1 818 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Kontrollplan
Jag är pensionär och tänker bygga till mitt lilla hus själv för att hålla både kostnaden nere och min kropsvikt. Huset är byggt i reglat trä o trä takstolar, trä fasad och gips inneväggar. Det står på plintar med en halv meter luft till mark under. Tillbyggnaden kommer innehålla två sovrum och två toaletter. Tillbyggnaden kommer att göras i samma stil och material.Jag har ritat och konstruerat, bygglov kan antagligen beviljas utan större problem men nu täker jag sätta ihop en kontrollplan. Nu är fågan hur man bär sig åt för att få till en acceptabel K-plan och hur mycke dockumenterad informasion behövs för att stödja K-planen. Var hittar man referenser som är lämpliga.
Hej! Låter som ett roligt projekt! Vi fick igenom ett bygglov i våras för tillbyggnad av vårt fritidshus. Tillbyggnaden blir 37m2 med 2 sovrum, hall och toalett. Vi fick igenom egenkontroll för detta vilket var skönt. Om du skickar mig ett PM så kommer jag ihåg att skicka dig vår kontrollplan ikväll om du är intresserad?
Jättebussigt, Min tillbyggnad blir 39m2, samma som ditt och jag tänkte söka såsom Tillbyggnad av fritidshus fast komunen har det listat som, jag tror, småhus, jag använder det bara på sommrarna i allafall. Jag har tittat på kommunens exempel och vet interiktigt vilka intyg, beräkingar etc som de förväntar sig att jag skall presentera. I stort tror jag mig veta allt som behövs i praktiken och det handlar antagligen mest om att kontrollplanen skall vara ifylld. Det skulle vara ineressant att veta vilken erfarenhet du har från kommunen sida. Jag vill naturligtvis inte låta dem tro att jag inte klarar av att sköta kontrollplanen för då blir jag antagligen tvungen att skaffa en certifierad inspektör. Jag vet inte riktigt om jag kan räkna med hjälp från kommunen med detta då jag inte hinner att besöka dem innan sommaren eftersom jag bor lite avsides och då vill jag ha lovet klart.Kretikos skrev:
Hej! Låter som ett roligt projekt! Vi fick igenom ett bygglov i våras för tillbyggnad av vårt fritidshus. Tillbyggnaden blir 37m2 med 2 sovrum, hall och toalett. Vi fick igenom egenkontroll för detta vilket var skönt. Om du skickar mig ett PM så kommer jag ihåg att skicka dig vår kontrollplan ikväll om du är intresserad?
Klicka här för att svara