Utbyggnad och tillbyggnad
Alltgår: Lite osäker på vad du menar med tilläggsisolering i sammanhanget? Går det att komma åt luftspalten på något vis och fylla med t ex expanderande fogskum lokalt? Ska du ändå spackla eller putsa tegelväggen sen så kanske du kan ta upp några hål och fylla upp med skum där nya väggen ska stå liksom. Bara ett amatörförslag.. Finns folk på det här forumet som är mer kvalificerade
Andreas Ziegenfeldt: Sant, kollade med en takstolstillverkare och de sa att det går att lösa 9m med en kertobalk eller vad det nu heter i bjälklaget. Undrar dock om ”plattan” klarar det. Ytterväggarna är iofs putsade isoblock som står på lecabalkar.
Torbjörn Lindholm: [citat] Hallå igen! Gick på alternativ två, men insåg nu en sak. Golvisoleringen kommer ju ligga mot muren, är det olämpligt? Har ju syllpapp på muren så de ligger ju inte direkt mot varandra men ändå? Spelar det någon roll?
Torbjörn Lindholm: [citat] Så sant som det var sagt! Det löser problemen. :)
Mazen: Antar att du kör cc 60 då kan du mäta dig fram till rätt längd på reglerna fr att kompensera diffen . Inte så mkt jobb, men kräver lite tanke. Kan du rita upp det innan så du får typ en kapnota?
Microkatten: Jag vet inte heller om jag förstår frågan, trots skiss. Du nämner pärlspont, är det yttre fasadpanelen du menar? På bilden är det stående(?) panel mellan fönster och tak, är det inte samma på gaveln, med svag avfasning på panelens ände p.g.a. taklutning?
Nybörjarnybyggare: Tack för all kunnig input och ert engagemang! Avståndet mellan takstolarna är 120 cm. Takstolarnas dimension är 120*40 mm. Vid nock är det ca 105 cm högt. Fortsätt gärna komma med tips, kommentarer och förslag!
Hallstrh: Jag är medveten om att det ska vara cc 30 vid klinkergolv. Frågan gällde ju om 3.60m var för stor spännvidd för 45x195? Det är ju inte tvång att ha klinkergolv, jag kan tänka mig golvmatta med. La till uppgiften om klinkergolv närmast för att få klart för mig om det skulle bli stabilt nog även för ett sådant med den aktuella spännvidden.
Liteavvarje: Hittar du samma nyans som du vill ha , på sprayburk , inte många meter att smörja allt i förväg innan uppsättning
pjapen: sätt runda pelare i stål, lackade C3 och pannor med genomföring (gummistos) då kan du dra upp pappen på genomföringen och slipper allt vatten utifrån. du drar upp dessa till underkant balk i framkant av balkongen och fäster balken i dessa, sen ska dessa fästas i hammarbandet. OBS! du bör ha en konstruktör som beräknar detta då det antagligen behövs krysstag, samt att det är många
Robert-san01: [citat] Enligt BBR får husen inte sitta ihop och det blir i praktiken att taken inte får överlappar då taken räknas som byggyta fast man bjuder på 50cm takfot. Enligt handläggare hos min kommun är derras praxis min 50cm emellan de ytor som skall underhållas. Sedan är det upp till dig att visa att underhåll kan utföras även om de står närmare än 50cm. Jag skulle titta på något
butchbob: Tack för alla era intressanta svar! Min plan har nu varit att riva och avtäcka jorden för att kunna säkerställa hur mycket berg det finns att spränga. Skulle det visa sig att det blir för kostsamt så kan det ju då bli aktuellt att skippa idén med undervåning helt som jag varit inne på. Nu har jag sett att avståndet mellan berg (där det är som högst) och tänkt nivå på ytskiktet
BirgitS: Det var ungefär så jag tänkte det i alla fall och jag kan inte uttala mig om känslan av rymd men trappan blir mer kompakt, mer något som finns i hörnet bara i stället för att breda ut sig i längsled.
Jonatan79: Jag föredrar en lösning utan plast. Diffussionsöppet i tak och väggar, kanske lösull som sprutas in i tak/väggar. Finns även för golvbjälklag.
JohanLun: Radiatorer är ett eget slutet system. Ofta (nästan alltid) på nyare installationer sitter en kran nere under ett lock och så stänger man värmekranen. På gamla finns det inte alltid och ibland har vredet kärvat igen. I detta fall ser det ut vara modern ventil och avstängning nere. Då kan du stänga denna radiator från resten av systemet och slipper tappa ur allt. Var försiktig för
Trollskidan: ALLT med precis Bara få Grabben kika å läsa. TACK allt finns här KANON
BirgitS: Hur långt är det mellan huset och tomtgränsen på de två sidorna där det är kort avstånd?
Turbojesus: Då var det som jag misstänkte oxå. Tänkte det var bäst att kolla här, då han som sa det lät väldigt säker på att jag inte behövde det.
BeckyJ: Så man får räkna med ca 15000 kr + mellan 8000-12000kr/kvm för källare? Inkluderar det då markarbete, mura upp källare och all inredning eller är markarbetet separat?
seme: [citat] Lägenheten köpte jag för att jag faktiskt ville flytta, och att det var i behov av renovering var faktiskt en anledning till att jag köpte den också, då jag trodde det skulle bli roligt att lära mig inför framtiden m¨när man köpt hus. Blir faktiskt kanske att jag inte river köket då jag sett en liknande lägenhet på hemnet som jag tyckte var rätt fint, så kanske det blir
ChristianBerg: Tack! Stämmer överens med mina tankar också, så verkar rimligt.
sblixten: Farmarskruv brukar vara ok, men du bör förmodligen borra upp så att det finns rörelsemån. Kolla instruktionsanvisningar för taket eller ring leverantören.
tobben87: Förstör inte ett riktigt bra och stort kök. Det är överskattat ett ha ett eget rum för sängen. Oftast bor man ensam i en etta, vem stör man då om man vaknar tidigt? Om man bor två så funkar de att när ena parten sover så är man i köket eller är tyst i vardagsrummet. Gör hellre som några tidigare föreslagit, ta bort en eller båda garderoberna till hallen och bygg en vägg vid
BeckyJ: Vår familj har fått bygglov att bygga till vår lilla villa i Älvsjö rejält (88kvm plus källare ca 40 kvm). Nu söker vi efter bra byggare att ta in offerter från. Är det någon i forumet som gjort samma resa och som varit nöjda med sina byggare? Vi hade helst velat köra totalentreprenad, men tror vi kommer måsta dela upp projektet för att kunna landa projektet inom går budget.