Vi har en öppen veranda som ska glasas in. Golvhöjden är ca 80 cm och stommen är konstruerad av tryckt virke på plintar. Det är stolpar från plintarna som jag sedan fäst grövre bärreglar i. På dessa ligger det sedan ett golvbjälklag.
I det ”nya” rummet vill vi lägga ett isolerat golv, kan jag behålla de grova bärreglarna om jag byter ut golvbjälklaget till vanligt virke och isolerar mellan dessa eller riskerar jag även då dålig lukt?
Runt stommen ligger liggande trallbrädor så det luftar ju en del tänker jag.

Det finns inget problem med tryckimpregnerat virke.

Jag syftade på meterial som använts de senaste decenierna. Då har inte klorfenoler använts i impregnering. Det handlar om kopparsalter, vilka inte går ut i innomhusmiljön, eller är farliga.

D Daniel 109 skrev:
Jag syftade på meterial som använts de senaste decenierna. Då har inte klorfenoler använts i impregnering. Det handlar om kopparsalter, vilka inte går ut i innomhusmiljön, eller är farliga.
Så du menar att det inte stämmer att tryckt virke riskerar att utsöndra dålig lukt om det byggs in? Jag kan inget om detta, det var en snickare som ska utföra jobbet som sa det.

Skulle det alltså inte ens vara nödvändigt att byta de övre balkarna?

Det stämmer för det trykta virke som ofta byggdes in på fuktiga platser under 60 och 70 talet. Men det gäller om det ligget fuktigt. Dessutom var det länge sedan de impregneringsmedlena användes. Dagensvirke är ofarligt att bygga in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.