Hej!
Håller på att bygga ett uterum av begagnade fönster, tryckta reglar och kanalplast.
Nu är hela stommen på plats, och bra blir det, men lite "vingligt". Det måste alltså vindavstyvas. Kanalplasten kommer ju inte att ordna detta såsom ett annat tak på board eller råspont skulle ha gjort.
Mina idéer:
Spikband i kryss över hela taket - prövade idag, blev inte styvt nog och såg mycket fult ut så jag jag tog bort det.
Snedsträvor i 3 av 4 hörn ska jag pilla dit, men jag är rädd att det inte räcker. Det blåser mkt där vi bor, så det måste tåla rejäla vindbyar utan problem. Det är dessutom 3,5 meter högt...
Vad tror ni om att sätta kryss mellan takstolarna, ett kryss i varje fack? Eller kanske flera kryss i yttersta facken (så är det på vårt Smålands villan bostadshus, och det är ju styvt iaf )
Takreglarna är inte med på bild tyvärr, men hoppas bilderna ska räcka för att ngn ska ha lite idéer iaf.
Håller på att bygga ett uterum av begagnade fönster, tryckta reglar och kanalplast.
Nu är hela stommen på plats, och bra blir det, men lite "vingligt". Det måste alltså vindavstyvas. Kanalplasten kommer ju inte att ordna detta såsom ett annat tak på board eller råspont skulle ha gjort.
Mina idéer:
Spikband i kryss över hela taket - prövade idag, blev inte styvt nog och såg mycket fult ut så jag jag tog bort det.
Snedsträvor i 3 av 4 hörn ska jag pilla dit, men jag är rädd att det inte räcker. Det blåser mkt där vi bor, så det måste tåla rejäla vindbyar utan problem. Det är dessutom 3,5 meter högt...
Vad tror ni om att sätta kryss mellan takstolarna, ett kryss i varje fack? Eller kanske flera kryss i yttersta facken (så är det på vårt Smålands villan bostadshus, och det är ju styvt iaf )
Takreglarna är inte med på bild tyvärr, men hoppas bilderna ska räcka för att ngn ska ha lite idéer iaf.
Ok, planen är nu att köra med 70x45 i zigzag mellan yttre takreglarna på båda sidor och snedsträvor i hörnen. Om det inte räcker får jag köpa vindavstyvnings beslag och spänna upp spikband.
Fortfarande öppen för fler idéer dock!
Fortfarande öppen för fler idéer dock!
Fick på kanalplasten igår. Det stuvade upp det mkt mer än jag hade räknat med. Men känns ändå lite lömskt att förlita sig på att ngt som är klämt och inte skruvat på plats.
Har innan jag fick på plasten testat med snedsträvor i hörnen, detta gjorde märkbar skillnad, blir nog något liknande till slut.
Har innan jag fick på plasten testat med snedsträvor i hörnen, detta gjorde märkbar skillnad, blir nog något liknande till slut.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den enklaste lösningen är en diagonal på takbjälkarnas undersida. Snedsträvorna på stolparna är inte effektiva om de inte är tappade in i stolpe och balk.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Diagonalsträva i facken. Det blir bara krångligt med kryss
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej Johannes, dagonalsträvor i facken är en sämre (och jobbigare) lösning. Optimal vinkel för en diagonal är 45 grader.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Håller med men det kan ju se lite märkligt ut med ett extra lager tänker jag
Tack för svar!
Vad tror ni man ska köra för dimension om man kör en diagonal under takbjälkarna?
Kan en 28x45 räcka, eller 45x45, eller måste man upp i 45x70 för att det ska bli bra?
Och räcker det med en diagonal eller ska det vara ett kryss, alltså diagonal på båda hållen?
Ett kryss kanske blir snyggare också, mer symmetriskt.
Och, shabraket är 8 meter brett, så det kommer behöva skarvas, förslag på hur man skarvar snedsträvan, bara mötas vid en takbjälke, eller något mer avancerat?
Vad tror ni man ska köra för dimension om man kör en diagonal under takbjälkarna?
Kan en 28x45 räcka, eller 45x45, eller måste man upp i 45x70 för att det ska bli bra?
Och räcker det med en diagonal eller ska det vara ett kryss, alltså diagonal på båda hållen?
Ett kryss kanske blir snyggare också, mer symmetriskt.
Och, shabraket är 8 meter brett, så det kommer behöva skarvas, förslag på hur man skarvar snedsträvan, bara mötas vid en takbjälke, eller något mer avancerat?
Redigerat:
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med ett så långt tak kan det vara lämpligt att använda två diagonaler placerade som ett "V". De ska gå från respektive ytterstolpe till en punkt på husväggens mitt. Valet av dimension tycker jag kan göras beroende av vad som finns tillgängligt i ordentlig längd. Med hänsyn till uppgiften duger säkert vanliga panelbrädor 22x95 mm.
Klicka här för att svara