Hej,
Vi bor i ett 1 1/2 plans hus från 1958 med källare som är under pågående renovering.
Vi har gått från olja till luft/vatten, gjort dränering med isodrän och putsat alla innerväggar i källaren.
Vad jag funderar på nu är hur vi får ett bra året runt klimat i källaren.
Det finns ett stort vattenburet element i hallen som jag funderar på ifall vi ska ha kvar. Det känns som att resterande element behöver mer kräm under de kallaste dagarna på året.
Vad jag funderar på är att ersätta detta med ett luft/luft system som både ger värme och cirkulationen året om. Det är en relativt öppen planlösning som ni ser på bilderna.
Vad tycker ni om idéen och var skulle ni isåfall placera den/dem?
Vi bor nära havet och får väldigt mycket vind mot framsidan och grundvattnet står högt.
Ett annat alternativ är att sätta in fler vattenburna element men jag är rädd att det drar ner tempen i resten av huset.
Vi bor i ett 1 1/2 plans hus från 1958 med källare som är under pågående renovering.
Vi har gått från olja till luft/vatten, gjort dränering med isodrän och putsat alla innerväggar i källaren.
Vad jag funderar på nu är hur vi får ett bra året runt klimat i källaren.
Det finns ett stort vattenburet element i hallen som jag funderar på ifall vi ska ha kvar. Det känns som att resterande element behöver mer kräm under de kallaste dagarna på året.
Vad jag funderar på är att ersätta detta med ett luft/luft system som både ger värme och cirkulationen året om. Det är en relativt öppen planlösning som ni ser på bilderna.
Vad tycker ni om idéen och var skulle ni isåfall placera den/dem?
Vi bor nära havet och får väldigt mycket vind mot framsidan och grundvattnet står högt.
Ett annat alternativ är att sätta in fler vattenburna element men jag är rädd att det drar ner tempen i resten av huset.
Källare i äldre hus är byggda för att vara biyta och inte boyta. Vill man ha boyta där ska man dränera om huset precis som ni har gjort och sedan bilar man bort de gamla källargolvet och gräver ur marken under huset, lägger isolering och gjuter ett nytt golv med golvvärme i. Samtidigt byter man de gamla avloppsrören och andra rör. Då blir det fint året runt klimat i källaren och man kan ha det som boyta.
Vi kommer inte ha sovrum eller liknande där, utan mer hobbyrum. Att gräva ur är inget alternativ eftersom huset ligger ca 70 meter från havet och vi vågar inte riskera att grundvattnet kommer upp.J Josth skrev:Källare i äldre hus är byggda för att vara biyta och inte boyta. Vill man ha boyta där ska man dränera om huset precis som ni har gjort och sedan bilar man bort de gamla källargolvet och gräver ur marken under huset, lägger isolering och gjuter ett nytt golv med golvvärme i. Samtidigt byter man de gamla avloppsrören och andra rör. Då blir det fint året runt klimat i källaren och man kan ha det som boytatank
J Josth skrev:Källare i äldre hus är byggda för att vara biyta och inte boyta. Vill man ha boyta där ska man dränera om huset precis som ni har gjort och sedan bilar man bort de gamla källargolvet och gräver ur marken under huset, lägger isolering och gjuter ett nytt golv med golvvärme i. Samtidigt byter man de gamla avloppsrören och andra rör. Då blir det fint året runt klimat i källaren och man kan ha det som boyta.
Det viktigaste för oss är att luften hålls någorlunda torr och att värmen ligger stabilt året om.
Luft-luft ger värme men inte ventilation/luftombyte men det sköter ju havsvindarna om med bara lite öppna ventiler så jag ser inget problem med LLVP här.
Extra vattenelement i källaren borde inte dra ner tempen i övriga huset om inte pumpen är väldigt underdimensionerad.
Extra vattenelement i källaren borde inte dra ner tempen i övriga huset om inte pumpen är väldigt underdimensionerad.
Då blir det att sätta upp några stycken radiatorer och är nog billigast i erat fall. Det med att som sägs av en del. Lägg in GV . Ett väldigt trögt system och kostar mer än det smakar, GV är mer som en trivselfråga med varmt om fötterna och i vissa fall att värma hela huset. Men klart, med radiatorer går det. Med VP ska det vara lite större sådana, då VP inte kan ge så hög temp, det är ytan på en radiator som är avgörande. GV kostar mer i drift än att ha radiatorer, men ger svalare golv och tofflor på
Allt är relativt, men nu för tiden ska alla ha GV, som gjuts in i plattan och jag förstår inte riktigt detta. Mycket förluster blir det, när värmen ska öka på en platta i både upp och ner genom den och många tons tyngd.
