Någon som kan svara på vad inringad ratt har för funktion. Mina golv är kalla och elementen varma. Nu har jag strypt radiatorerna på returventilerna men golven blir fortfarande inte varma o värmepumpen kommer inte upp i inställda 21 grader.

• Inringad svart ratt på värmesystems kopplingar med rör och manometrar i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna den till max och kolla läget på tempen, den ger olika flöden till GV

Ok. Vad vill man tempen ska vara på då?

Framledningstemperturen i golven är förhållandevis låg. Ofta max 35 grader när det är som kallast (i betonggolv).

Redigerat:
Mätarna på bilden står på 18 grader och 20 grader. Känns det rätt?

• Två termometrar på en värmesysteminstallation visar temperaturer på 18 och 20 grader Celsius.
    Skapa konto
Tempen matas nog från en VP och den ger bara ut vad som behövs mot uttempen. Elementen ska ha lite högre temp och GV lite lägre. Vad visar tempen ut på VP. vad är det för temp ute.

Så här ser displayen ut på VP

• Display på värmepump med ikoner för hus, vattendroppar och klocka, visande 20°C och 28°C.
    Skapa konto
Har du bara 28 grader på varmvattnet??? Vad är det för framledningstemperatur från värmepumpen?

Hur ser jag det?

9 C ute och 20 C , inget fel i det, tumregel 42 C ut på element vid 0 ute. GV ska ha lite mindre ca 25 C. det som kan hända är att GV får mindre flöde i sig när elementen öppnar, flödet går lättare den vägen. En klassiker med element och GV. Avhandlas ofta på forumet och är ett problem. Stryper du ner lite på elementen så blir säkert GV varmare.

T.ex. i värmepumpens infomeny. Vad är det för modell av värmepump du har? Ser att det är en NIBE F-serien.

F370

Hur gammal? Årsmodell?

Ah. Nu ser jag. 40,2 beräknad framledning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.