648 läst ·
2 svar
648 läst
2 svar
Större cirkpump till golvvärme
Tjena!
Har en cirkpump som lagt av vilket tidigare matat golvvärmen i 2 rum i vårat hus, har en gammal vvc-pump från jobbet som jag kan få gratis, men den har betydligt högre flöde.
Kommer inte ihåg exakt nu men vvc pumpen från jobbet ger minst ca. 1,5m3/h och pumpen som satt på shunten nu gav ca 0,3m3/h(wilo star z15).
Bortsett från dyrare elräkning, är det nåt annat som påverkas negativt av ett så pass mycket högre flöde?
Ytan i fråga är ca 30m2, 16mm slang.
Har en cirkpump som lagt av vilket tidigare matat golvvärmen i 2 rum i vårat hus, har en gammal vvc-pump från jobbet som jag kan få gratis, men den har betydligt högre flöde.
Kommer inte ihåg exakt nu men vvc pumpen från jobbet ger minst ca. 1,5m3/h och pumpen som satt på shunten nu gav ca 0,3m3/h(wilo star z15).
Bortsett från dyrare elräkning, är det nåt annat som påverkas negativt av ett så pass mycket högre flöde?
Ytan i fråga är ca 30m2, 16mm slang.
Nä anslutningarna stämmer inte, men det kan jag lösa.J jonaserik skrev:
Det stämmer att vvc pumpen är ställbar, dock är det den lägsta inställning jag syftar på i trådstarten.
Det jag är orolig för är om flödet kan påverka uppvärmningen då jag har en bergvärmepump som stänger av värmesidan under tiden då den tillverkar vv.
Eller om det finns andra aspekter som jag som amatör kanske inte tänker på
Klicka här för att svara
