J justusandersson skrev:
Det är en överraskande snygg lösning med hänsyn till svårighetsgraden! Jag instämmer med det som BirgitS och Anna_H framfört. Konkret: Jag tycker att höjden på respektive våning skall sänkas med 10 cm, så att hela tillbyggnaden blir 20 cm lägre. Jag skulle spegelvända planlösningen på bottenvåningen så att vardagsrummet hamnar i syd och väst i stället. Det bör vara möjligt med samma mått. Inredningen av badrummet måste göras om så att det uppfyller tillgänglighetskraven i BBR. Sedan tycker jag också att du behöver fundera lite till när det gäller hallen på övervåningen, framför allt ljusförhållandena.
Tack. Vi började med att ha vardagsrummet i syd och väst. Problemet som uppstod var att få genomgången från nuvarande matplats till vardagsrummet och få plats med både badrum och sovrum. Därtill finns det en avloppsbrunn precis under där badrummet nu är placerat, kanske går att använda (trots att det är från 1939?).

Att sänka 10 cm på varje våning är en bra idé. Missade faktiskt att det var 250 på nedre plan, 240 ska väl räcka.

Badrummet kanske blir knepigare att få till. Försökt läsa på och antar att det är 1.30 bredd så att man kan vända med rullstol som är det viktigaste? Ett annat alternativ är att ha badrummet på våning 2 där det finns mer plats att ta av. Då kanske man även kan "spegelvända" och lägga sovrummet mot öst (iom att man sparar plats).

BirgitS
Om det finns tillgänglighetskrav från kommunens sida kan du knappast ha badrummet en trappa upp utan det ska ju då vara möjligt som rullstolsburen att sova, använda toalett, duscha, laga mat, äta och umgås på entréplanet.

Om du ändrar om trappan borde det gå bra att flytta väggen mellan sovrummet och badrummet så att badrummet blir bredare. Det ser ut som att det finns en hel del tomrum i sovrummet att ta av.

Om du gör U-trapp mot den lägre väggen kan du nog rent av sänka 20 cm på övervåningen utan problem, det räcker bra om en vuxen person kan stå rak en meter ut från väggen. Om du struntar i garderoberna och gör KLK mot den väggen kan du sänka ännu mer och får på köpet bättre möblerbarhet i och med att det blir en dörr istället för en hel radda garderober.

BirgitS BirgitS skrev:
Om det finns tillgänglighetskrav från kommunens sida kan du knappast ha badrummet en trappa upp utan det ska ju då vara möjligt som rullstolsburen att sova, använda toalett, duscha, laga mat, äta och umgås på entréplanet.

Om du ändrar om trappan borde det gå bra att flytta väggen mellan sovrummet och badrummet så att badrummet blir bredare. Det ser ut som att det finns en hel del tomrum i sovrummet att ta av.
Precis, det har du helt rätt i! Blir inte bra att ha badrummet en trappa upp. Vi har också funderat på att ha badrum på båda plan eller ev mindre toalett på övervåningen, platsen finns nog men kommer så klart öka kostnaderna samtidigt som det vore bekvämt att ha något däruppe.

Anna_H Anna_H skrev:
Om du gör U-trapp mot den lägre väggen kan du nog rent av sänka 20 cm på övervåningen utan problem, det räcker bra om en vuxen person kan stå rak en meter ut från väggen. Om du struntar i garderoberna och gör KLK mot den väggen kan du sänka ännu mer och får på köpet bättre möblerbarhet i och med att det blir en dörr istället för en hel radda garderober.
Toppenbra idé om KLK istället för garderob mot den lägre väggen! Det ska vi helt klart ta med oss.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ni som föreslår en U-trapp. Tänker ni er att den börjar vid sovrumsdörren (ungefär) och att den går mot ytterväggen, sedan gör ett helt U (alltså 180 grader) på en gång, för att fortsätta "tillbaka" mot befintliga huset? Eller hur tänker ni?
Nackdelen med en U trapp är att den kommer ta mer rymd i plan 1, känns det som?

• Arkitektonisk planritning av en våning med markerad placering för en U-trapp nära ett sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det var ungefär så jag tänkte det i alla fall och jag kan inte uttala mig om känslan av rymd men trappan blir mer kompakt, mer något som finns i hörnet bara i stället för att breda ut sig i längsled.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.