Hej! Vi planerar en tillbyggnad som för mig känns ganska okomplicerad men buden om förväntad arbetstid går isär och det vore därför intressant att höra era erfarenheter.
Det är en tillbyggnad med byggarea 3x6 m, pulpettak som sluttar ut från det befintliga huset. Jag har separata offerter på gjuten grund, tak (plåtläggning och vattenavrinning) och elektriker. Min frågeställning gäller därför endast snickararbetet under förutsättning att de kommer till en byggfärdig platta.
Jag är också mest intresserad av byggtiden. Jag vet att det tillkommer arbetstimmar för resor, inköp av material osv, men i nuläget vill jag bara få en grov uppskattning av hur många timmar själva byggandet kan tänkas ta (för yrkesmän med rätt kompetens och verktyg).
Arbetsmoment för snickare:
Stomme:
Regelstomme med främre bärlina och takbalkar av limträ samt en bakre bärlina som kräver att man sågar bort en del av husfasaden (för att få isolering mot isolering), inga andra förändringar på befintlig fasad behövs.
Montering av en dörr och 3 fönster.
Isolering i väggar och tak, vindskydd utanför väggisoleringen samt råspont och underlagspapp på taket.
Utvändigt:
Läkt och ytterpanel (exkl. målning)
Foder runt fönster och fönsterbrädor.
Invändigt (exkl. golvläggning):
Isolerat installationslager och panel i tak och väggar (färdigmålat från fabrik).
Fönstersmygar, foder, fönsterbrädor, golv- och taklist.
Vad tycker ni är ett rimligt antal snickartimmar för detta projekt? Jag är särskilt intresserad av det som står under "stomme" då jag kan tänka mig att göra de övriga delarna själv.