Preppie
Preppie: Ja så är det tyvärr. Funderar på att sätta in en till lvp på nedervåningen. Gissar att jag hade tjänat in den relativt fort
6 svar · 1,7k läst
D
Danne213: [citat] Nej det är inte så illa. Vi är uppe i 7021kWh totalt detta år, bör landa omkring 8200-8500 när december är över. 164m2 2 vuxna 2 barn, elvärme i badrummen.
20 svar · 2,3k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Håller med ovanstående. En LLVP är mycket bra, och kan användas för att hålla stora delar av huset frostfritt om innedelen är klokt placerad. Rummen med elradiatorer av brödrost-modell behöver du väl bara värma upp när ni är i huset?
2 svar · 570 läst
·
putte22
putte22: [citat] Sant👌. Ibland tänker man inte längre än näsan😅. Ja dom är 15,5mm mätte nu med skjutmått. Så då antar jag det kommer bli perfekt med LK dubbel täckbricka med justerbart cc avstånd. Bara att spraya svart… [bild]
6 svar · 1,5k läst
·
D
Dublin: Lyckades med en McGyver lösning, eller man tager vad man haver. Hittade en gammal rulle med självhäftande glasfiberremsa, som man har till gipsskarvar, lindade några varv runt expansionskärlet och sen var det inga problem att få grepp.
2 svar · 1,4k läst
·
J
jonaserik: Bara tänka till och ev rita något för framtida funktioner och bruk, alltid bra att ligga i framkant.
19 svar · 2,4k läst
K
KR74: [citat] Har en bit plastöverdraget kopparrör i diameter 15 mm liggandes så den får kanske "göra tjänst" upp till kopplet.
6 svar · 1,9k läst
·
@
@ndreas: [citat] Dörren är nästan alltid öppen. Men luften upplevs inte så kall - det är mest golvet. I övriga delar utav huset oavsett om det är klinker eller parkett så upplevs golven betydligt varmare. På toaletten uppleva se kalla....
7 svar · 1,1k läst
·
A
Atmon: [citat]
3 svar · 1,1k läst
·
T
Tito: [citat] Det gick bra efter att vi bytte cirkulationspumpen
6 svar · 1,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det har troligen blivit en massa luft på olika ställen i värmesystemet som "släpper" då och då. Sen släpper vattnet både "löst" syre och vätgas när temperaturen stiger på vattnet.
4 svar · 960 läst
J
Josth: Det där är ett MMA handvred. Då kan du skruva bort det och ersätta med en MMA termostat (t.ex. Evosense) eller Danfoss termostat med MMA-fäste.
1 svar · 579 läst
·
F
Flanharry: Eftersom vi har många här som är smartare än en femteklassare så tänkte jag om någon kunde hjälpa mig att få fram vid vilket elpris det är värt att köra elpatron istället för pelletspannan. Mina förutsättningar är. Solfångare på taket så jag använder bara pannan mellan mitten på april till mitten på oktober. Alltså 6 mån. Förra året gjorde jag av med 135 st 16kg säckar
0 svar · 659 läst
P
Pontstone: [citat] Hej alla gla [citat] Hej alla alla glada! Jag hittade den här bad boyen i en låda i garaget. Det kändes lovande att det stod Honeywell på den, så jag skaffade en längre bit kabel som fick gifta sig med utegivaren på ena sidan och fjärrvärmeväxlaren på andra sidan. Det gick åt en del svära för att få det att fungera. Första natten så hade vi tropisk hetta i sovrummet,
16 svar · 2,2k läst
·
jonas_da
jonas_da: Höjer du värmen på golvet för att det skall kännas varmt så blir det ju rimligtvis varmare i luften. Om man vill uppnå det skulle jag sätta termostaten på endast F och sen ställa den temp som gör golvet behagligt. Negativa följder av det har du ju redan nämnt. Ökad energiförbrukning och kanske då onormalt varm luft.
10 svar · 3,4k läst
·
useless
useless: "smarta", eller rättare sagt elektroniska, termostater kan även ha lite mindre hysteres, tidsinställd nattsänkning och funktion för att detektera vädring. Men ingen av funktionerna gör den nämnvärt smartare än en dum om det blir 28 grader på grund av att solen skiner.
49 svar · 15,8k läst
·
H
HEM2121: [citat] [citat] Beställ material själv, t.ex. från Rinkaby rör och välj en annan VVS:are. Varför skulle VVS-firman inte göra arbetet om du köper in exakt samma material? VVS vill tjäna pengar på materialet kan man lätt anta.
5 svar · 3,2k läst
·
G
Glenn12: [citat] Kanon, mycket tack för svar. Inte ens sotarna eller kamin butikerna häromkring har kunnat svara på denna fråga. De verka vilja komplicera till det hela. Då ska jag gå med rör från kamin till insatsrör så det blir solit hela vägen.
4 svar · 2,9k läst
B
bjorsi: [citat] Har inte MMA-verktyget, hade rörläggare hemma i annat ärende som visade att en liten plattmejsel fungerar lika bra 😊
6 svar · 3,9k läst
·
Nilsson9208
Nilsson9208: [citat] Super! Tack för all hjälp! Man lär sig något nytt var dag 😄🙌
10 svar · 2,1k läst
·
M
Markusb77: [citat] Vad skulle alternativet bästa vara? Om detta är det ekonomiska.
4 svar · 591 läst
L
lostinsweden: [citat] Vet ej men här är en för 2800 ink frakt. https://www.lindquistheating.se/produkter/tillbehor/laddutrustning/pumpmotor-till-laddomat-21-60/
1 svar · 1,7k läst
T
Toolfix: [citat] Bra att du fått ordning på ditt tappvatten. Det har inte jag ännu men lite mer koll på vad som händer. Se nedan. Menyerna kunde absolut förbättras men nog samtidigt svårt då det finns så mycket att ställa om. Men man borde kunna begära att man ska erhålla manualer som förklarar alla undermenyer. Jag har varit tvungen ovh ställa om i installatörsläge och där saknas en del
4 svar · 3,4k läst
·
Dr.sjogren
Dr.sjogren: Bor i lägenhet med klinker och golvvärme i badrummet. Men skulle vilja byta ut thermostaten till en tibberstyrd, som ökar lite vid låga priser. Har noll koll på golvvärme. Idag har jag en Kima Zone 50. Funderar på Ebeco EB-Therm 500. Funkar det? Måste givare bytas eller kör man med samma? Tack! Ha det gott!
0 svar · 1,4k läst
M
matshd64: Ok tack ändå 👍
24 svar · 1,7k läst
·
M
24 svar · 1,7k läst
·
B
Buster65: [citat] Vet inte vad du vill ha för temperatur i garaget, men har du enbart golvvärme i huset så gissar jag att bergvärmepumpen och kurvan är inställd för just golvvärme så du lär inte få ut någon jätte temperatur på radiatorn och fläktkonvektorn eftersom golvvärme inte kräver samma framledningstemperatur
5 svar · 1,3k läst
F
Freddan-70: Har det alltid varit så eller är det något som uppstått nu? Kanske är det så att problemet t.ex. kommer nu på höstkanten varje år. Är det hela övervåningen eller bara ett enstaka rum?
6 svar · 1,1k läst
C
Cerb: [citat] Du får dra av alla besöken på 2åringens veckopeng så han lär sig i tid att inte röra ;)
7 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.