9 057 läst ·
38 svar
9k läst
38 svar
Underdimensionerad luft/vatten?
Sida 1 av 3
Hej,
Jag hade en kille från *valifri leverantör* hemma hos oss som skulle offerera för nytt värmesystem. Vi fick 2 offerter på bergvärme samt 1 för luft/vatten. I alla 3 fallen var de på 8 resp 9kw styck. Vi tyckte att luft/vatten var mest prisvärt och skulle slå till, men i samma veva hörde en bekant av sig som kunde hjälpa till att installera en luft/vatten vilket gjorde att vi sparade väldigt mycket pengar (Han får installera, så det är inget hemmasnickeri). VI köpte en Nibe 8kw utomhusdel. Detta gjorde att vi inte hade något med ovan nämnda firma att göra.
Huset är från 1968 med 109boning+109källare med radioatorer och detta var han från *valfri leverantör* mycket medveten om. Nu har vi installerat en 8kw värmepump som redan vid -4 kickar in elpatronen och idag när vi har -18 går elpatronen väldigt mycket. Igår drog hushållet 183kwh. Enligt försäljaren skulle elpatronen bara kicka in vid "årets kallaste dagar". Vi kan ju inte på något sätt klaga hos dem eftersom vi inte gick via dem utan gjorde detta själva, men är det något vi missar? Är den underdimensionerad? Har vi fel iställningar? Är det rimligt att huset ska dra så mycket med en 8kw luft/vatten? Om vi hade gått via firman, hade vi på något sätt kunna reklamera detta? Känns ju som falsk markandsföring annars.
Jag hade en kille från *valifri leverantör* hemma hos oss som skulle offerera för nytt värmesystem. Vi fick 2 offerter på bergvärme samt 1 för luft/vatten. I alla 3 fallen var de på 8 resp 9kw styck. Vi tyckte att luft/vatten var mest prisvärt och skulle slå till, men i samma veva hörde en bekant av sig som kunde hjälpa till att installera en luft/vatten vilket gjorde att vi sparade väldigt mycket pengar (Han får installera, så det är inget hemmasnickeri). VI köpte en Nibe 8kw utomhusdel. Detta gjorde att vi inte hade något med ovan nämnda firma att göra.
Huset är från 1968 med 109boning+109källare med radioatorer och detta var han från *valfri leverantör* mycket medveten om. Nu har vi installerat en 8kw värmepump som redan vid -4 kickar in elpatronen och idag när vi har -18 går elpatronen väldigt mycket. Igår drog hushållet 183kwh. Enligt försäljaren skulle elpatronen bara kicka in vid "årets kallaste dagar". Vi kan ju inte på något sätt klaga hos dem eftersom vi inte gick via dem utan gjorde detta själva, men är det något vi missar? Är den underdimensionerad? Har vi fel iställningar? Är det rimligt att huset ska dra så mycket med en 8kw luft/vatten? Om vi hade gått via firman, hade vi på något sätt kunna reklamera detta? Känns ju som falsk markandsföring annars.
Effekten på värmepumpar anges vid ganska moderata driftförhållanden. När det blir kallare ute så tappar en luftvärmepump mycket effekt. En Nibe F2040-8 ger bara runt 4 kW när det är 18-20 minusgrader och värmen behövs som mest...
Därmed inte sagt att det är en dålig investering.
Vilken modell är det ni har köpt?
Därmed inte sagt att det är en dålig investering.
Vilken modell är det ni har köpt?
Ja 8 kW LVVP låter lite för 218 kvm byggt -68 i Gävleborg. Skulle valt en 12 kW LVVP. Men det skulle förmodligen ändå bli visst el-tillskott när det är som allra kallast, särskilt med LVVP. Med en stor bergvärmepump kan det gå att klara sig utan el-tillsats men det kostar också i investering. Försäljarna vill väl oftast sälja och väljer så liten modell som möjligt för att kunna ge ett bra pris, lägre än eventuella konkurrenter.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Är inte jättekunnig. Men en skillnad mellan bergvärme och luft-vatten är att luft vatten VP lämnar sin nominella effekt, i det här fallet 8kW vid en gynnsam utomhustemp. När det blir kallare så sjunker vewrkningsgraden, då drar kompressorn lika mycket ström, men det blir mindre värme ut till huset.Därmed kickar eltillskottet in.
