J
justusandersson: Glastak ger betydligt vackrare ljus än kanalplast men är hopplöst ur energisynpunkt på vintern och ur värmesynpunkt på sommaren. Som Nefrums (smurfen baklänges) skriver så är plåt eller papp lämpliga material på låglutande pulpetak. Lägg gärna extra tung mineralull (typ markskiva) som isolering i taket så blir det en liten fördröjningseffekt. Det finns elektriska
8 svar · 7,6k läst
J
justusandersson: Jag tycker ni ska försöka ta reda på var de yttre begränsningarna finns och tänka lite friare. Uterummet kanske kan sänkas ner något och förskjutas något till höger i bilden. Det finns säkert fler möjligheter, lite beroende på tomtgränser och väderstreck. Jag tycker inte att ni skall korta in taksprånget över gamla uteplatsen, inte bara av konstruktionsskäl. Det är en av
6 svar · 6,3k läst
·
L
L-E: det med konstruktören var en vink till TS.
23 svar · 13,0k läst
·
J
justusandersson: Med dräneringsmässiga hinder menar jag det fall där sulans grundläggning inte påverkas av en dränering på lägre nivå. När grundläggningen är gjord på berg brukar det alltid rinna in vatten genom berget. Det får man hantera på annat sätt. Markundersökning är bra om man kan misstänka oväntat berg eller lera.
4 svar · 2,1k läst
Andreas Åberg
Andreas Åberg: Man tackar! Det var nog precis det jag saknade.
2 svar · 2,1k läst
J
justusandersson: Det känns som att en enkel ritning skulle kunna klargöra förutsättningarna på ett bra sätt. Det är ju inte bara totalkostnaden som är intressant utan också vad ni får för pengarna.
2 svar · 2,2k läst
V
Varglarsen: Tack för svaren, då verkar det som jag får lägga ner de planerna och hitta någon annan lösning.
5 svar · 3,3k läst
W
Wannabe-snickarn: Jag planerar att göra en utbyggnad. Återanvänt ritningar från en granne som nyligen färdigställt sin utbyggnad. Grannen byggde endast till sovrum om 15,5kmv inkl sovloft på befintligt förråd (som byggdes in i samma (nya huskropp). Dock behöver vi även en toalett till och har därför planer på att nyttja 2kvm från befintlig klädkammare (5,5kvm). Se bild för planritning. Under
0 svar · 4,0k läst
·
M
Misspolly: [citat] Åh vad tråkigt. Känns ju tråkigt att ha plats innanför, väl utgrävt rum, och inte kunna använda det. Men, jag ska gå ner med ficklampan och dubbelkolla hyr det ser ut.
6 svar · 2,2k läst
·
J
justusandersson: Ja, det är rätt tänkt, fast förbindelsen bör ha en annan karaktär så man tydlgt ser att det är separata byggnader (gärna glasad för att den skall se så lätt ut som möjligt). Den bör ha en rektangulär planform. Trekantiga former tror jag man skall undvika. När du funderar på var en utbyggnad passar bäst bör du tänka på dels väderstrecken, dels det befintliga husets
12 svar · 5,1k läst
·
J
Joh_81: Gäller det en isolerad tillbyggnad hade iaf jag gjort om taket just där för att få vettiga höjder på innertak och fönster. Min erfarenhet är att det är alla stora ingrepp som går fort att göra, sen tar allt småpill 5-10 ggr så lång tid. Det tar även mer tid att anpassa allt till befintlig konstruktion och hitta på nödlösningar än att göra om och göra rätt.
3 svar · 3,6k läst
·
C
cosmic: [citat] Kul. Vi flyttade tråden. Du kan följa hela bygget här: https://www.byggahus.se/forum/threads/traepelare-under-markyta-pa-plint.298773/ och här: https://www.byggahus.se/forum/threads/vattenskada-pga-felaktigt-infaest-balkong.300438/ Hör av dig om du vill veta något mer. Lycka till!
