Byggahus.se

Utbyggnad av hus på befintligt garage

654 läst  3 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej

Går i tankar om att bygga ut vårt 50-tals 1,5 plans hus med källare.
    Vi har idag ca 100 kvm boyta och ca 60 kvm biarea.
    Huset är kvadratiskt med yttermått 8,5x8,5
    Vi funderar på att förlänga huset i 1,5 plan.
    Det finns idag ett garage som ligger vid sidan av huset i den riktningen vi vill bygga ut huset.
    Garaget ligger i källarnivå men då altså bredvid själva huset.
    Garaget är inte lika stort som huset är brett utan bara 3,75x5,40
    Uppe på garaget finns en uteplats.
    Bjälklaget mellan källaren och husets första våning är gjutet 160mm betong. Så även ovanför garaget.
    Problemet är att garaget inte är lika stort som hela längden på huset vilket är en förutsättning för att kunna förlänga huset och få en rektangulär slutform om 12,25x8,5

Hur bör man göra med befintligt garage/källare för att få till ett betongbjälklag enligt bifogade skisser?
    Orange = ny källarvägg
    Blå= borttagen befintlig vägg
    Grön= eventuell ny vägg vid behov

Alla idéer är välkomna.

2. Slunken
    Självbyggare Nivå 4
    Hej, Med tanke på vilka väggar du vill ta ner, skulle jag nog:

- Riva garaget helt.
    - Mura nya väggar efter dina önskade mått.
    - Trä-bjälklag.
    - ... sen vidare med övervåningen.

Alternativt:
    - INTE riva de blå väggarna eller taket. Använda dessa småutrymmen till förvaring eller liknande.
    - Mura upp den oranga biten.
    - Trä-bjälklag på de nya ytorna - har vi tur är garagetaket lägre än husets bjälklag, men inget tyder kanske på det.

3. K
    Medlem Nivå 1

Hej
    Tack för input.
    Jo jag har själv gått i tankarna om att riva hela garagedelen och börja om på nytt.
    Samtidigt så tar det alltid emot att riva =).
    Det som talar för en rivning är att slippa eventuella skrymslen och vrår utan fönster och faktiskt skapa sig de utrymmen man vill ha.

Vad gäller betongbjälklaget över garaget så är det samma nivå som i övriga huset.
    Det är dock uppreglat 45x95 inne i husdelen.

4. Slunken
    Självbyggare Nivå 4
    Ok, låter för mig onödigt krångligt att bygga OM en betongkonstruktion så pass mycket ... fast jag gillar ju trä.

Men om du nu vill ha kvar gavel-vägg och taket(!) i garaget krävs det nog någon form av avlastning där de blå väggarna står och stöder upp taket idag - även om du sätter bärande (grön vägg). Jag är ingen belastning-räknenisse men någon balk per blå vägg skulle jag tro behövs. Gavelväggen och huset kan väl inte stå för all kraft (eller kan det?).

Avseende golvnivån är det ju bra att man då kan dra 95-regel över hela sträckan med grövre tillägg över det orange'a utrymmet, där denna grövre i så fall bör vila på balken jag nämner i stycket ovan.
    *EDIT*

Snart kommer det nog någon som säger att jag inte vet vad jag pratar om - och det stämma säkert också :).

/Går på känsla och egna misstag

Redigerat 14 jan 17:14
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka