9 172 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
Kostnad bygga ut 1920-tals hus i Stockholm per kvm
A Argastesnickaren skrev:Poängen var ju att priserna skiljer sig åt mellan olika byggare (rätt rejält också)
För min del så han som bygger till mig kom med en färdig offert på allt som var betydligt större än slutsumman blev.
Precis som svirve sa så gick jag in och bröt ner varje del i offerten och ifrågasatte dom som jag tyckte stack ut.
Antingen fick han leta upp bättre eller så ringde jag runt och kollade själv.
Google är fantastiskt på det också.
Då jag ändå skulle bestämma material till det mesta så är det inte mycket jobb med att bara fråga efter ett bra pris direkt utan en massa påslag när man ändå håller på.
Majoriteten låg inom ett 10-15% spann. Det var bara en som stack ut (2,8). Och det började på strax under 40000 kronor per kvadratmeter. Visst, om man (själv) vänder på varje sten, har tid och möjlighet att vänta in ”fynd” eller hitta den som ”måste” ha jobbet då kan msn komma ner. Men än en gång—äpplen och päron. Om man ska ”lägga ut allt” tror jag inte på 15-25 kvadrat.A Argastesnickaren skrev:Poängen var ju att priserna skiljer sig åt mellan olika byggare (rätt rejält också)
För min del så han som bygger till mig kom med en färdig offert på allt som var betydligt större än slutsumman blev.
Precis som svirve sa så gick jag in och bröt ner varje del i offerten och ifrågasatte dom som jag tyckte stack ut.
Antingen fick han leta upp bättre eller så ringde jag runt och kollade själv.
Google är fantastiskt på det också.
Då jag ändå skulle bestämma material till det mesta så är det inte mycket jobb med att bara fråga efter ett bra pris direkt utan en massa påslag när man ändå håller på.
Min gissning: 1,1 ink moms ex rot (om ni ska gräva och gjuta platta)A albinroo skrev:
Klicka här för att svara