Utbyggnad och tillbyggnad
WCH86: Hej på er. För er som undrar blev det denna lösningen, med stöd för bärlina på vind efter att ha pratat med en konstruktör. Fick äntligen upp det mesta på stommen igår så nu börjar det likna något ☺ Hälsn.
bellman83: Den hamnade 70 mm in från panelen. Funkar riktigt bra!
Mazen: [citat] Ser vilket minne man har :D 62 Eco hette det inte 65 som jag skrivit ovan.. Men i alla fall ett riktigt bra val, från en som jobbat med det!
folkeorg: Är det jordtryck eller skjutningar i marken som är oroande? VI har blålera i backen och jävlar vad det skjuter på olika nivåer! Allt som grävs ner kommer luta med tiden = platta på mark är enda lösningen här dvs att låta allt glida med ovanpå. Viktigt att markisolera så inte tjälen gör att sakerna "dansar"..
justusandersson: Det blir nog svårt att göra som du tänkt med ett bra resultat. Enda möjligheten som jag kan se är att starta med ett växthus någonstans till vänster om fönstret på huvudbyggnaden så att det blir ett användbart utrymme utomhus mellan växthuset och verandan. Mycket hänger då på tomten och väderstrecken.
Johve: Problemet är ju att man inte ska ha tryck impreg i inomhusmiljöer då det inte är hälsosamt. Men vågar inte säga att det är fel men jag skulle undvika. Jag har gjort mkt jobb åt förskolor/kommun och där väljer dom bort tryckimpr i nästan alla lägen även för utomhusbruk.
Torbjörn Lindholm: [citat] Tack för svaret Lars! Smart lösning! Kanske får fundera lite på dimensionen på golvbjälklaget.
f91jsw: Styv isolering med vindskydd brukar kallas "takstolsskiva".
justusandersson: Ja, låt vindskyddet sitta kvar och, nej ingen plast på en innervägg.
Ida F: Tack för input kring kostnader. Nä ritningen är nog inte helt korrekt inser jag också nu, det är mäklarens bilder från prospektet och sådana brukar ju inte riktigt stämma. Eftersom vi egentligen inte har påbörjat själva processen utan snarare funderar på om vi ska bygga ut eller helt enkelt flytta till större har jag bara utgått från ovanstående ritning och spånat utifrån det.
Liteavvarje: Det är nog det bättre bygget av en trappa i efterhand som jag har sett :):) och grattis till jobbet , ser otroligt bra ut , lite många skruvvinklar , men vad gör det ,det ska ju vara stadigt , det inte ögat ser , gråter det inte för .
Lutte: [citat] Ska väl inte vara nå konstigheter, du kan dra röret i nedersta lagret cellplast o sen limma den i cellplasten. Avloppet kan du ju bara dra rakt ut i det fria. Helt regelvidrigt men till en slaktboda så skulle det nog duga. Annars är det o regla ett golv och montera som föreskrivet
Mattias(aq): Efter noggrant övervägande med hänsyn tagen till ork och semester har vi bestämt oss för att inte bygga ut sockeln utan använda befintlig platta och isolera inåt istället. Hallen blir visserligen betydligt mindre men arbetstiden blir kanske en tredjedel. Vi hade tänkt 170+45 isolering men kan man nöja sig med 170 kring tegelstolparna utan att få köldbryggor i tron att 25 cm tegel
Vilde: Bor i ett tvåvåningshus med källare med lutande mark, alltså att södersidan har marknivå med entrén till huset och norrsidan har helt synlig källare (sutterängtyp) och har nu börjat spekulera i att förlänga kök och vardagsrum som ligger på norrsidan 8x3,3m. Vi vill inte göra källare under så funderingen är ju hur vi gör konstruktionen bärande från mark? Har sandmark, går det
bope: Ja lasterna kommer fördelas på ytterväggar och ner i källaren som när hjärtväggen stog där. Jag antar att såna där online beräkningar av balkar är lite i överkant. För alternativet 90x270 fanns inte...tror jag.. Så fantastiskt med detta forum, man har stämpar liggandes i rummet , kvällen innan man har en online diskussin Uppskattar att det tar mellan 09-16 att bli klar med
Allmänobildad: Byggmax trossbottenskiva räcker gott som vindskydd
ricebridge: [citat] Tyvärr har jag inget tak på balkongen idag. [citat] Mja, jag vill ha så mycket som håller som möjligt.
huggan: [citat] Tegel på väggar och betong som golv. Bara taket att undra över, två lager gips brukar vara standard i garage.
justusandersson: Ljus från taket är övervärderat. Vill man ha det så blir det bäst med lanterninkonstruktioner och klart glas. Kanalplast är ingen estetisk upplevelse. Det isolerar hyggligt mot kyla men är värdelöst mot värme. Då krävs en mycket tyngre konstruktion, fast jag är inte säker på att uterumsförsäljarna begriper det. Tunga material i golv, väggar och tak, hjälper till att utjämna
BertStL: Ser att om jag nöjer mig med ett djup på 2,40 meter kommer jag precis under gränsen för bygglov och sparar den kostnaden. Det är mer än tillräckligt för kökets del, men det nya sovrummet blir bara ca 2,80x2,20 = 6,16 kvm (räknar med 20 cm tjocka väggar). Inte mycket plats för garderober! Kanske om man bygger 3,20 meter i den del av utbyggnaden som avser sovrummet och nöjer sig med
leby: ganska vanligt att det finns angivet en max takfotshöjd som sen reglerar avstånd till tomtgräns, även takfallet kan vara begränsat och inte minst kan du ha prickmark som inte alls får bebyggas med bygglovspliktig byggnad. Allt står i den detaljplan som gäller din fastighet som flera redan påpekat, du kommer få alla svar om du lägger upp texten från detaljplanen här. Även garage och
RUNTHO: [citat] Pelaren skall bytas mot en grövre. Befintlig balk sticker ut ca 0,5 meter från pelaren så jag tänkte skarva "i luften" och inte direkt över pelaren, om den måste skarvas på pelaren måste nuvarande balk sågas av.