En luftvärmepump ger i princip ingen värme alls vid -20, eller alltså om du matar in 3 kW el till kompressorn, så får du ut ungefär 3 kW värme.
Bergvärme har ungefär samma temp in från berget oavsett hur kallt det är ute, och ger därmed sin verkningsgrad över hela temperaturregistret.
Du får räkna med att du får fler timmar med tillskott med luft/vatten jämfört med bergvärme, men du kommer ändå att spara väldigt mycket el med luft-vatten VP, jämfört med ren elvärme. Jag tror att om du räknar på det över ex. 15 års livslängd för VPn, så kan skillnaden i investering gå någorlunda jämnt ut med den högre driftskostnaden för bergvärme.
En luftvärmepump ger i princip ingen värme alls vid -20, eller alltså om du matar in 3 kW el till kompressorn, så får du ut ungefär 3 kW värme.
Bergvärme har ungefär samma temp in från berget oavsett hur kallt det är ute, och ger därmed sin verkningsgrad över hela temperaturregistret.
Du får räkna med att du får fler timmar med tillskott med luft/vatten jämfört med bergvärme, men du kommer ändå att spara väldigt mycket el med luft-vatten VP, jämfört med ren elvärme. Jag tror att om du räknar på det över ex. 15 års livslängd för VPn, så kan skillnaden i investering gå någorlunda jämnt ut med den högre driftskostnaden för bergvärme.
Det skiljer 100 000 ungefär mellan bergvärme och egeninstallerad LVVP så det får vi såklart mycket elpatron för. Men tanken är ju att försöka få ner användningen ändå. elpatronen har gått 300h sedan september, och går konstant senaste dagarna. Vi gick från pellets som kostade 2500kr/mån ungefär till detta som enligt mina beräkningar kommer kostar en bra bit över 3000kr/mån. Plus investeringen, så det är ju jäkligt surt!
Vi köpte Nibe 2040. Såhär i efterhand skulle vi ha satsat på en 2120 då den går på trefas. Vår 2040 går på enfas vilket vi inte var medvetna om.useless skrev:
Effekten på värmepumpar anges vid ganska moderata driftförhållanden. När det blir kallare ute så tappar en luftvärmepump mycket effekt. En Nibe F2040-8 ger bara runt 4 kW när det är 18-20 minusgrader och värmen behövs som mest...
Därmed inte sagt att det är en dålig investering.
Vilken modell är det ni har köpt?
Minus -18.6 när jag vaknade. Men när det är såhär kallt är det väll mer eller mindre direktverkande el fast i vattenform. Det är surt. Får glädjas åt att jag värmer poolen billigare iår.useless skrev:
man skulle kanske kunna byta ett par element eller sätta dit ett par till av fläktkonvektor typ för att kunna sänka framledningatemperaturen lite. ju lägre temp pumpen behöver producera ju bättre blir verkningsgraden.
Ja, det skulle kunna ge hel en del om man behöver så hög framledningstemp att kompressorn stoppas när det blir hyfsat kallt. Annars är det kanske inte någon större ekonomisk vinst beroende på hur stor investeringskostnaden blir, men lägre löpande kostnader är ju aldrig fel...
TS: Försök sälj pumpen som begagnad och installera/dimensionera ett system för husets behov.
Du menar att en underdimensionerad kommer löna sig även om jag kör på elpatron? Hur tänker du då? (Inte spydigt menat utan undrande). Hade inte 12kw varit bättre. Kostade 6000kr men lär använda patronen mindre?P Plutus skrev:
Skillnaden mellan en 12'a och en 8'a är kanske 2kW när det är som kallast. Det innebär i bästa fall en besparing på ~1500 kWh på en månad om det hela tiden är så kallt att den större VP'n skulle ha gått för fullt. I verkligheten är det sällan så kallt under några längre perioder, så merkostnaden i verkligheten blir inte så stor.