Det med GV som alla säger är så bra, klart har man en VP, så går den lite som på sparlåga många gånger, men knäpper det till ute så hinner den inte med att värma upp betongen. Är en stor fördröjning.
Har själv GV, men under ett trägolv och shuntar ut värmen via en tank och det fungerar utmärkt, även om tempen ute faller häftigt.
Allt är relativt, men nu för tiden ska alla ha GV, som gjuts in i plattan och jag förstår inte riktigt detta. Mycket förluster blir det, när värmen ska öka på en platta i både upp och ner genom den och många tons tyngd.
Det med GV som alla säger är så bra, klart har man en VP, så går den lite som på sparlåga många gånger, men knäpper det till ute så hinner den inte med att värma upp betongen. Är en stor fördröjning.
Har själv GV, men under ett trägolv och shuntar ut värmen via en tank och det fungerar utmärkt, även om tempen ute faller häftigt.
Ifall vi sätter in fler radiatorer, hur gör man då på sommaren för att ha värmen igång bara i källaren? Har Nibe S325 + S2125J jonaserik skrev:Då blir det att sätta upp några stycken radiatorer och är nog billigast i erat fall. Det med att som sägs av en del. Lägg in GV . Ett väldigt trögt system och kostar mer än det smakar, GV är mer som en trivselfråga med varmt om fötterna och i vissa fall att värma hela huset. Men klart, med radiatorer går det. Med VP ska det vara lite större sådana, då VP inte kan ge så hög temp, det är ytan på en radiator som är avgörande. GV kostar mer i drift än att ha radiatorer, men ger svalare golv och tofflor på
Allt är relativt, men nu för tiden ska alla ha GV, som gjuts in i plattan och jag förstår inte riktigt detta. Mycket förluster blir det, när värmen ska öka på en platta i både upp och ner genom den och många tons tyngd.
Det med GV som alla säger är så bra, klart har man en VP, så går den lite som på sparlåga många gånger, men knäpper det till ute så hinner den inte med att värma upp betongen. Är en stor fördröjning.
Har själv GV, men under ett trägolv och shuntar ut värmen via en tank och det fungerar utmärkt, även om tempen ute faller häftigt.
Det brukar vara 18-19 grader där nere utan värme men känns riktigt kallt? Vilken temp ska man då hålla?
Nu i nyare VP, så finns det reglering för 2 system inbyggt, så håll koll på om det finns, det är ett måste. då kan man ha VP att dra runt källaren för sig och uppe ingen värme alls. Jag har en dum VP mot borrhål och tank. 2 system värme och shuntar ut för källare och upp. Källaren har värme året runt med + 20 C ut i golvet.
Vet inte riktigt nu hur utgående från VP är, men är bara två rör ( in/ut ) Det går med en dum VP med att mata allt. När värmen kommer ute så stänger termostater ner och stänger uppe. Då får källaren sitt ändå och tempen sätt som vanligt med kurvan. Om det blir för varmt i källaren så får ställa ner lite på radiatorerna, men en radiator måste vara helt öppen så VP får ett flöde genom sig. En sak man kan göra är att ha full fart i bad, blir samma sak, inte helt fel lite värme där. Vet inte det blev för tekniskt, annars får du fråga mer.
Vet inte riktigt nu hur utgående från VP är, men är bara två rör ( in/ut ) Det går med en dum VP med att mata allt. När värmen kommer ute så stänger termostater ner och stänger uppe. Då får källaren sitt ändå och tempen sätt som vanligt med kurvan. Om det blir för varmt i källaren så får ställa ner lite på radiatorerna, men en radiator måste vara helt öppen så VP får ett flöde genom sig. En sak man kan göra är att ha full fart i bad, blir samma sak, inte helt fel lite värme där. Vet inte det blev för tekniskt, annars får du fråga mer.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Hos oss ordnade rörmokaren tre kulventiler varav två stänger av flödet till/från övre våningarna, den tredje är en förbikoppling som håller källarens rörkrets igång med blygsam effekt. Enkelt och fungerar perfekt, torrt och lagom varmt i källaren oavsett årstid.
Kan väl säga att åtgärden kan tyckas litet överflödig, radiatorernas termostater stänger ner systemet bra av sig själva när ingen värme är påkallat på övre planen (vi har ingen vattenburen golvvärme på övre våningsplan så extra oproblematiskt).
Kan väl säga att åtgärden kan tyckas litet överflödig, radiatorernas termostater stänger ner systemet bra av sig själva när ingen värme är påkallat på övre planen (vi har ingen vattenburen golvvärme på övre våningsplan så extra oproblematiskt).
Klicka här för att svara

