Värme allmänt
Vardagsrum: Du har någonting hemma.. En kudde, stor biltvättsvamp, gamla skjortor, vad som.. Det viktiga är att det packas väl och att det går att ta bort när/om kanalen ska fixas till.
Mats-S: Kolla på dom här manualerna, här finns bla. bilder och beskrivning på dom olika ventilerna du nämner ("Monteringssmanualen") https://www.jotul.se/produkter/braskaminer/jotul-f-3 jag har inte tid att lusläsa dom för att hitta svaret, men dom bör ge dig svaret. Om inte, maila Jötul, dom ska garanterat kunna ge dig korrekta uppgifter på dina frågor.
rusty: [citat] Yes, som jag skrev så har det varit avstängt, fungerade dock innan Om det frusit så bör det rimligtvis släppa på nu när huset varit uppe i 20 grader i ett dygn, men det kanske tar längre tid 😬
DenGode: [citat] Skulle det kunna hjälpa att justera juster/avstängningsventilen med tanke på att det inte finns någon luft i systemet?
Nikk Nolte: Själv har jag ingen aning... Tycker dock att det hela är märkligt: - Helt ny bergvärmepump som producerar bra med varmvatten. - Cirkulationspumpen till golvslingorna verkar fungera. - Ställdon avmonterade och "piggarna" flexar om man trycker på dem. - Varmvatten kommer fram till golvvärmeslingorna. * Inga golvslingor verkar fungera (möjligtvis lite i golvet i tvättstugan som ligger
mr_valfrid: [citat] Värmekälla gasol! Ingen fukt av gasolvärmaren? ” Gasolvärmare finns i många utförande men vid förbränningen av gasol bildas koldioxid och vattenånga som kondenserar på alla ytor som är kallare än omgivningsluften, det kommer främst synas på glas och aluminiumprofiler. Lösning: Vi rekommenderar andra värmekällor i uterum”
Fällebyggarn: CTC har en tank som heter Zenith, sån har jag till min VP och vedpanna. En laddomat som fixar pannan o sen sköter Zenith resten av huruvida ack.tanken ska laddas eller ej. Ganska smidigt för den som mest eldar för att det är mysigt i pannrummet…
cpalm: [citat] Precis. Utöver att det strider mot dagens branschregler är det inte bara att slänga på random värmeprylar på VVC-slingan, de måste vara klassade för tappvatten. Både för prylarnas överlevnad och vattenkvalitetens skull.
jonaserik: Jepp stäng ventilerna till fördelarna koppla på slangarna på dom nedre anslutningarna. En slang till övre och till en vattenkran och en slang till den nedre som går till ett avlopp, Innan så släpper du på lite vatten så slangen blir full ( det ska inte vara luft i den ) sen öppnar du ventilen på sidan till den som går till avloppet. Och trycksätter den som kommer från en kran. Du
henkeipershagen: [citat] För några år sedan gav min IVT Greenline HT Plus med en REGO 600 (638) upp. Det stod bara CONLEGO CL83-0035 i displayen. Efter att ha felsökt kom jag fram till att felet borde vara styrboxen Rego 600. Vanligtvis brukar elektronikfel bero på torkade elektrolyt kondensatorer, vilket det även var denna gång. Lödde dit ett par nya och felet var åtgärdat. Vill du ha hjälp så att
Daniel 109: När du höjde temperaturen p värmepumpen resulterade det nog inatt termostaterna stryper flödet. Då ökar trycket över ventilerna och det låter. Om man har värmepump vill man helst att pumpen ska reglera temperaturen, inte termostaterna. Värmepumpen kan jobba effektivare med lägre framlednings temperatur då.
tomcar7810: [citat] Tack ska kolla upp det. Tänk att jag betalat 22 tkr till rörmannen bromma för byte av cicultaionspump och en annan del. Plus 6-12 tkr ytterligare för att spola systemet. De har inte nämnt något om det här filtret utan vill helt enkelt suga ut så mkt pengar som möjligt. Jävligt dåligt. Att jag själv ska behöva forska i detta trots att jag redan betalt så mkt pengar
LaT: Ja, det går bra att göra en ny anslutning. Ska du inte ha nåt i källaren (man ska inte ha 2 värmekällor på samma pipa), så är väl lättast att kapa röret & fylla allt med typ sand.
