2 001 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Resa vägg och inser att underlaget inte är i våg...
Om man varit en riktig klant och och inser att den stående längsgående ytterregeln i golvbjälklaget och muren under inte är i våg (cirka 1,5 centimeter lutning på två meters längd) på ena kortsidan av utbygget, hur gör man då - om man inte vill riva upp hela alltet och göra om och göra rätt...
Jag har funderat på två alternativ men vet inte om något av de ens är ok. Antingen att anpassa väggen jag ska resa så den kompenserar för fellutningen eller (B) göra remsor av regel som jag spikar dit innan för att regeln ska hamna i våg men det sistnämnda känns riskabelt då det kanske blir klent?
Jag har funderat på två alternativ men vet inte om något av de ens är ok. Antingen att anpassa väggen jag ska resa så den kompenserar för fellutningen eller (B) göra remsor av regel som jag spikar dit innan för att regeln ska hamna i våg men det sistnämnda känns riskabelt då det kanske blir klent?
Ja, det stämmer. Det är en bärande yttervägg. Det känns som att anpssa väggen för lutningen skulle innebära en stabilare konstruktion än en massa remsor men det vore samtidigt skönt att såga upp alla väggreglar med samma mått.B b8q skrev:
Syllen är 45x170 både den över och undre (den övre = bottenbrädan på väggen)Mazen skrev:
Om man väljer att regla väggen med kompensation för lutningen, på 4 meter lutade 2 cm, finns det risker med det? Att väggen är några centimeter högre på ena sidan?
Klicka här för att svara