1 656 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Problem med golvvärmefördelare
Min fundering är nog hur detta ska fungera med två expansionskärl i systemet (ett, förmodar jag, till värmesystemet i huset, och ett pyttelitet till golvvärmen). Ska man ha flera kärl måste ju dessa vara lika stora?
Jag förstår öht inte varför man har det lilla kärlet. GV systemet är ju en vanlig shunt och inte fasen har man väl ett kärl på insidan av en sådan?
Som glad amatör skulle jag:
1. Se till att värmesystemets expansionskärl fungerar korrekt och har luft i bubblan (vilket det lär ha eftersom systemet gick problemfritt innan gv)
2. Ta bort kärlet på gv och plugga den anslutningen.
Jag förstår öht inte varför man har det lilla kärlet. GV systemet är ju en vanlig shunt och inte fasen har man väl ett kärl på insidan av en sådan?
Som glad amatör skulle jag:
1. Se till att värmesystemets expansionskärl fungerar korrekt och har luft i bubblan (vilket det lär ha eftersom systemet gick problemfritt innan gv)
2. Ta bort kärlet på gv och plugga den anslutningen.
Håller med.J Josth skrev:
Ett uterum borde kunna kallställas. Ska man göra det nu, får man ju försöka fixa följevärme på rören till växlaren och fylla glykol I utedelen, eller flytta växlaren...
Nu är det ju en kass lösning. Om man i alla fall inte har glykol i systemet hade man ju lika gärna kunnat skippa växlaren och exp. kärlet.
Uppdatering. Släppte trycket helt o hållet i systemet nu och mätte det med min tryckluft. Resultatet visar nästan 2(!) bar.
Känns oroväckande högt samtidigt som jag blir fundersam ifall trycket byggts upp i expansionskärlet? Innan jag släppte trycket på systemet så låg det nära 2 bar det också…
Känns oroväckande högt samtidigt som jag blir fundersam ifall trycket byggts upp i expansionskärlet? Innan jag släppte trycket på systemet så låg det nära 2 bar det också…
Känns långsökt att manometern just skulle vara i sönder precis vid detta tillfälle. Hur som helst så för att komma någonstans så provade jag sänka trycket o fyllde sedan upp systemet igen.B BSOD skrev:
Får invänta och se vad resultatet blir…
Finns det en möjlighet/risk att värmesystemet expanderat av värme, vilket resulterat i förhöjt tryck i expansionskärlet just vid de tillfälle då jag kontrollerade trycket? Framledningstemperaturen var aningen ljummet…
Ser ju i och för sig ut som förtrycket är typ 1.7 bar? Flamcos expansionskärl är 1.5 som standard. Ganska obetydlig skillnad, även om det inte finns nån direkt anledning att ha så högt förtryck här. Rörmokaren kanske helt enkelt inte rörde förtrycket.
En manometer för bildäck brukar inte vara superexakt, det kan diffa på några tiondels bar är min erfarenhet, mer om man tappat den i golvet några gånger.
Förtrycket beror inte på temperaturen i systemet, eftersom du testade när systemet var trycklöst? Eller gjorde du inte det.
En manometer för bildäck brukar inte vara superexakt, det kan diffa på några tiondels bar är min erfarenhet, mer om man tappat den i golvet några gånger.
Förtrycket beror inte på temperaturen i systemet, eftersom du testade när systemet var trycklöst? Eller gjorde du inte det.
Jo det stämmer nog att den visar 1,7 bar.B BSOD skrev:Ser ju i och för sig ut som förtrycket är typ 1.7 bar? Flamcos expansionskärl är 1.5 som standard. Ganska obetydlig skillnad, även om det inte finns nån direkt anledning att ha så högt förtryck här. Rörmokaren kanske helt enkelt inte rörde förtrycket.
Nej, rörmokaren rörde aldrig expansionskärlet ö.h.t
Jodå, jag gjorde systemet trycklöst innan jag kontrollerade och tog bilden.
De var bara att jag tänkte ifall det fortfarande var ett uppbyggt tryck i expansionskärlet under tillfället då jag kontrollerade.
För visst var det så att trycket förändras och vandrar en del upp o ner beroende på om de är värme eller inte i systemet? expansionskärlet blir väll inte trycklöst bara för att jag gör värmeslingorna trycklöst?
Om du trycksätter "glykolsidan" i systemet till exempelvis 1 bar, kommer trycket både i systemet och expansionskärlet variera med temperaturen i systemet, en aning.L leachim skrev:
"expansionskärlet blir väll inte trycklöst bara för att jag gör värmeslingorna trycklöst?"
Nej, det är en gummiblåsa i exp kärlet.
Jag tror att jag förstår men jag vet fortfarande inte om jag gjort rätt… 😁B BSOD skrev:
Nu fick jag ner trycket i expkärlet till ca 0,5 bar under trycklöst system. Fyllde därefter upp systemet igen med ett tryck på ca 1,5 bar.
Är jag rätt på det då?
Låter som du är rätt ute.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...4QFnoECBsQAQ&usg=AOvVaw3ngNNQgvQWkHrPf6qLhvPt
Flamco rek att förtrycket ska vara den statiska höjdskillnaden mellan anslutnknspunkten för kärlet och högsta punkten i systemet. Och jag antar att det är typ 0.5m max i skillnad här, så dina 0.5 bar förtryck är ju mer rätt än 1.7 bar. Det borde funka, de kan inte vara många liter I den där golvvärmeslingan..
https://www.google.com/url?sa=t&sou...4QFnoECBsQAQ&usg=AOvVaw3ngNNQgvQWkHrPf6qLhvPt
Flamco rek att förtrycket ska vara den statiska höjdskillnaden mellan anslutnknspunkten för kärlet och högsta punkten i systemet. Och jag antar att det är typ 0.5m max i skillnad här, så dina 0.5 bar förtryck är ju mer rätt än 1.7 bar. Det borde funka, de kan inte vara många liter I den där golvvärmeslingan..
Klicka här för att svara