Hej, hörde av en bekant att numera behöver inte sotare klättra upp på taket och sota utan de kan sota inifrån huset. Hur går det till i så fall?

Vet ej i vilket forum som detta ska läggas i.
 
C clippan skrev:
Hej, hörde av en bekant att numera behöver inte sotare klättra upp på taket och sota utan de kan sota inifrån huset. Hur går det till i så fall?

Vet ej i vilket forum som detta ska läggas i.
Villa ägare får lov att sota själva idag, jan anpassa sotviskan till egen längd, enklare sota uppifrån med rep...
 
Dom täcker kaminen så gott det går och kör en roterande borste med flera förlängningsstavar som kopplad ihop efter hand.
Hade ett tunt svart damm i halva vardagsrummet efter detta sätt att sota förra året, inte kul 🙁
I år så ville inte sotaren köra detta nya förfarande för han med många kollegor hade fått nya arbetsskador av detta sätt att sota. Bla tog knäna och ryggen stryk av det 🤷
Var inne på att gå en distansutbildning för att själv ta över sotningen men väntar nu när sotare ändå kör uppifrån igen.
 
Låter som en väldigt usel metod. Sotaren lär dra i sig en hel del sot och damm och få allt över sig och inne i utrymmet. Som kund tycker jag det räcker med sotet som kommer in i samband med en vanlig sotning uppifrån. Även om man stänger till och täcker så smyger sig sotet ut i rummet.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag kan väl livligt förställa mig att detta enbart görs på väldigt låga skorstenar.
 
S Stefan1972 skrev:
Jag kan väl livligt förställa mig att detta enbart görs på väldigt låga skorstenar.
Min skorsten är 5,5 meter och sotas nerifrån.
 
ja den räknas nog som förhållandevis låg.......
 
Hos oss har de sotat nerifrån ett par år (kanske 8-9 meter från eldstaden till skorstenstoppen). Har aldrig haft problem med sot i rummet efteråt? Sotaren har med sig en dammsugare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.