Värme allmänt
Muhamed77: [citat] Har exakt samma problem undrar vad som va fel hos dig
SM7FBJ: Hade jag nu kunnat låsa den här tråden hade jag gjort det, men det är väl bara en moderator som kan det.....jag tackar för er som medverkat i tråden. Trevlig helg!
Rard: [citat] Säker vet jag inte att jag kan säga att jag är men tittar man i ett lock som passar perfekt ser det ut så mot tumstocken.
jkbpower: Lånar tråden lite. Jag har samma typ av ventiler. Mina termostater har spruckit så jag har 3D-printat en adapter som jag gängar på befintlig ventil (M30x3.5) och sen passar en standard termostat med M30x1,5 gänga. Verkar fungera bra. Problemet nu är att 2 ventiler läcker lite vid lilla axeln. Nån som vet ifall det är enkelt att byta tätning?
nino: Har den här shunten som jag inte hittat på nätet [bild] Läcker i axeln, är det bara att lossa locket och byta o-ring? Eller hur tätar det? Funkar det att öppna locket med systemet fyllt?
FlagganT: Göra rent filtret med händerna räckte för att få igång systemet. Nu blir radiatorerna varma som de ska. Manualen stämmer inte alls med hur det ser ut i pumpen. Behöver en näbbtång eller vad det heter för att få loss filtret. Hittade bra instruktioner här: https://energipartner.se/filmbank/bergvarme-ivt-eq-c-hq-c-ha-c-he-c-rengoring-av-partikelfilter/ Inte en sådan pump jag har men
Variosboy: Här kommer en paint-skiss på det hela.
Linuschr: https://golvvarmebutiken.se/elektrisk-golvvarme/golvvarmetermostater/golvvarmetermostat-laxvik?v=86-1450-1337&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAjfyqBhAsEiwA-UdzJM1SOefH1G65nqHQgTcWuVy4NafYL2shbDMua8KILhMwXT-ZXyOtthoCAtwQAvD_BwE Blev dessa utan smartfunktion och installerade istället luft/luft värmepump med styrning. // Grannen
Demmpa: Hur går rören mellan pannan och aktuella radiatorerna? Finns det någon avluftning på högsta punkterna på rören mellan radiatorerna och pannan? Eftersom det är helt manuella vred/ventiler på radiatorn på bilden så finns det ingen ventilkägla som kan ha fastnat, om inte någon har rört på ventilerna.
Fredrik Höjer: Tack för svar och goda råd! Då gör jag en ordentlig felsökning och letar efter reservdelar helt enkelt. Kan reservdelar till denna vara utifrån standard eller bör det vara originaltillverkare?
rocketlauncher: Det blev en thermomatic. Minns ej varför men jag är nöjd :)
Demmpa: Dahl är en (yrkes)grossist, som bara säljer till företag. Det finns flera butiker som säljer den, [bild] Vad vill du åstakomma med elektroniska termostater? Huvudregleringen av värmen ska ske med framledningstemperaturen samt rätt injusterat radiatorer.
Josth: Braskamin ger snabbt väldigt mycket värme och sedan ingenting när den svalnat. Fungerar ganska dåligt för att värma en modern välisolerad bostad. Blir snabbt övervarmt. Det är bättre med en kakelugn som ger lagom med värme under väldigt många timmar efter varje eldning.
Phhasek: Ok så det innebär att min är helt öppen då om piggen åker ut helt? I så fall är ”strypningen” någon annanstans. Hmm
Vector: Jag skulle ha gjort med vanlig shunt å pump å låtit vp kurvlutning skött tempraturregleringen.
NICHOLAS J: Volymtank till värmesystemet är den enda lösningen om du har en värmepump med växelventil för varmvatten.
JenEbe: ok förstår, då sitter vi liknande situation. Jag tycker vår luft-luft låter för mycket, den går dock på full fläkt pch är ca 10 år gammal. Samt har väldigt öppen planlösning. Men får se vad de tycker
Umbriel: Gammal tråd, jag vet, men jag har ett liknande problem. Löstes problemet?
Demmpa: [citat] Hur länge håller en fjv-central? Hur mycket service behöver fjv-central? Hur mycket kostar en fjv-central inkl installation? Hur länge håller en (berg)värmepump? Hur mycket service behöver (berg)värmepump? Hur mycket kostar en värmepump inkl installation? En fjv-central brukar hålla 30+år och då oftast med minimalt med service. En värmepump håller ca 15-20 år. Så under en
Gäddmissilen: När jag tappade ur vatten så tog vattnet slut när trycket hamnade på 0,0 sen pumpade jag luft till 0,6 sen resterande med vatten till 0,9. Kärlet ligger o kämpar nu på 0,5.
mattias.rask: Jag tycker Json Golvvärme gav bäst råd. Sen får man självklart handla där man vill. Men även priserna var bra. Spontant tänker jag en separat fördelare/cirkulationspump där uppe för avluftning etc. Och dra upp en slinga från värmekällan sen får allt utgå ifrån fördelaren där uppe. Sen dra slingor - antingen spåra själv eller byt ut till spårad masonit. Men Peter på Json kan
Ulltand: [citat] Its your lucky day! https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/varme/element/elelement/adax-vps1006e-vatrumsradiator-600-w-230-v-2818349
Plupp 507596: Jag har ingen aning, men de grejade o ställde därefter om termostaten till sin ursprungliga läge.
Daniel 109: Trä blir riktigt torrt långt innan 300grader. Så det bör inte påverka.
Wikman8: [citat] Har nyligen grejat med min nya som jag köpte begagnad och den fungerade på ett konstigt sätt men mycket drift med elpatron. Jag gjorde enligt följande och tycker att den fungerar rimligt och har ännu inte behövt någon elpatron i min enplansvilla på 180m2 och få har vi haft -3 som kallast. 1) Låna hem en luftmängdsmätare (Om inte kolla vad du har för värde på
Robin Carlsson: Elementet på lilla toaletten på 2a våningen är kallt. Övriga element i huset är bra värme på. Jag har läst lite trådar här och testet olika tips och trix för att få igång det men inget funkar. Luftat, motionerat piggen, hamrat, stängt övriga ventiler för att tvinga värmen dit. Motionerat ringen för kv-värdet men inget har funkat. Fler tips? Nästa sak jag ska prova är att
Sir Duke: Hej alla i den begynnande vinterkylan. Har en bergvärmepump CTC EcoHeat 308 med både utegivare och trådlös rumsgivare. Häromdagen försvann rumstempen i värmepumpens display. Jag bytte då batterier i givaren men det hjälpte inte. Sensorn/mottagaren som sitter ihopkopplad med värmepumpen blinkar bara rött växelvis 1-2-1-2... snabba blink. Ska egentligen vara 1 grönt - 1 rött blink vid