Mindre ombyggnad av befintligt burspråk - Tips mottages!

166 läst  2 svar

1. andr.ljung
    Renoverare · Nivå 8
    Hej,

Vi är på sluttampen av ombyggnaden av vårt 80-talshus och snart är det dags att börja ombyggnationen av vårt klassiska burspråk! Min fråga rör främst hur jag enklast anpassar/förlänger plattan (lecablock, kantelement, betongform etc) i o m den form vi vill ha på det nya burspråket (och enligt bygglovet).

Hörnen i rött i bilden nedan är det som ska läggas till. Det bildar ett skarpt hörn istället för ett avrundat hörn och gör att vi bättre kan utnyttja ytan i burspråket (och 80-tals looken utifrån). I princip innebär det två rätsidiga trianglar med sidan 0.6m (måtten nedan stämmer ej) om ni förstår hur jag menar. Inga större laster behöver tas upp i hörnen eftersom en liggande 45x170 blir syll och vilar på den befintliga plattan. Burspråket är redan idag avväxlat med en IPE-balk utmed ytterväggen, där blir ingen ändring.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmklipp.JPG

Vilken lösning tror ni blir bäst och innebär minst arbete? De idéer jag har idag är

* Prefabricerat hörnelement. Enkel lösning som funkar med dimensionerna. Man kan då fylla upp med cellplast/betong och få det att passa bra.

* Leca-block. Såga till lecablock som placeras i hörnet och fylls igen med betong/cellplast.

* Bygga en gjutform. Fylla insidan med cellplast först så det inte går åt för mycket betong.

Min tanke var också att slå in ett par armeringsstänger i den befintliga plattan.

Någon som har några andra förslag?

2. andr.ljung
    Renoverare · Nivå 8
    Någon?

3. J
    Medlem · Nivå 22
    Om hörnen inte ska belastas, så är det ju fråga om en dekorativ utfyllnad. Lämpligen väljer du då lätta och isolerande material, dvs inte betong. Det är svårt att ha mer konkreta åsikter utan att veta den utvändiga sockelns höjd och marktyp.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: