Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Detta är inte mitt område. Enligt grova tumregler hamnar man på ca 3 kW för normal rumstemperatur och normal isolering. Denna kalkylator ger lite lägre, runt 2 kW för garagetemperatur. Med den usla väggisolering du har kanske det räcker till några plusgrader. Jag klarar att hålla nån enstaka plusgrad i en ganska dåligt isolerat garage på 25 m² med 750 W men med termostaten lågt
1 svar · 992 läst
J
jonaserik: Det ska vara en termostat som är tät , antingen en sådan här, men går inte att ändra tempen lätt. https://www.ahlsell.se/products/el/varmeprodukter-85-89/85-elradiatorer-och-styrning/styrsystem/8581022/ eller en sådan, där enheten sätt i rummet intill https://www.markvaruhuset.se/product/termostat-ip54-kima
6 svar · 10,1k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Ja, om du trycker in "ringen" med "hål"/"grop" i mitten, det är nämligen en del av ventilkäglan. Ja, det läcker/sprutar också ut vatten när packboxen skruvas bort om ventilkäglan har fastnat så att den inte har öppnat helt.
4 svar · 2,2k läst
·
S
Snitz: [citat] Japp,termostater på alla radiatorer, jag drog ner värmen på vissa i källarplanet och det va då den började bli varmare tillochmed nertill!
11 svar · 1,5k läst
·
V
växelventil: Är nog bättre om du ändrar på kurvan istället för rum bör värdet. Om du ökar från rum 20 till rum 23 så höjer du framledningstemperaturen med 9 grader men höjer kurvan från exempel 40 till 41 så ökar framledningstemperaturen med 1 grad så får du nog jämnare temperatur.Öppna termostaterna fullt och sänk rum värdet till 20 och kurva 40 så kan du justera värmen och vänta ca
10 svar · 1,1k läst
·
N
NathalieH: [citat] En bänk med förvaring framför elementet och två klädhängare i form av ”grenar” på andra sidan ☺️ Har tyvärr ingen bild på bänken, och nu har vi flyttat därifrån.
8 svar · 9,9k läst
·
J
jonaserik: [citat] Är det minst 20 C på vinden, troligtvis inte, utan mycket lägre. känselkroppen för att fungera måste sitta i det rummet som ska värmas. Verkar vara hempul i allra högsta grad och bör göras om.
4 svar · 2,3k läst
·
T
Tobias C: [citat] Tanken med förslag på element är utseende mässigt samt vad för pumppaket ni använder. Ctc ivt daikin panasonic nibe vill ju alla sälja sitt egna.
2 svar · 724 läst
SeaSky
SeaSky: [citat] Ok, då återställde jag trycket till ursprungsvärdet jag hade tidigare (vilket jag i början misstog att det var den som skulle justeras). Nu har jag skruvat ner brickorna så långt det gick, till 2, 2,5 och 3 l/min på respektive, från vänster till höger räknat vid #11 Tilloppsdelningen. Resultat: - VP (Nibe F370) beräknad framledningstemp. ligger just nu på ~34° -
10 svar · 1,3k läst
·
F
Fideliox: [citat] Samt man slipper ansvara för tekniken. En VP håller ju 15-20 at best.
29 svar · 4,4k läst
·
N
Nära nog: Hej! På kaminsidan kan det antingen vara en konisk koppling som ska täta av sig självt, eller som på min Franco Belge där man monterar stosen med en typ av lim/fästmassa som sedan får härda när du eldar första gången. Har inte kikat på instruktionerna för just denna kamin men hör med ngn murare som brukar montera kaminer eller återförsäljaren. Edit: har nu kikat på anvisningen.
1 svar · 2,0k läst
·
H
Hazelberg: [citat] Jag är med på att man inte vill låta elpatronen gå de kallaste och dyraste dagarna, men det jag skulle kunna tänka mig att göra är att inaktivera elpatronen helt och stödelda de kallaste dagarna på året om det blir några grader för kallt i huset. Ska läsa på lite om gradtimmar där jag bor.
