Vi har en källare på ca 90 kvm som idag värms upp med el-golvvärme. Resten av huset värms upp med vattenburna radiatorer med bergvärme.

Utan att ha undersökt det närmare så känns det mest aktuellt att bergvärmen även ska användas i källaren, och som jag ser det finns det två "uppenbara" alternativ.

1. Bila upp hela källaren, isolera och gjuta nytt med vattenburen golvvärme (som kopplas till bergvärmen?). Detta är absolut det dyraste alternativet men kanske det mest långsiktiga. Takhöjden är ganska låg, kanske 210 cm.

2. Sätta in radiatorer på lämpliga ställen i källaren (som kopplas till bergvärmen?).

Att riva upp golv (exkl. bilning) mm kan jag göra själv, men resten skulle vi behöva lägga ut. Håller på att ta in offerter nu, men vill gärna fråga om råd om någon annan gjort [1] eller [2] ovan? [2] är förstås en mycket mindre insats, men orolig för att det inte kommer ge en så trevlig tillvaro i källaren som naturligt är väldigt kall. Även i sommar med 30 grader ut och skulle jag nästan säga att man kunde frysa när man var nere i källaren (kanske 18-19 grader) när ingen annan värme var på.

Om ni inte har eller har planer på att skapa bostadsutrymmen i källaren, sätt några enstaka radiatorer. Bara för att hålla fukt borta. Källare är notoriska energislukare och och bor du inte där nere så finns det ingen anledning att elda för kråkorna.

I InsidersUnited skrev:
Om ni inte har eller har planer på att skapa bostadsutrymmen i källaren, sätt några enstaka radiatorer. Bara för att hålla fukt borta. Källare är notoriska energislukare och och bor du inte där nere så finns det ingen anledning att elda för kråkorna.
Källaren är "tyvärr" bostadsyta som vi vill kunna nyttja.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vilken är lägsta acceptabla takhöjden i källaren?
Vet du nåt om hur källargolvet med elvärme är byggt? Finns det isolering i golvet?

L lat skrev:
Vilken är lägsta acceptabla takhöjden i källaren?
Vet du nåt om hur källargolvet med elvärme är byggt? Finns det isolering i golvet?
Jag upplever redan nu som att taket tyvärr är ganska lågt, att taket redan är på lägsta acceptabla nivå. Jag är 99 på att golvet saknar isolering, utan man har mer eller mindre lagt elslingorna direkt på plattan och sedan klinkers på det.

Du kanske kan lägga en matta över klinkersen för att det inte ska kännas så kallt, typ "klickfiltmattor" man har på kontor som tål fukt och sedan radiatorer, möjligen nån fläktradiator.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Du kanske kan lägga en matta över klinkersen för att det inte ska kännas så kallt, typ "klickfiltmattor" man har på kontor som tål fukt och sedan radiatorer, möjligen nån fläktradiator.
Stort tack för tipset. Har bokat in en rekommenderad VVS-firma kommande vecka, hoppas på en konstruktiv dialog som inte bara blir "vi gör vad du säger".

Hur gick det? Vilket beslut landade ni i?

J Joakim654 skrev:
Hur gick det? Vilket beslut landade ni i?
Detta var en bortglömd tråd!

Vi valde att göra [1] från mitt första inlägg. Vi bilade upp hela källaren, ca 120 kvm (90 kvm stämde inte som jag skrev först) och byggde upp den igen från grunden. Inklusive ett badrum och tvättstuga. Vattenburen golvvärme som kopplades till bergvärmen.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Den riktigt ambitiösa vägen med andra ord!

Har du på rak arm någon koll på hur mycket pengar/arbete som gick åt?

J Joakim654 skrev:
Den riktigt ambitiösa vägen med andra ord!

Har du på rak arm någon koll på hur mycket pengar/arbete som gick åt?
Hela projektet gick på ungefär 700 tkr efter rot, inklusive allt material såsom nytt golv (kombination av vit futu + grå klinkers), golvvärme, shunt etc. Jag tog in flera offerter, den största var mer än dubbla det priset.

Valde en firma som jag tyckte jag fick bra dialog med som jobbade på timme, men var också sedan med eller gjorde många "enkla" moment själv. De hade inga problem med att lämna utrustningen hos mig, så bilade mycket, körde alla byggmassor själv till tippen (tappade räkningen, kan det ha blivit 30-40 körningar eller så?). Totalt tog det 3 månader från start till slut.

K
M matthiask skrev:
Hela projektet gick på ungefär 700 tkr efter rot, inklusive allt material såsom nytt golv (kombination av vit futu + grå klinkers), golvvärme, shunt etc. Jag tog in flera offerter, den största var mer än dubbla det priset.

Valde en firma som jag tyckte jag fick bra dialog med som jobbade på timme, men var också sedan med eller gjorde många "enkla" moment själv. De hade inga problem med att lämna utrustningen hos mig, så bilade mycket, körde alla byggmassor själv till tippen (tappade räkningen, kan det ha blivit 30-40 körningar eller så?). Totalt tog det 3 månader från start till slut.
Hej!
Hur gick det med takhöjden?

K Kling 1 skrev:
Hej!
Hur gick det med takhöjden?
Vi kunde i princip behålla samma takhöjd genom hela utrymmet.

Höjden är mellan 205-220 cm beroende på rum. Undervåningen/källaren (lite fel att säga källare om hela utrymmet, det är egentligen bara ena sidan som är under mark upp till ungefär 120 cm, men motsatta sida helt på marknivå (med ingång) och sedan på övriga sidår så går marken lite upoåt).

Hela våningen består av 5 rum kan man säga, en (för) stor hall på 20 kvm och sedan korridor/transportträckor som binder ihop rummen. Hall + transportträckor har ca 205 i takhöjd vilket är ett par cm mindre än från början, men alla rum har 220-225 cm.

Så för oss fungerar det perfekt. Men ja visst, en person på 2 m skulle kanske inte trivas på undervåningen. Men mellanvåningen har 2,5m i takhöjd och översta 220 cm.

Edit: Anledningen till att hall + transportsträckor har lägre takhöjd är för att där sitter ett innertak. Här går nämligen vatten- och värmerör som döljs av innertaket.

Redigerat:
K
Låter ju som väl investerade pengar, tänker på ca 120m2 boyta för 700k👍.
Tack för att du ville svara😀.

• Gilla
matthiask
  • Laddar…
M matthiask skrev:
Vi kunde i princip behålla samma takhöjd genom hela utrymmet.

Höjden är mellan 205-220 cm beroende på rum. Undervåningen/källaren (lite fel att säga källare om hela utrymmet, det är egentligen bara ena sidan som är under mark upp till ungefär 120 cm, men motsatta sida helt på marknivå (med ingång) och sedan på övriga sidår så går marken lite upoåt).

Hela våningen består av 5 rum kan man säga, en (för) stor hall på 20 kvm och sedan korridor/transportträckor som binder ihop rummen. Hall + transportträckor har ca 205 i takhöjd vilket är ett par cm mindre än från början, men alla rum har 220-225 cm.

Så för oss fungerar det perfekt. Men ja visst, en person på 2 m skulle kanske inte trivas på undervåningen. Men mellanvåningen har 2,5m i takhöjd och översta 220 cm.

Edit: Anledningen till att hall + transportsträckor har lägre takhöjd är för att där sitter ett innertak. Här går nämligen vatten- och värmerör som döljs av innertaket.
Hej Har du bilder ? :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.