Utbyggnad och tillbyggnad
z9leca: Kanske ska komplettera med att syftet med övervåningen är att få ett badrum där, finns inget på ö.v. idag, samt ett relativt stort "master" bedroom.
larsbj: Möjligt men högst tveksamt, det är mest underlaget (grundbotten) och sulans storlek som avgör. Kan ju hända att den murade grunden håller i 200 år och den gjutna i 300 men det är ju omöjligt att avgöra.
Mokim: Hemapularen Jag är inte van att skriva här och mobilen är inte helt samarbetsvillig. Men ang tillgänglighethetsreglerna så vad jag fick veta så är det permanenthus som måste vara tillgänglig... På nedre / entré plan. Jonatan79 tack det stämmer med det jag fått höra. Och om det ska klassas som permanent så måste man även tänka på energin som går åt. Trevlig söndag till er
f91jsw: Jo, det är klart. Jag skulle uppskatta att jag la kanske tre heltidsveckor på upphandling av entreprenörer, projektledning och samordning vid vår tillbyggnad (50 m2 i ett plan). Jämfört med de offerter vi fick först för totalentreprenad sparade vi ca 300 tusen, dvs "timlönen" för det arbetet var ca 2500 kr skattefria pengar. Jag jobbar annars som teknisk projektledare (i en annan
sanjosesharks: Har nu kommit fram till en slutgiltig lösning. Mellanbjälklaget bärs upp av 8 st pelare á 3 meter (grönt i bild ovan) där bärlinor av trä (gula) läggs ovanpå pelarna. Golvreglar (cyan) med cc 600 fästs sedan mellan bärlinorna med balkskor och ett golv läggs sedan på utav plywood och laminatgolv. Pelarna, som antagligen kommer vara av VKR 100x100 hade jag tänkt fästa i plintar i
Stenolofanders: Jo, du gör nog rätt i att fixera dig vid hörnen. Jag murade nyligen en grund till ett växthus och hade mycket nytta av denna handbok i kallmurning av J. Lilja: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/40137/1/gupea_2077_40137_1.pdf Jag murade grunden kallmurad med fältsten, fyllde sedan fogarna med kalkbruk och slammade vitt med kalkslam. Utgick från typ dina bumlingar varav en blev högsta
justusandersson: Ja, det blir mindre belastning på framför allt golvbjälkarna när takkupans fasad är i liv med underliggande yttervägg. Jag accepterar ditt resonemang när det gäller lutningen. Du har tänkt igenom konsekvenserna bra, så jag föreslår att du återgår till 10 grader. En sak jag undrar över är hur ser yttertaket ut, alltså från takstolarna och uppåt?
sanjosesharks: Hej Det här är egentligen en fortsättningen på en annan tråd jag skapade för 1-2 veckor sedan som handlar om en betongtrappa som tagits bort och där istället ett golv ska läggas över trappans gamla genomförande. I förra tråden frågade jag om tips gällande en idé att påla upp mellanbjälklaget med stålbalkar samt bärlinor och tvärreglar i trä men jag har lite idéer som nu
ankan_84: Låter bra, då behöver jag inte oroa mig för att taket ruttnar bort:)
Ovanskogs: Hej, Är i gång med att bygga en ca 33 kvm stort inglasat uterum. Det jag grubblar över just nu är vilken typ av grund jag ska göra under träbjälklaget. Jag har hela tiden varit inne på att gräva ur och gjuta en sula på ca B:400, H:200. Detta för att sedan mura upp till befintlig höjd på husgrunden. En grävare har varit här och grävt ur för detta ändamål, dock har jag nu börjat
justusandersson: AC 350 tål rätt mycket när den är uppsatt. Låt den torka ut ordentligt efteråt bara.
erix0n: Tack, jag ska försöka få in bygglovet under sommarsemestern
balrog60: Planerar att bygga en altan. Jag har lite funderingar kring bärlinan mot fasaden Jag tänkte ta bort 95 locken men om jag gör detta blir det ingen spik som håller locket i nederkant Det finns ingen regel att spika. Hur brukar ni göra? tacksam för alla svar.
