J
jonaserik: Är allt kopplat på samma stam, vet du det. Om du stänger ner dom nere, blir dom uppe varma då.
1 svar · 689 läst
B
Bobban9056: Jag tömde hela systemet (hade köpt in div pluggar och ett nytt skarvrör) och demonterade skarvröret som var ett h-vete att få lös (trångt utrymme och för liten rörtång). Sen visade det sig att det nya skarvröret skulle behöva kapas och gängas om för att passa så jag gick lös med stålborste på det gamla skarvröret och återmonterade det med nytt lin och pasta. Har varit tätt
10 svar · 3,4k läst
·
S
Anonymiserad 405730: [citat] Du kommer sannolikt att uppleva stengolvet mycket varmare då betong och stengolv leder värmen bättre..
1 svar · 830 läst
E
erik_m_a: Finns det några risker mer än att det är onödigt (i värsta fall får jag stänga av den extra pumpen?) med en till pump? Jag har redan köpt en och ska ändå in och rota i rörsystemet just där jag tänkte sätta den.
7 svar · 2,0k läst
·
G
Gornor Ulragh: [citat] Vi har en energikasseten frånnEurofire. 12 år gammal. Gjutjärn. Byggd i Sverige !! Ser bra ut. Ganska stort glas på 2 sidor. Vi valde en variant med höga glas och följdaktiligen blir det en hel del sot på glaset där det blir kallt. Montering bra med företaget. Ger bra värme. Lufttillförsel kan regleras med dörren och med ett litet spjäll på framsidan. Nackdelar. Låter
22 svar · 21,7k läst
D
Dilato: [citat] Det svarta KAN vara ett problem, det sätter sig i ventiler och pumpar och kan becka igen helt om det är mycket av det. Jag fick stopp i min värmepump (lågt flöde) p g a magnetit i massor. Det finns speciella magnetitfilter som löser problemet, jag installerade Boilermag och det fastnade en himla massa svart klet i det, och mina glas klarnade betydligt, samt att flödesproblemet
4 svar · 992 läst
·
MathiasS
MathiasS: jag känner inte igen ljudet men det är ju ändå rimligt att det handlar om luft. Jag skulle som nästa steg göra detta slinga för slinga. Dvs, stäng alla slingor utom en, kör EN slinga i taget och lufta därefter. Repetera för varje slinga.
5 svar · 1,0k läst
·
P
PatrickJ: Hej! Köpte ett hus 10 månader sedan, en timring från tidigt 1800-tal i Norrlands inland som under vintern får utstå bitter kyla. 1.5 plan, självdrag, cirka 100 kvm totalt. Det har under hösten/vintern blivit tydligt att uppvärmningen av huset är otillräckligt, framförallt då vi inte är på plats och inte kan elda i pelletskaminen. Har haft mätare på strategiska platser i huset
0 svar · 835 läst
·
C
Crille92: [citat] Ska se vad jag kan göra då det kommer till att göra egna! Känns nästan som att man kastar i nå tillfälligt nu också kör man all in på hemmagjort sen! Tack
6 svar · 2,2k läst
A
Amrich: Hej! Jag har en 32mm Maxitherm-kulvert som ska mata en LK RF golvvärmefördelare ca en meter bort. Jag tänkte att sätta ett 28mm kopparrör emellan (Andra förslag?). Kulvertens rör går just nu lodrätt ur golv så en vinkel behövs. Är detta rätt tänkt från kulvert: 1. Maxitherm övergångskoppling Rak 32xR25 (utvändig gänga) RSK: 2282704 2. Vinkelkopplingen Vatette 28xR25 (invändig
0 svar · 902 läst
O
Olf Oggler: Jag blåser liv i den här tråden. Jag inser att vanligt golvspån+spårad eps kommer kosta lika mycket som endast spårad golvspån. I mitt fall har jag inte reglat upp golven ännu. Så jag kan kompensera höjderna. Vinner man ljudisolering med 30mm eps,tro? Jag tänker närmast på stegljud mm till våningen under.
4 svar · 7,2k läst
J
jonaserik: [citat] Beroende på hur allt är uppställt. Kanske på hyllor, så går det att hänga ett draperi runt och ha ett element innanför med ca 5 - 10 C inställt, ingen mening med att värma hela lokalen.
