3 676 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Inkludera attefallskvadrat i tillbyggnad
Sida 1 av 2
Om man har ett hus på 81 kvadrat byggarea där Max byggarea är 100 och vill bygga till. Kan man då inkludera attefallskvadraten i den nya tillbyggnaden så att man maxar de 115 kvadrat som är möjliga på ett bräde och sedan är dessa 15 förbrukade? Skulle bli väldigt bökigt att bygga till i två omgångar. Och onödigt dyrt.
Utan att veta så låter det ju rimligt. Att du i så fall samtidigt lämnar in ansökan om bygglov för att bygga ut 81 till 100 och en anmälan för ytterligare 15 kvadrat som du bygger samtidigt.
Frågan är om de 15 måste vara en avskild utbyggnad, alltså som en entré eller liknande, eller om de kan vara en del i ett annat rum. Vet inte hur du tänkt? Men ring en bygglovshandläggare i kommunen, eller maila för att få skriftligt. Det brukar vara en bra början.
Frågan är om de 15 måste vara en avskild utbyggnad, alltså som en entré eller liknande, eller om de kan vara en del i ett annat rum. Vet inte hur du tänkt? Men ring en bygglovshandläggare i kommunen, eller maila för att få skriftligt. Det brukar vara en bra början.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Du måste ha ett fungerande bygglov för din utbyggnad, du kan inte integrera attefallsutbyggnaden i det. I princip så kan du inte få en bygganmälan godkänd för attefallsdelen förrän den bygglovspliktiga utbyggnaden är klar, med slutbevis. Om attefallsdelen "hänger ihop" med utbyggnaden. Det måste finnas något att bygga ut mot, innan du kan få göra en attefallsutbyggnad.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
När du fått bygglov på utbyggnaden kan du anmäla Attefallstillägg. Första utbyggnaden behöver inte vara klar för anmälan. Allt måste dock höra till huvudbyggnaden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Attefallstillbyggnaden måste som sagt vara ett separat projekt. Jag vet inte vad det egentligen innebär i praktiken eller om kommunerna själva vet det, men jag lutar åt Hempularens tolkning: ska det på något sätt ansluta till en annan utbyggnad måste den vara klar med slutbevis först, annars ses allt som en och samma utbyggnad, vilken då avviker från bygglovet.
Jag tycker grundidén med attefallsutbyggnader är sympatisk, men de passar rätt dåligt in i den strikta byggreglering vi har i allmänhet så då blir det såhär. Omständligt och onödigt kostsamt kan TS situation lösas, men vill man göra allt på en gång blir det tvärnej.
Jag tycker grundidén med attefallsutbyggnader är sympatisk, men de passar rätt dåligt in i den strikta byggreglering vi har i allmänhet så då blir det såhär. Omständligt och onödigt kostsamt kan TS situation lösas, men vill man göra allt på en gång blir det tvärnej.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Det räcker med beviljat bygglov. I mitt nybygge nyttjar jag även tillägget.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Intressant. Undra om alla kommuner tolkar det lika.
Ja det verkar vara olika bud och det hänger förmodligen på vem som handlägger ärendet. Tittar vi på det som byggts i samma planområdet så verkar det dock som det medgivits frikostiga avsteg gällande höjd och area så det kanske ordnar sig ändå. Ska upp och mäta i nästa vecka och prata med kommunen. Tack för svaren!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Kolla så de du ser som inte följer plan är beviljade enligt nya PBL. Gamla PBL tillät väldigt godtyckliga och stora avsteg. Det gör inte nya.
Ok. Kan vara bra att ha i åtanke. Tog en promenad idag och en fastighet har huvudbyggnad med 2.5 plan något i suterräng men klart högre än tillåtna 3.5 meters byggnadshöjd. Flera har satt upp gärsgård fast tomt ej får inhängnas etc. etc. Tror iofs att det mesta är gjort innan nya pbl.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Är det i suterräng så blir bygghöjden från medelmarknivån till skärningen mellan väggliv och tak. Så det är inte helt otroligt att det huset klarar 3,5m BH.
https://www.mittbygge.se/bygga-och-renovera/vanliga-begrepp/byggnadshojd.html
https://www.mittbygge.se/bygga-och-renovera/vanliga-begrepp/byggnadshojd.html
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Glömde. Rätt säker på att inhägnad räknas det bara om det är mer än 50% som inte är luft mellan spjälor/ribbor, då blir det plank och det är en helt annan sak än staket.
Begränsning av inhängnad här uppe (Tänndalen) är vad jag förstår att inte hindra folk att skida över vissa tomter. Kan förstå det då planområdet är på en fjällsida där folk åker mycket längdskidor.R Robert-san01 skrev:
Japp, är med på det. Marklutningen var inte så faslig så det såg bra mkt högre ut än 3.5. Bya:n såg iofs också ut att vara större än 100 men man vet ju aldrig, ögonen kan ju skoja med en. Lite för fräckt att springa och mäta.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg