Hej! Jag äger en IVT värmepump och har haft problem med värmen i huset på senare tid. På ovanvåningen har jag element, vilket fungerar utmärkt då det är varmt klimat där. På undervåningen däremot, har jag golvvärme & där är det extremt kallt, huset är inte alls lika varmt som det varit föregående vintrar. När jag mäter temperaturen på slangen efter pumpcirkulation ligger på temperaturen på 22 grader. På skärmen står det att framleden är låg och returen är hög. Har ni någon aning vad detta kan bero på & har någon haft liknande problem?

• Digital display visar temperaturinställningar; ute temperatur 2°C, olika temperaturzoner inomhus. Knapp för fler inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skärm som visar temperaturinställningar, 28°C till 58°C, på svenska. Grafiskt gränssnitt, modern teknologi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Osama Alhashimy skrev:
Hej! Jag äger en IVT värmepump och har haft problem med värmen i huset på senare tid. På ovanvåningen har jag element, vilket fungerar utmärkt då det är varmt klimat där. På undervåningen däremot, har jag golvvärme & där är det extremt kallt, huset är inte alls lika varmt som det varit föregående vintrar. När jag mäter temperaturen på slangen efter pumpcirkulation ligger på temperaturen på 22 grader. På skärmen står det att framleden är låg och returen är hög. Har ni någon aning vad detta kan bero på & har någon haft liknande problem?
Ett tips: Kolla följande sida https://www.varmepumpsforum.com/

P Pappa1986 skrev:
Ett tips: Kolla följande sida [länk]m
O Osama Alhashimy skrev:
Rent spontant när jag tittat på bilderna. Jag säger först. Jag kanske inte har rätt. Fast, cirkpumpen verkar pumpa på fel håll. När cirkpumpen snurrar och värmepumpen producerar värme ska temperaturen på returen vara lägre än framledningen. Ser konstigt ut på bilderna. Har du termometrar på rören? Har framledningstemperaturen varit högre än returen tidigare när allt fungerade?

Redigerat:
T
Det är inte så att värmepumpen gör varmvatten?
Då kommer framledning till värmesystemet vara lägre än returen 😶

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Det är inte så att värmepumpen gör varmvatten?
Då kommer framledning till värmesystemet vara lägre än returen 😶
Bra synpunkt. Ta ett nytt foto när värmepumpen gör värme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.