Värme allmänt
Tove.: [citat] Tack för svar! Huset är byggt med denna konstruktion från början. Jag la presenningar över bjälkarna och det har funkat rätt bra. Tillfällig lösning, mest ett test. Men det var bra mycket kallare där uppe än där nere.
Jockebyggab: [citat] Går att lösa, och bra att du har varm källare, det hjälper hela kåken på sikt, värme letar sig sakta uppåt, även genom trossbotten, ofta är det extra täta fönster och inget läckage som dessvärre fördröjer varmluftsflöde att leta sig vidare och även uppåt. Lite läckage ger också cirkulation på luften vilket i sin tur förflyttar uppvärmd luft. Långsiktigt så har du
Jockebyggab: [citat] Golvvärme är bra, och luftvärmepump är bra, gäller att rikta flödet med värme nedåt, så du har helt rätt i att värmd luft stiger uppåt. Antar att huset ej har källare? Då har du torpargrund, och har lite kallare golv också, men som får hjälp av golvvärmen. Har du källare så ska du givetvis ha tempererad källare, då du får nytta av den uppvärmningen för hela
Jonas S: Vad valde du? Skall renovera köket och vår enda värmekälla är ett gammalt element i hörnet som inte sällan är otillräckligt. Funderar just på ett element i sockeln (kopplat till det vattenburna). Effektivt?
jonaserik: KV1 är i koppling med exspansionskärlet, men har har även koppling med returen från systemet. Nu syns inte kopplingar utan bara schematiskt. Allt beror nog på att det har med att avluft/påfyllning sitter högt upp och även på topp i tank för att kunna ha avluftning på tank/ar. Så i princip så behöver den inte vara kopplad på returen, men inte fel heller.
Josth: Eller jordvärme om tomten är hyfsat stor och går att gräva/ploga upp. Titta noga på bullerspecifikationen för själva värmepumpen.
lostinsweden: [citat] Många rörmockare har aldrig satt in sådant så de blir lite nervösa och avråder men det är inte så komplicerat.
jonaserik: Ser nästan som vanligt eldfast tegel, ser ut att det är lite avstånd till glöden, så det behövs inte någon värstingsten. Är det den/dom på topp som gett sig. Här finns det många olika säljare och olika storlekar, finns en del på varuhusen
Purre: 1. Är golvet lagt direkt på en betongplatta eller är det ett träbjälklag emellan? Det avgör hur man får gå till väga. 2. Pellets och golvvärme är inget problem, sitter shunt som löser det.
MrDizzy: Ville bara återkoppla lite vintern 22/23 körde jag framledning på 50C med en COP på 4.32 Tycker jag är riktigt bra iaf. Värmde poolen via husets värmesystem sommaren 23 med ... då fick jag en COP på 6.7
Kattmaster: Hej! Tänkte sätta in en braskamin, vi har tittat på 500 serien från contura som passar in i vårt lilla hus. Någon som har någon erfarenhet av 510? Värmer denna bra och snabbt? Täljsten går totalt bort för oss när vi inte alls gillar utseendet på stenen. Men såg att det fanns en med 100 kg powerstone, 520, någon som har en sådan? Fördelar nackdelar? Huset är i trä och byggt 1927
jonaserik: Jepp helt rätt med urets blå, nu ingen nattsänkning. Sen kan du ytterligare om innegivaren är kopplad justera utgående temp till huset lite, med att vrida på den röda- Står lite högt nu mellanrummet på markeringen är normalt läge och vrider du ner den så blir det kanske att öka på lite på A. Men vänta med att göra något nu och se vad som händer. Fungerar värmen så låt allt
Anderzzon90: [citat] Den är på 4 nu, rören är ganska varma till o från den vita på bilden . Den har typ suttit fast så vi har vickat/vridit fram o tillbaka på den för de har varit ett dunkande ljud från den som kommit och gått
Belastar: [citat] Japp!! Spara luckorna med ram!! Så tar du mått vart vattenrören går så muffarna kommer på rätt ställe.
KenHer: [citat] skulle kunna mycket väl vara så,dränerade om huset 2022 med 10cm isodrän precis som du,även jag märker att snön smälter bort som en sträng
Robinruben: Hej alla kunniga! Har ett problem hemma. Har investerat i en ny LV pump och önskar att kunna köra ut lägre temp i golvslingor. Problemet är att på övre plan har vi mycket stora glaspartier vilket resulterar i en del kallras. Nere har vi golvslingorna gjutna i betongsulan och där kan vi köra en betydligt lägre temp för att hålla behaglig värme, så jag har strypt slingorna nere ganska
JohanV: Tack båda två för era värdefulla synpunkter!
jonaserik: [citat] Varför det, det är liksom vattentäta skott mellan panna och GV , elmässigt, Förutom tempen på vattnet som ställs in med kurvan på pannan. Och sen stryps värmen med donen via termostaten om det blir för varmt i ett rum. Så alla termostater på max och ställa in pannan till rätt värme som gillas.
Preppie: [citat] Ah ok. Och hur ska man tänka när man ställer in tryckfallet? När jag nu skruvade på den verkade den vara helt öppen
Demmpa: [citat] Vill du vara utan störande ljud från fläkten så är det takfläkt liknande följande som gäller, [bild]
Josth: Är man noggrann själv och rensar smutsfilter och håller koll på alla temperaturer så att de ligger rätt och lyssnar på kompressorn och cirkulationspumpar så har väl servicebesök ett ringa värde. Däremot kan de ju inträffa saker såsom igensatta stålomspunna slangar och annat som gör att man behöver riktig service.
McLovin: [citat] Tack för hjälpen, Felet var pumpen, den la av så nu är den bytt nu funkar det bra.
Josth: Ok, ett ganska nytt hus. Då borde det generellt sätt vara ett bra ettrörssystem. Det kan vara bra att mäta upp hur många [mm] snett elementet lutar. Då är det lättare att se vid ena änden hur mycket det kan betyda för luftningen och genomströmningen.