Nissens
Nissens: [citat] Eftersom ts skriver att konvektorn sitter i taket så trodde jag att det var så…
33 svar · 2,1k läst
·
H
HolgerW: Finns det någon som vet var man kan köpa rubricerad termostat? /HolgerW
0 svar · 1,3k läst
G
Gornor Ulragh: Hej Samma problem hos mig. Jag liftade via nippeln samt motionerade den svarta ratten som styr temperaturen. Plötsligt så började det cirkulera i kretsen. Det kom då mer luft i systemet. Jag tror det är lite luft kvar efter installationen. Snickaren visste inte riktigt vad han gjorde har jag förstått. Fråga. Hur ser ni på installationen i TS fall? Inget skåp och rören rakt ned i
29 svar · 24,0k läst
·
M
MickePernheden: Hur gick det med övervåningen?
76 svar · 8,2k läst
·
Guldstrand
Guldstrand: Det har låtit en del från elementen, typ ett kluckande/porlande ljud. Och så fort jag använder lite varmvatten, låter det i elementen. (precis som att elementet töms/fylls på?) Så jag var dum nog att ge mig på att försöka lufta elementen idag. Luftade merparten av elementen, och det kom en del luft från två element, men inget vatten alls. Elementen var ljumna tidigare, (fast inte så
47 svar · 6,7k läst
·
F
Franklobbe21: Första gången ja drog igång va idag ! Låg lite kvar från förra ägarna men fyllde på med pellets ! Gick ett tag utan problem .. sen började den larma ! Kan det va nåt med att man måste rensa bort aska .? Vet att man ska göra men tänkte om det kunde va nåt problem ! // hopplös jävel
2 svar · 740 läst
·
J
jonaserik: Jepp men det är inte ekonomiskt försvarbart med en sådan lösning. bara om kaminen kopplas med tank till ditt nuvarande vattensystem, så får du valuta för pengarna. Men betänk, det kanske inte blir så stor värmetillförsel från kaminen. Men många bäckar små blir till å, så varför inte om möjlighet finns, att nyttja en kamin om det inte är för krångligt att få ihop det
5 svar · 3,0k läst
wd41
wd41: Besökte en släkting som har ett vanlig svenskt virkeshus från 70 talet med fasta elelement. Tror att de är avstängda och han kör på luftvärmepump. Ett rum är beläget så inga vatten eller avlopp finns vid ytterväggen. Ändå låter elelementet ibland typ som att det är ett vattenrör och någon öppnar en vattenkran och ljudet sprider sig via vattenröret? Det enda ljudet jag hört
0 svar · 1,1k läst
T
Tommy Englund: Min kyl/frys + liten frys drar ca 5kWh/dygn, Tv, dator belysning och spis 2-3 kWh/dygn. Bergvärmepumpen 6-7 kWh/dygn vid 0 grader ute. Har timpris och vedkamin som eldas en gång/dag. Har dagsänkning av värmepumpen så den går i stort sett bara nattetid då elen är billigare. Har kollat juli-september vad jag tjänat på timpriset jmf rörligt. Förtjänst 0 kr- 60 kr!!! Kör tvätt och disk
15 svar · 5,0k läst
·
T
Tommy Englund: Min kyl/frys + liten frys drar ca 5kWh/dygn, Tv, dator belysning och spis 2-3 kWh/dygn. Bergvärmepumpen 6-7 kWh/dygn vid 0 grader ute. Har timpris och vedkamin som eldas en gång/dag. Har dagsänkning av värmepumpen så den går i stort sett bara nattetid då elen är billigare. Har kollat juli-september vad jag tjänat på timpriset jmf rörligt. Förtjänst 0 kr- 60 kr!!! Kör tvätt och disk
10 svar · 7,4k läst
GK100
GK100: [citat] Jag menar att du jämför längden på den ring du vill använda och den gamla. Är den nya åtminstone inte kortare och konvinkeln i ändarna någorlunda lika är det mest ett formellt fel. Och med lite pasta blir det normalt riktigt bra oavsett vad som anges på olika ställen. Viktigare att ha lite koll på hur mycket man drar i vinkel sett med verktyg dåligt med både för lite och
8 svar · 2,3k läst
·
Janus82
Janus82: Sätt bara en så mjuk sväng som möjligt när ni ska vinkla upp röret från golvet till skåpet. Helst 2st 45-gradersböjar eller kanske gå hela vägen till 3 st 30-graders bom ni är oroliga.
3 svar · 1,7k läst
·
Trumpethempel
Trumpethempel: [citat] Oj jäklar 👍🤓 All teknik på tanken fungerar m a o…. Jag hade tänkt köra med VP luft/vatten och min nuvarande pelletspanna. Kanske även en vattenmantlad braskamin om jag hittar nån som är både bra och SNYGG 🤩
4 svar · 2,0k läst
T
Tummen_mitt_i_hand: [citat] Tack! Oljud vs el-radiatorer. Blir oljud 😊
2 svar · 656 läst
M
MANDELAZZA: [citat] Yes, jag hittade den! Tack för hjälpen! Tyvärr ingen luft någonstans dock, fortfarande ojlud från pumpen. Lokala IVT-ombådet hävdar att det är bara att byta pumpen då det är lagerförslitning mm som gör att den låter (och vibrerar).
16 svar · 11,3k läst
D
Danne213: Ja då är det bara räkna lite generöst baklänges vad sakerna kostar. Det som blir kvar ska sen arbetskostnaden givetvis bort också, men spontant låter det väldigt dyrt.
3 svar · 959 läst
richardtenggren
richardtenggren: https://www.purmo.com/sv-se/produkter/rumsapparater/radiatorer/panelradiatorer/vertikala-radiatorer/vertical Men jag hade gått på något liknande de här; https://www.purmo.com/sv-se/produkter/rumsapparater/radiatorer/konvektorer/golvinfallda-konvektorer
1 svar · 563 läst
·
Demmpa
Demmpa: Ja
3 svar · 477 läst
Demmpa
3 svar · 477 läst
J
jonaserik: Vanlig VVB då och inget att göra med den, utan så blir utan VV. Det med en värmepumpsberedare. Effektiveteten dryftar dom lärda om. Ingen billig pjäs som ska lufttrummor och annat för att fungera. Tar ett bra tag innan den betalt sig. Klara du dig med LLVP så köp en till och behåll VVB:en eller kasta dig in i ekonomins värd
11 svar · 1,8k läst
·
S
Smyken1000: [citat] haha, nä det måste ha blivit nått galet. Har ändrat. Det var många bra svar i denna tråd (som inte var mina :) )
15 svar · 7,6k läst
·
dof
dof: Skulle säga att det låter helt normalt att det går tungt att gänga ihop dom för hand.
3 svar · 1,1k läst
S
SCB: Det går alldeles utmärkt att installera elementen och köra dom fristående utan WiFi. När ni har fått ordning på nätet så lägger man till elementen i mobilappen och kan styra dom där också. Det är inte speciellt komplicerat.
3 svar · 2,1k läst
·
H
Hybro: Skriver för brinnande livet😅
4 svar · 854 läst
·
S
Smyken1000: Yes!! Success! Tack alla för bra tips!
10 svar · 1,4k läst
·
A
arnold g: Nyinflyttad i ett hus från 1939 som värms upp med två luftvärmepumpar (installerade 2005 och 2013) samt direktverkande el-element. Det finns vattenburna radiatorer i huset och funderar nu på att installera luft/vatten värmepump. Hur kollar jag att de vattenburna radiatorerna funkar när de inte är kopplade till något uppvärmningssystem? Räcker det att jag hör att de alla fylls med
0 svar · 761 läst
L
lostinsweden: [citat] Absolut bäst vore att komma åt de skarvar där och proppa. 2 mässings proppar R10 eller 15.
20 svar · 4,6k läst
·
K
karlmb: [citat] Ja, och man kan också ta de större som finns i större rum och sätta dem i de mindre rummen, och bara köpa nya till de större rummen. En beräkning av verkligt behov är en bra utgångspunkt.
14 svar · 5,8k läst
·
L
lostinsweden: Angående fläkten, beskrivninger från Purmo: Vid leverans är ettrörsfördelarens kägla utskruvad 4,5 varv vilket ger ett relativtradiatorfl öde på 35%. För att öka andelen fl öde till radiatorn kan käglan skruvas in men då ökartryckfallet i hela slingan vilket kan minska slingfl ödet.Fördelaren är vändbar och kan monteras med röd plastpropp inåt/nedåt men det rekommenderas
16 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.