Allmänobildad: Essve själva rekommenderar just den rostfria varianten av trallskruv till sibirisk lärk. Anledningen är för att lärken annars kan bli missfärgad
pacman42: Det finns klämmor som man kan sätta på sidan/hörnen om man vill fästa den med exempelvis rep/snören. Det finns även "lagningstejp" som man kan använda för att göra en kanal för stängerna i ändarna med. I mitt fall skruvar jag en bräda för att klämma fast den (har trästolpar) , vilket i princip kan användas av dig också, fäst den i den ena brädan och kläm fast den runt
BirgitS: Vi flyttade till en lägenhet när vi blev ensamma kvar i huset och efter alla år så vet vi precis hur vi vill att ett kök ska vara, både när det gäller stil och organisation, och skulle inte ha betalt extra för att få ett nyrenoverat kök som inte uppfyllde våra krav. Samma sak med badrum. För dem som är vana att hänga tvätt ute är skulle det nog vara konstigt att inte kunna gå ut
Daniel 109: Menar du inåt? Det låter som en vågad lösning.
Linn Nordlund: [citat] Tack. Med ett namn på det, blir det lättare att hitta information :)
Anna_H: Inget önskemål om badrum/toalett på övervåningen? Det är isåfall bäst att ha ovanför badrum, tvättstuga elelr kök på bottenvåningen, för att minimera dragningen av vatten och avlopp.
jaebes: [citat] Bra poäng!. Rent principiellt, om man tänker att jag skulle klara nockhöjden genom att samtidigt ändra taklutning för en sådan grej, skulle det vara mer troligt att få igenom? Högre byggnadshöjd skulle det ju bli men det står det ju inget om.
dustrat: Ja det är ju det som är dilemmat. En annan sak jag funderat på och även ritat lite på (dock så har jag inte kvar det nu) är om man skulle göra taket enbart på stolpar utan någon kontakt med huset. Vet inte dock hur man skulle få det att se bra ut.
haavard: 110 är standard för alla byggnader. BBR 8:2321 Räcken Trapplopp, trapplan, ramper och balkonger som inte avgränsas av väggar, ska ha räcken som begränsar risken för personskador till följd av fall. Räckesfyllningar med infästningar ska tåla dynamisk påverkan av en människa. Allmänt råd Räcken i trapplopp bör vara minst 0,9 meter höga. Om en öppning vid sidan av ett trapplopp
Myhran: ska strax börja bygga på huset som är byggt -78 lite intressant är takstolsvirket som är 115x30...cc 80 och 26 grader takfall är lite skillnad imot dim man måste ha idag bor i snözon 2-2.5 många år sen jag kom över 3 dm snö på taket men man vet ju aldrig ....istiden kanske plötsligt slår till en vinterdag:wow:
buggarn: Hittar ingen info. Vad kommer att gälla efter 1 Juli-17 då nya reglerna för bl.a bygge av balkong träder ikraft. Hur stor ? Anmälningsplikt?
Petter Forsen: Det blir en skärbräda som får bli grunden till distanser två lager och ett hål i mitten, limmas på plats. Sedan gäller det att mäta rätt för frigångshål i reglarna som ger viss justermöjlighet.
pjapen: Det jag fått som information är att reglerna gäller vid nybyggnad om och tillbyggnad. dvs renoverar du ett hus samt att någon del är bygglovspliktigt så kan du åka på de nya reglerna om du vill utföra den del som är lov pliktigt. i detta fall är då tillbyggnaden lov pliktig men du renoverar inte hela huset då blir bara tillbyggnaden efter gällande krav. saxat från
Tiger79: Går det inte att ta bort teglet där du ska bygga till?