Vi bor i en 1-plans villa idag med kallvind byggd 2011. Vi har ångspärr på undersidan av takstolarna. Nu ska vi göra om en del av kallvinden till bostadsdel. Hur ska jag göra med ångspärren i mellanbjälklaget? Först hade jag tänkt ha som 2 separata ”bubblor” med en öppning emellan vid trappen/genomföringen. Men blir det inte konstigt att ha ångspärr både under och över takstolen i mellanbjälklaget? Någon som vet hur vi ska göra?

Skippa åmgspärr på vindens golv, den eka sitta i taket på vinden.

• Gilla
Ruda16
  • Laddar…
Om temperaturen är lika på båda sidorna av ångspärren händer inget särskilt. Du behöver inte ta bort ångspärren i mellanbjälklaget om du inreder den f.d. kallvinden. Däremot bör inte en byggnadsdel, t.ex. ett bjälklag, ha ångspärr på två sidor.
Ångspärrens funktion är att stoppa luftburen vattenånga från att kondensera inne i en vägg- eller takkonstruktion. Detta kan bara inträffa i en byggnadsdel som vetter mot en kall sida.

• Gilla
Ruda16
  • Laddar…
Tack för svaren! Ska jag sticka in ångspärren på vinden tex 20 cm under färdigt golv eller behöver jag ansluta ångspärren med tejp mot den befintliga ångspärren på undersidan takstol?

Den nya fuktspärren ska inte in under golv, den ska anslutas till den befintliga fuktspärren.

• Gilla
Ruda16
  • Laddar…
Ångspärren ska vara tät mot den kalla sidan. Se hela huset som ett system.

• Gilla
Ruda16
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.