Hej!

Jag undrar om någon vet hur mycket denna takkupa skulle kosta att sätta in? Fönstret sitter på nedre delen av ett mansardtak i anslutning till en kattvind. Tacksam för svar.

Takkupa med fönster på mansardtak ovanför vitmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takkupa med fönster på mansardtak över ett vanligt fönster på husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har du lite tips & råd: https://www.byggahus.se/kostnad-bygga-takkupa

Väldigt svårt att uppskatta bara genom en bild. Ditt önskemål ser i alla fall enklare ut än exemplet ovan. Ta dit 2-3 firmor som får räkna på det.

J JSE skrev:
Här har du lite tips & råd: [länk]
Hej! Jo jag såg den men takkupan är helt annorlunda. Mycket större och mer komplex så borde kosta mer?

L LeKlint skrev:
Hej! Jo jag såg den men takkupan är helt annorlunda. Mycket större och mer komplex så borde kosta mer?
Jo, det kostar mer att bygga större såklart. Det kommer bli billigare om du kan hålla dig mellan två takstolar och slippa undan avväxling. Jag tror dock inte att det blir jättestor skillnad.

För snickaren tar det i princip lika lång tid att montera en 120cm regel som en 240cm regel, förstår du hur jag menar?

Materialkostnaden blir lägre, men det kostsamma med en takkupa är ju snickarens timpeng.

J JSE skrev:
Jo, det kostar mer att bygga större såklart. Det kommer bli billigare om du kan hålla dig mellan två takstolar och slippa undan avväxling. Jag tror dock inte att det blir jättestor skillnad.

För snickaren tar det i princip lika lång tid att montera en 120cm regel som en 240cm regel, förstår du hur jag menar?

Materialkostnaden blir lägre, men det kostsamma med en takkupa är ju snickarens timpeng.
Ok. Problemet här är att väggen som ska rivas är bärande så att man behöver sätta in en bjälke.

L LeKlint skrev:
Ok. Problemet här är att väggen som ska rivas är bärande så att man behöver sätta in en bjälke.
Jag råder dig till att ta in 2-3 offerter på det.

Det är omöjligt att gissa sig fram till en exakt siffra. Räkna med samma pengar som guiden i rent budgetsyfte. Sen måste du ändå ta in offerter om du ska leja bort arbetet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.