2 810 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Golv och isolering på loft
Hej,
vi ska precis börja med att bygga upp vårt loft i fritidshuset. Halva huset har ryggåstak och halva huset ska ha loft, med rum under. Har nu några frågor kring bygget.
1. cc på golvbalkarna är nu 1200mm ska jag sätta in extra reglar mellan dessa eller räcker det att jag direkt på balkarna lägger 22mm golvspån?
2. hur mycket isolering ska jag ha i golvet? Det är inte för värmens skull utan endast för ljuddämpningen. Detta känns extra viktigt speciellt med tanke på att under loftet kommer alla sovrum på undervåningen vara placerade.
3. kan jag isolera mellanbjälklaget även fast huset står oisolerat i övrigt under vintern?
vi ska precis börja med att bygga upp vårt loft i fritidshuset. Halva huset har ryggåstak och halva huset ska ha loft, med rum under. Har nu några frågor kring bygget.
1. cc på golvbalkarna är nu 1200mm ska jag sätta in extra reglar mellan dessa eller räcker det att jag direkt på balkarna lägger 22mm golvspån?
2. hur mycket isolering ska jag ha i golvet? Det är inte för värmens skull utan endast för ljuddämpningen. Detta känns extra viktigt speciellt med tanke på att under loftet kommer alla sovrum på undervåningen vara placerade.
3. kan jag isolera mellanbjälklaget även fast huset står oisolerat i övrigt under vintern?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
1) 1200 mm är för stort avstånd för 22 mm spånskiva. Det krävs spontade brädor som är kring 35 mm tjocka för att det inte ska kännas otrevligt. Alternativet är att lägga in extra golvbjälkar mellan de befintliga.
2) För ljudisolering bör du inte fylla utrymmet i golvet. Det räcker med en 70 mm skiva. Använd stenull, inte glasull som är för lätt.
3) Ja.
2) För ljudisolering bör du inte fylla utrymmet i golvet. Det räcker med en 70 mm skiva. Använd stenull, inte glasull som är för lätt.
3) Ja.
Tack för svaret! Angående fråga 2, menar du att jag istället för lösisolering ska lägga stenull mellan golvbjälkarna?J justusandersson skrev:1) 1200 mm är för stort avstånd för 22 mm spånskiva. Det krävs spontade brädor som är kring 35 mm tjocka för att det inte ska kännas otrevligt. Alternativet är att lägga in extra golvbjälkar mellan de befintliga.
3) Ja.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om det är en skiva eller lösull är inte det viktigaste. Har du gamla ojämna bjälkar kanske det är lättare att få det tätt med lösull. Det viktiga är att den har en något så när hög volymvikt, vilket förutsätter stenull. Titta på tillverkarnas hemsidor (t.ex. Paroc eller Rockwool).