8 svar · 1,5k läst
T
TommyC: Fördelaren ser ut som Purmo FA eller FEA. Texten finns präglad i godset på den sidan som du har vänd mot väggen. Är det 1-rörsvarianten FEA, så går den ej att stänga av när den används för sidokopplade rör som du har. Är det 2-rörsvarianten FA så går den att stänga av. Läs mer här:
1 svar · 905 läst
·
Flöjten5
Flöjten5: Ah okej, då kör jag på det 👌
2 svar · 579 läst
·
L
Lilllen: [citat] Jo, silikon är ju bra även enligt tabellen ovan. Endast om packningarna själva är av silikon det inte är bra. Hade jag haft det hemma så hade jag nog kört på det. En intressant sak jag hörde för många år sedan om silikon, är att det dock inte ska vara i närheten av elkontakter. Typ fetta in kontakter, eller täta dem med silkikon-gummi. Värme i gnistor gör tydligen att det
13 svar · 3,8k läst
·
J
JoshiSushi: [citat] Super, tackar så mycket! Köpte en minivariant för elektronik och kunde lufta det. Nu är mitt element varmt så tackar jättemycket för tipset 😁
5 svar · 2,0k läst
·
yonna
yonna: Gasolkamin Kastvind med fläkt - för ca 1400:- - är det något att ha? Gäller endast för överlevnad när elen går. Eller annan fungerande billighetsprodukt? Önskemålet är naturligtvis en kompetterande kokplatta men dessa tycks för dyra för mig just nu. A) Skall normalt förvaras i ouppvärmt förråd och kånkas in i huset vid kris. B) Rumsvolymen drygt 60 kbm med stängda dörrar men
0 svar · 973 läst
P
Petter Forsen: [citat] Min far och jag eperimenterade med detta med svagt resultat, fläkten jorde ingen märkbar skilnad. Däremot en ventil från gille stugan till vardagsrumet ovanför , placerad så långt från trappan som möjöigt skapade en naturlig cirkulation. Tidigare hade vi som en varm vägg i trappan. Har samma i fritidshuset en 70 kanal intill braskaminen/värmepumpen till badrumet och en ventill
9 svar · 4,3k läst
L
Linsv188: [citat] Ah, tack snälla! 😊
16 svar · 17,8k läst
·
J
jonaserik: [citat] Vad du har hört eller inte hört eller sett, är inte relevant i det hela, så sluta med att säga "" så är det hos mig "" och inget händer. En TS får info om att det inte är bra och får ta till sig det som kommer, efter det så får även TS ta beslut till åtgärd. Det kallas i förbyggande syfte, nu går det att byta relät, men brinner det så kan foliebanorna gå upp i rök
21 svar · 3,4k läst
·
J
jonaserik: [citat] Allt är relativt, det var bara ett förslag på erat problem, att åtgärda så snabbt det går. Inte att värma ett hus med en VVB. Där har du missuppfattat det hela. Återigen en VVB på sidan om, sen vad för storlek ni väljer för damen, lägger jag mig inte i. Sen det med 100 eller 200 L är något som ni själva får ta ställning till om det ska vara för framtiden eller inte.
16 svar · 4,5k läst
J
jonaserik: [citat] 35 kkr för 7 st ???? inte en nolla för mycket då. Ja allt går att sälja med mördande reklam. Men skulle aldrig betala dom hutlösa priser som dom tar för lite elektronik som säger upp sig. GV går utmärkt att ha utan dessa termodon och central och använda pengarna till något roligare. En gång inställt, sen glömma allt. Värmekällan ställs in för vad so ska gå ut.
6 svar · 1,9k läst
·
B
Belastar: Du behöver inte inte tömma systemet. Du stänger av värmen och cirkulationen. Sätter en frysmaskin runt rören. När de fryst så tappar du ur elementet och pluggar rören.
6 svar · 3,1k läst
·
T
Tompafix: [citat] Sedan ska man ha klart för sig att det tar många år innan man tjänar på sådana investeringar. En ganska stor kostnad för fjärrvärmen är den fasta kostnaden och den kommer man inte ifrån. Själva priset per kwh ligger väl på ca 1 kr. Så säg att du sparar 4000-6000 kwh på fönster och ytterväggar. Det innebär samma peng i kronor i besparing per år på uppvärmningen.
3 svar · 1,5k läst
·
R
Robin Lindberg: ja, många rörmokare jag träffat brukar säga att sånt tätar med tiden! (Lite ironi) Men svets är nog bättre!
5 svar · 709 läst
·
J
Josth: [citat] JS Energi har 9 kW elpatron till ETK6500 med 2-3 dagars leveranstid: https://jsenergi.com/etk-reservdelar/9kw-elpatron-till-etk-6500.html
27 svar · 5,0k läst
·
tjosafrejsan
tjosafrejsan: [citat] Tyvärr inte med Aqara. Jag köpte netatmo och allt löste sig
16 svar · 3,3k läst
·
T
TommyC: På din ritning står: VÄRMERÖR RADISOL 15*0,8 https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/dos_310_1762087.pdf Var mäter du 8 mm. Lägg gärna in en bild på rören under en radiator. Golvvärme ska helst ha 350 mm isolering under golvet. Vårt hus från 1981 har bara 100 mm. Det går att räkna på förlusten, 300 mm duger nog men inte 100 mm. Vill du dimensionera ett nytt värmesystem och inte
9 svar · 2,7k läst
·
D
Daniel 109: Du sa att elpatronen fick värma om det inte finns värmekällor i huset. Oavsett vad du menade så var det väldigt lätt att uppfatta som att du menade att den inte fungerar alls utan annan värme.
7 svar · 705 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Detta är inte mitt område. Enligt grova tumregler hamnar man på ca 3 kW för normal rumstemperatur och normal isolering. Denna kalkylator ger lite lägre, runt 2 kW för garagetemperatur. Med den usla väggisolering du har kanske det räcker till några plusgrader. Jag klarar att hålla nån enstaka plusgrad i en ganska dåligt isolerat garage på 25 m² med 750 W men med termostaten lågt
1 svar · 992 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.