Hej! Jag äger en IVT värmepump och har haft problem med värmen i huset på senare tid. På ovanvåningen har jag element, vilket fungerar utmärkt då det är varmt klimat där. På undervåningen däremot, har jag golvvärme & där är det extremt kallt, huset är inte alls lika varmt som det varit föregående vintrar. När jag mäter temperaturen på slangen efter pumpcirkulation ligger på temperaturen på 22 grader. På skärmen står det att framleden är låg och returen är hög. Har ni någon aning vad detta kan bero på & har någon haft liknande problem?
Ett tips: Kolla följande sida https://www.varmepumpsforum.com/O Osama Alhashimy skrev:Hej! Jag äger en IVT värmepump och har haft problem med värmen i huset på senare tid. På ovanvåningen har jag element, vilket fungerar utmärkt då det är varmt klimat där. På undervåningen däremot, har jag golvvärme & där är det extremt kallt, huset är inte alls lika varmt som det varit föregående vintrar. När jag mäter temperaturen på slangen efter pumpcirkulation ligger på temperaturen på 22 grader. På skärmen står det att framleden är låg och returen är hög. Har ni någon aning vad detta kan bero på & har någon haft liknande problem?
P Pappa1986 skrev:
Rent spontant när jag tittat på bilderna. Jag säger först. Jag kanske inte har rätt. Fast, cirkpumpen verkar pumpa på fel håll. När cirkpumpen snurrar och värmepumpen producerar värme ska temperaturen på returen vara lägre än framledningen. Ser konstigt ut på bilderna. Har du termometrar på rören? Har framledningstemperaturen varit högre än returen tidigare när allt fungerade?O Osama Alhashimy skrev:Hej! Jag äger en IVT värmepump och har haft problem med värmen i huset på senare tid. På ovanvåningen har jag element, vilket fungerar utmärkt då det är varmt klimat där. På undervåningen däremot, har jag golvvärme & där är det extremt kallt, huset är inte alls lika varmt som det varit föregående vintrar. När jag mäter temperaturen på slangen efter pumpcirkulation ligger på temperaturen på 22 grader. På skärmen står det att framleden är låg och returen är hög. Har ni någon aning vad detta kan bero på & har någon haft liknande problem?
Redigerat:
Klicka här för att svara