Cirka 2014

Och faktisk verklig framledningstemperatur?

J jonaserik skrev:
9 C ute och 20 C , inget fel i det, tumregel 42 C ut på element vid 0 ute. GV ska ha lite mindre ca 25 C. det som kan hända är att GV får mindre flöde i sig när elementen öppnar, flödet går lättare den vägen. En klassiker med element och GV. Avhandlas ofta på forumet och är ett problem. Stryper du ner lite på elementen så blir säkert GV varmare.
Nej. Vi har testat att strypa elementen.

J Josth skrev:
Och faktisk verklig framledningstemperatur?
32.7

B Baoa skrev:
32.7
Men den verkar gå upp sen jag skruvat på ratten som är inringad ovan

Att varmvattnet bara är 28 grader tyder också på att något är fel med värmepumpen. Har du blockerat el-patronen så den inte kan värma?

Nej elpatron kör tyvärr.Men vi har nyligen dragit in radiatorer på ovanvåningen

Fick då problem med jättevarmt uppe o kallt nere. Skruvade på inringad ratt för en stund sen och det verkar gå åt rätt håll med framledningstempen

Kanske effekten på el-patronen är alldeles för lågt inställd så att den inte räcker till?

Nu har jag allt stabiliserat sig till det lite mer normala. Det gjorde skillnad när jag förändrade från ekonomi till normal på varmvattnet på vp. Förstår inte riktigt varför dock.

Har varit inne o läst både om shunt och NIBE F370 (igen).

En dum fråga som jag ändå har. Då jag justerar på rattarna på den extra shunt som sattes på när radiatorerna sattes in. Är det då golvvärmens temp jag justerar. Eller är radiatorerna också påverkade av det? Vilket vatten går över den nya shuntgruppsdelen?

Menar du att du fått en motorstyrd shuntgrupp typ tillbehöret ECS 40? Det är alltid golvvärmen som behöver en lägre framledningstemperatur än radiatorerna och därför är det golvvärmen som ska ha shunten. Det är golvens temperatur som ska justeras med shunten. Oftast har man bara en golvvärmefördelare med manuell shuntgrupp med några handrattar och en cirkulationspump för golven.

Jag menar att shunten för golvvärmen har ju varit där sen huset byggdes och då jag hade vattenburen golvvärme nere och elradiatorer på ovanvåningen. Nu har de installerat vattenburna radiatorer uppe och satt på en extra shunt (inringad på bild). Jag vet inte mkt om den. Men du säger alltså att ökar jag flödet på den nya shuntdelen eller höjer temp på den nya shuntdelen så är det för att ändra temp på golvvärmen. Inte radiatorerna. Tolkar jag dig rätt?

• Installation av golvvärme med shunt och rör, ny shuntdel inringad med röd penna för att markera tillägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis, det är framledningstemperaturen i golven man justerar med golvshunten. Ser precis normalt ut det du har på bilden.

Antar att du menar att det var golvvärmefördelaren du har haft sedan huset byggdes, inte golvshunten för den kom nu.

• Gilla
Baoa
  • Laddar…
Tack! För klargörande!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.