Sweloa: [citat] Tack för tipset, ska kolla om ingen annan hör av sig om var man kan få tag i en reservdel! Är ändå lättare om det finns!
jonaserik: Är nog tveksamt att ta bort den, men den kanske går att peta upp. Bilden på en ventil ser ut att vara som en fyrkant som den tryckts ner på, men då måste det finnas någon form låsning på den. den vita och donet trycker ner på piggen och skapar ett tryck uppåt. Att våga är hälften vunnit, men lätt att få en nitlott.
Jockeboyz: [citat] Alltså elektroniken på termostat prylen som sagt upp sig? Den ger fart på alla lägen, men läge 3 är som tidigare läge 1 ungefär.. läge 2 och 1 rullar fläkten extremt sakta så kan nästa lika gärna ha den avstängd.. har sen nu på trean. Kan bifoga en film på farten på läge tre. Samt en bild på motorn om det är till någon hjälp.
paralun: [citat] Jo sen har du en kraftigare modell av Sunwind som jag funderade på men köpte den lilla. https://www.clasohlson.com/se/Gasolkamin-Sunwind-Windflame/p/36-8020 4 kW är mycket och den drar då mer gasol. EDIT verkar slut hos Classe men här finns den
jonaslatt: Gäller mina föräldrar hus. Deras värme stänger av sig hela tiden. Allt går som det ska när det går. Men efter en stund dör den och startar om sig igen. Höjer jag fläkten till max så ändrar sig inte ljudet något. Vilket det gjorde innan. Någon som vet om man kan restarta hela systemet på något sett. Jag har alla värden och kan knappa in de efter igen. Men vill nolla allt och prova
nino: En till fundering, nu när elen blev onödigt dyrt så körde jag olja, då stänger jag av vp via ext. För att få varmvatten i huset så vrider jag om en kran så vattnet passerar genom oljepannan och värms. Det bör ju innebära att vattnet i beredaren till vp, antar att det var skylten i inlägget ovan, blir kallt? Blir ju väldigt dumt om vp ska börja tillverka vv när jag slår av oljan?
Karinmona: [citat] Ok, tack för hjälpen hittills! Fixar bild imorgon
gustavsson_e: Hej! Vi har en insatskamin som är ganska gammal och vi vet inte åldern på den. Nu börjar den bli väldigt sliten och eldstadsbeklädnaden i vermiculit börjar falla ner i bitar och är så spröd att man kan peta bort smådelar. Är det någon som vet om det är farligt om den inte är kvar? Vi har tänkt byta ut kaminen, om något år, men vi måste bli klar med en annan renovering först,
gustavsson_e: jo det var det, men den är jättegammal så jag hittar inga reservdelar till den eller exempel på vilken modell det skulle kunna vara, men jag hittade ett serienummer på en grej inne i eldstaden och när jag googlade på det så stod det att det kom från vermont castings.
jespgrun: [citat] Har Air X 409 och kan väl instämma i att om jag idag köpte en pump skulle jag köp en som går lägre.
jonaserik: Som jag och andra skriver, stäng allt vad ventiler heter, sitter en på rören till GV med- ser lite trångt ut där. Stänger du den så kommer nog vattnet att hänga sig i GV och inte rinna ut. Sen ser jag att det nog är en baypass mellan GV-rören på nersidan på sista fotot. Känn på det varma och känn på kopplingen om det är samma värme ner till den andra. Om det är samma temp så
jonaserik: Dom skottade upp rätt högt om jag inte minns helt fel, nu med den kyla som är så gör det inget om det blir upp mot en meter.
Alexn72: Behövs mer bilder och en skiss. Men en gissning är att de går till exp kärlet. Isåfall ska den vara stängd normalt, men öppen vid syre i vattnet
Pgs_sgp: Okej! Men vad är skillnaden mot en kökspanna då? Effekten är ju densamma på min lohberger som en motsvarande kökspanna så placerar man rörslingan rätt och låter en laddomat cirkulera vattnet och sen i ett jämt flöde värma en isolerad ack-tank så borde ju inte effektdelen bli problemet?
Nudeln: [citat] Nja. Inte lokaliserat mer än vad som redan är beskrivit här. Vi har flyttat från bostaden, så problemet är sannolikt kvar, men drabbar/stör inte oss längre...
Cerb: [citat] Då får jag nog faktiskt ödmjukaste be om ursäkt, hade helt missat att du har en riktig elpanna. (Trodde det var en LVVP som gick på elpatron det gällde)