21 svar · 2,8k läst
J
jonaserik: Ta in fler offerter och det finns flera fabrikat och priset kan variera rätt häftigt, med en så gammal panna räcker med en enklare variant. Behövs inget med allsköns styrning via någon APP, sen bara ha en utomhusgivare är bäst. Vem vet pannan kanske åker ut nästa år och varför då sätta in något dyrt
13 svar · 815 läst
C
CurreOrrell: Jag kan tillägga att det är en IVT Greenline HT Plus C11 där varmvattnet börjar bli mörkt vid spolning. Förhoppningsvis är det bara skit som grumlats upp i beredaren, men det kan ju vara värre saker än så också gissar jag.
1 svar · 1,1k läst
B
BengtSpikar: Spisplattorna spricker dock väldigt enkelt när man eldar rakt under dem så lågorna tar i plattorna. Konstig konstruktion. Skulle vilja sätta dit en ordentlig gjutjärnsspis istället
26 svar · 3,9k läst
·
T
Thomas Holmgren: [citat] Tack
3 svar · 437 läst
Landqvist00
Landqvist00: Kopplet ser nästan exakt ut som såhär, men en äldre termostat, danfoss: [bild] tyvärr är jag inte hemma just nu men det kanske räcker med följande bild?
4 svar · 981 läst
·
J
JudgementLord: [citat] Aa tack för info, ska kika i eftermiddag!
11 svar · 986 läst
·
L
LiAl01: [citat] Det är en sån som står ut från ett hörn nära murstocken, tror det blir för mycket åverkan att ta bort den. Alltså inte bara platt mot en vägg som man ser vissa ha det. Men bakom på andra sidan finns förstärkt golv för att ha något tyngre.
14 svar · 1,7k läst
K
kniv: [citat] Inga problem alls, givet att du lägger det rör i rör. Detta är skyddsröret vi använde, funkade mycket bra för 16 gv slang. https://golvvarmebutiken.se/vattenburen-golvvarme/golvvarmeslangar/uponor-teck-skyddsror-50m Är du orolig kan du gå upp i dimension, vi körde 25/20. Att tänka på är att lägga skyddsröret med långa mjuka svängar, radie på ca 0,5 meter funkade bra. Och
19 svar · 3,0k läst
·
D
Dr.Barbarossa: Tackar hjärtligt //Andreas
4 svar · 637 läst
joakim_j
joakim_j: Jag har i alla fall gjutit in ett par hundra meter slang från golvvärmebutiken och kopplat till en fördelare därifrån också. Lämnade allt monterat efter provtryckningen, fyllt med glykol. Jag får väl återkomma med hur det ser ut i vår när isen smält :)
4 svar · 2,1k läst
J
Jochi: [citat] * Om du skall byta elementet på bilden kan det bara bli längre åt vänster då rören kommer utgår golvet på höger sida. Byte till större radiator är motiverat om befintligt anses för litet med ventilen öppen. Begreppet moderna avser nyare modell och att de kan ha kopplingsrör med ventiler. Här på Byggahus läser jag att några vill byta till modernare element och jag får
10 svar · 2,1k läst
·
S
Småbrukaren: [citat] Vi hade en röris här som bytta två element. Kostade 3400kr efter ROT. Element och koppel/termostat hade jag hemma. Och då luftade hon även hela systemet.
1 svar · 1,1k läst
J
Josth: Det borde vara så att ställdonen stängs medsols och öppnar motsols. Har aldrig sett något annorlunda.
5 svar · 1,3k läst
·
L
Lantlolla: [citat] Tack för era svar!
4 svar · 778 läst
·
rampante
rampante: Fick du ordning på det?
1 svar · 1,1k läst
·
useless
useless: Ja, de på första bilderna är de sämsta man kan ha tillsammans med värmepump... Skaffa konvektorelement med dubbla paneler, TP22, som på sista bilden. https://www.rorprodukter.se/radiatorer/panelradiatorer/thermopanel_vattenburna_element/radiator_tp22_v4--6607141
1 svar · 759 läst
·
F
fusion: Ja, det är väl inget annat än en vanlig kupevärmare med keramiskt element, men som "värmer upp ett helt rum på 2 minuter" , är energieffektiv, sparar pengar..... hur man nu gör det med nåt som har direktverkande el ?
2 svar · 10,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.