7 svar · 5,5k läst
·
prototypen
prototypen: Grannen fick inte bygga carport för den kommer för nära kommunala avloppet, det är en frizon på ett antal meter som inte får bebyggas eller byggas och byggas, blir det grävning så slår man bara omkull bygget med grävskopa.... Protte Grannens vedskjul ryker dock om det blir hål på VA ledningarna
6 svar · 5,1k läst
E
erix0n: Får göra det, ska även höra av mig till flera firmor o se hur "reaktionen" blir. Det jag inte riktigt förstår är hur dom växlar av med balken efter att stommen o allt är på plats.. den måste ju in nånstans :)
2 svar · 2,1k läst
·
F
Fundersam99: Oops blev två inlägg, klurar på hur man tar bort det ena
1 svar · 1,1k läst
K
KungAnka: Tack. Tror golvhöjden hamnar ca 1.90 över befintlig mark där dörren sitter. Däremot är det lite mer mellan golv och där trappan möter gräsmattan eftersom marken lutar från huset. Och räcket hamnar ännu högre upp.
2 svar · 2,2k läst
Banvaktarn
Banvaktarn: Personligen tror jag inte du får lov för ett sådant bygge. Att marken är styv gör nog inte att du kommer ifrån att stämpa för urgrävning och mellanrummet bör väl inte vara mindre än 80cm för arbetsområde med form och murning minus 2x100 isodrän.
2 svar · 1,3k läst
J
justusandersson: Om ni ser er omkring, hittar ni inte många takkupor vars överkant ligger i nockhöjd. Skillnaden skall helst vara märkbar. Det hänger ju också ihop med hur innertaket ser ut på övervåningen. Det finns nog ingen självklar lösning. Jag vill bara peka på att det är ett mer sammansatt problem än vad man kanske tror, och därför kräver lite funderande.
10 svar · 2,9k läst
·
S
sepani: [citat] Från väster är alltså den sida som inte vetter mot huset utan mot grannen
7 svar · 4,9k läst
·
E
erix0n: Hej! Till våren/sommar(sensommar) är det tänkt att jag ska göra en tillbyggnad på 18kvm på mitt hus och skulle uppskatta tips på vettiga företag i Stockholm med omnejd. Det går bra o skicka PM om ni inte vill skriva i tråden :) Tack
0 svar · 1,8k läst
S
suprapappa: Tack så mycket för svar! Ja, det låter rimligt. I vårt fall är huset byggt med platta på mark och har redan en utbyggdan på andra sidan huset med vit träfasad, lockläkt tror jag (ja, ni ser :) ) så den lär bli likadant men jag förstår att det är mycket att sätta sig in i.
2 svar · 2,3k läst
S
spendera: När vi på jobbet märker ut var maskiner som ska installeras ska stå använder vi oftast vanligt snörslå som vi sedan lackar med klarlack. Kan ibland vara problem att klarlacken blåser bort märkningen så man får hålla ett visst avstånd. Detta brukar vara fullt tillräckligt och nog hållbart. Det går även fort och blir rakt.
3 svar · 2,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Det var tråkigt för dig/er. Skrivet är bra mycket bättre än muntligt, och avsaknaden av vitesklausul gör att en avtalad tidpunkt för färdigt projekt blir nästan värdelös ändå. Det är nästan omöjligt att mjölka ut några vettiga ersättningsbelopp utiifrån förseningar ifall inte vite varit inskrivet i avtalet.
19 svar · 2,1k läst
S
Sigge: OK. Ja, jag hade hoppats på lite fler tips här på forumet ;)
4 svar · 3,1k läst
·
W
waermo: Ja, vi lägger in en anmälan på att göra plattan på 25 kvm men själva Attefallsutbyggnaden på 15 med skärmtak över resterande 10 kvm. Det borde funka. Då har man förberett ifal man någon gång i framtiden kan få bygglov och bygga in resterande 10 kvm.
11 svar · 2,7k läst
R
robertdala: absolut, man kan ju bada i badet oavsett väder. bästa baden är på vintern under stjärnorna
5 svar · 2,0k läst
Jonatan79
Jonatan79: Bra, ja på vindar finns inga genvängar utan det gäller att vara 110% säker på allt, finns många fallgropar. Isolering & ventilation är viktigt för att inte få för varmt på sommaren och för kallt på vintern. Kommunen ställer höga krav på vindar.
3 svar · 1,0k läst
sir_daniel
sir_daniel: Men du glömde det viktigaste, bilder! :)
18 svar · 11,0k läst
·
A
Alias_Olle: [citat] Kreativt, men det står klart i lagen att det ska vara över uteplats, altan, balkong eller entré så jag tror inte det går tyvärr.
17 svar · 1,9k läst
M
mortificating: Tack för era svar. Jag kommer inte att såga i de gamla eternitskivorna. De har förpassats till asbestkontainern på återvinningscentralen och i den tänker jag inte hoppa ner i.
6 svar · 3,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.