finns ett antal olika varianter.
Köper du Toan från en seriös badrumsbutik så kan du fråga dom.
Jag vet inte, det passar då "öppna" toastolar men jag vet inte hur det funkar med dom mer moderna varianterna som är mer igenbyggda men det finns ett antal olika varianter.
Köper du Toan från en seriös badrumsbutik så kan du fråga dom.
Redigerat:
Jag skulle fundera två gånger innan jag satte dit ett sånt där, även om jag inte direkt har något alternativt förslag. För jag antar att det vattenlåset är av "traditionell" modell som torkar ut om det inte fylls på. Har nämligen ett till synes identiskt sådant Faluplast vattenlås på ett av mina handfat.Rickard. skrev:
Som en parantes kan nämnas att det lätt blir igensatt och är lite halvkrånglig att rensa, fast det är ju inget problem med spillvatten från VVB.



